Netflix zřejmě narazil na zlatou žílu, když navázal spolupráci s německým filmařským duem Jantje Friese a Baranem bo Odarem. Podle novinářů je jejich druhý seriálový projekt třešničkou na dortu mysteriózních dramat. Dokáže však udělat takový rozruch jako jejich globální hit Dark?
Jantje Friese a Baran bo Odar opět dokázali zaujmout a překvapit. Taková slova často padají ve vyjádřeních řady novinářů, kteří již měli přístup k prvním šesti epizodám nového thrilleru 1899. Nový komplexní příběh se nerozchází s brilantně napsaným a natočeným Dark, pozitivními reakcemi se nikde nešetří, avšak jeden velký zádrhel je zde více než patrný. Komplexnost. Pokud si chcete vychutnat seriál, u kterého nebudete muset přemýšlet, zklameme vás, neboť zde nejste na správné adrese.
1899 začíná podobně jako Dark a svou zápletku odhaluje po malých dávkách, dokud divák správně nepřilne k jednotlivým postavám a k jejich motivům. Filmaři zvolili stejný postup. Minule jsme měli ztraceného chlapce v malém německém zapadlém městě, nyní je hlavním středem pozornosti ztracená loď skýtající celou posádku nezvěstných. 1899 je koncipován jako mysteriózní thriller s hororovými prvky, ale žánr má opět tendenci zůstat kinetický a v průběhu jednotlivých epizod se mění. Po vzoru Dark divák nevěděl, do čeho jde, a zůstal překvapený, když se ze slibného krimi drama posléze vyklubala postapokalyptická sci-fi jednohubka.
Andreas Pietschmann si střihne jednu z hlavních rolí.
Jantje Friese se scénářem opět boduje. Na pomoc si přizvala několik scenáristických jmen z celé Evropy, protože seriál experimentuje s vícejazyčným konceptem. Pasažéři lodi Kerberos pochází z různých koutů kontinentu a společnými silami touží dosáhnout lepších zítřků v zemi svobodných rozhodnutí. Postavy ze stejného prostředí mluví mezi sebou svým rodným jazykem, což je někdy vnímáno jako rušivý element. Divák se následně začne ztrácet mezi množstvím němčiny, španělštiny, francouzštiny, dánštiny nebo japonštiny. Nám nejblíže uslyšíme jazyk polský. Celý formát drží pohromadě angličtina. Někteří recenzenti se k této nesourodosti spíše klaní, neboť postavy mají možnost se pořádně vyjádřit, a to příběhu dodává na osobitosti.
Mezi hereckými výkony nikdo nevybočuje. Každý z ansámblu dává do své role maximum. Složitější je se s postavami ztotožnit. Charakterů je opět nepřeberné množství a každého z nich dohání kostlivec ve skříni, před nímž se snaží uprchnout. Hlavním motivem je opět otázka lidského srdce. K čemu je schopné se uchýlit, aby se osvobodilo od utrpení. Epizody se postupně zaměřují na každou postavu zvlášť, dokud se příběh nesjednotí. Fanoušky Darku především potěší přítomnost herce Andreho Pietschmanna, který zde ztvárňuje kapitána lodi.
Je nutné si znovu připravit tužku a papír a dělat si během sledování poznámky? To může novým divákům, kteří nevědí, do čeho jdou, připadat jako překážka. Bohužel i zde je nutné věnovat příběhu plnou pozornost, abyste si ho dokázali naplno vychutnat. Děj má rychlý spád a každá epizoda končí tak napínavě, že všech osm epizod sjedete za jeden večer nebo možná opakovaně. Scénář je opět málo předvídatelný, tudíž jste následně odměněni šokujícím zvratem, kdy si říkáte, jak někdo dokázal něco takového vyplodit a natočit. Série nešetří na záhadných symbolech, ty se linou od trojúhelníků po antickou mytologii, a otázek je více než odpovědí.
Filmaři si kvůli natáčení osvojili virtuální technologii zvanou Volume.
Velkou výhodou je propojenost unikátní vize manželů filmařů. Přesně vědí, čeho chtějí ve svém příběhu dosáhnout. Postavy jsou rozmístěné jako šachové figurky a svou velkou partii mají rozehranou s jasným plánem, který by se mohl rozpínat do trilogie, pakliže seriál zaboduje. Kamera je se scénářem dokonale sladěna a všechno podkresluje originální soundtrack australsko-islandského rodáka Bena Frosta, jehož basy protkané peklo se vám zaryje do mysli.
Vizuál je mnohem více propracovanější, neboť místo zažitého zeleného plátna se tvůrci rozhodli pracovat s virtuálním setem, který si sami postavili v prostorách studia Babelsberg, když jim pandemická situace znemožnila cestovat na různé natáčecí lokace. 1899 má dobré základy a potenciál vyrovnat se svému staršímu seriálovému bratříčkovi. Od 17. listopadu to budete moci posoudit sami.
Budete s námi sledovat nový seriál od tvůrců Dark?
Foto: Dark Bay GmbH Production