Hluboká prázdnota černého vesmíru, nekonečná spleť klaustrofobických chodeb kosmické lodi a dokonalý stroj na zabíjení, který na vás může čekat na každém rohu. Ve vesmíru vás nikdo neuslyší křičet. O tom se můžete přesvědčit i v této originální deskové hře.
Vetřelec kupodivu není žádnou oficiální deskovou hrou velké zámořské společnosti, nýbrž amatérský výrobek jednoho českého fanouška. A o to překvapivější pak je, o jak originální, zábavnou a filmové atmosféře skutečně věrnou hru se ve výsledku jedná.
Ve Vetřelci se ocitáte na palubě těžařské lodi Nostromo, kde hrajete buďto za jednoho z pěti členů posádky, nebo za vražedného vetřelce. Samotná hra pak reprezentuje finální scény původního filmu Vetřelec, ve kterém se celá posádka snaží evakuovat do záchranného modulu a nastavit autodestrukci Nostroma, která by do temnoty vesmíru rozmetala i samotného vetřelce. Nebude to ale snadné, neboť vychytralý Xenomorf je vám pořád v patách a likviduje vaši posádku jednoho hráče po druhém. A v neposlední řadě navíc hrozí, že do záchranného modulu spolu s vámi nastoupí i on.
Hra Vetřelec skutečně poměrně věrně zachycuje tísnivou atmosféru a časový pres finále filmového Vetřelce. V roli posádky si mezi hráči musíte hned na začátku rozdělit úkoly, jak celou situaci vůbec přežít. Jeden hráč může dopravit hybernační boxy do záchranného modulu, které jsou nutné pro přežití posádky, jiný nastaví časovanou sebedestrukci Nostroma a další muže třeba zavařovat prostupy do ventilace lodi a uzavírat bezpečnostní poklopy v naději, že by se hráčům mohlo podařit vetřelce uvěznit nebo vyhodit do vzduchoprázdna bez nutnosti obětovat loď.
A zatímco dva až pět hráčů představují jimi vybrané členy posádky, jeden hráč se vždycky ujme role samotného Xenomorfa. V tomto bodě hra využívá oblíbeného motivu Fantoma Staré Prahy, kdy samotný vetřelec není vidět, avšak jeho hráč si zapisuje pozici, na které se zrovna nachází. Další krásný a filmu skutečně věrný aspekt této hry pak tkví i v tom, že vetřelce nejde jen tak zabít. Kromě toho, že ho vidíte, pokud se objeví ve vašem zorném poli, máte navíc i detektor pohybu, který vám oznámí, že vetřelec je ve vaší blízkosti, a k tomu i ikonický plamenomet, který vám může pomoct vetřelce dočasně zahnat, pokud se s ním skutečně střetnete. Jakmile se ale ocitnete v bezprostřední blízkosti Xenomorfa a nemáte se čím ubránit, příšera se zjeví a stáhne vás do hlubin lodi. Bez házení kostkou, bez poměřování sil. Je s vámi prostě ámen.
I deskovka Vetřelec, stejně jako cokoliv jiného, má ale své problémy. Ať už větší a dalekosáhlejší, nebo i menší a individuálnější. Hra samotná je například stanovená pro dva až šest hráčů, přestože ve dvou nebo třech hráčích je posádka ve značné nevýhodě a hra je až příliš jednoduchá pro vetřelce. Přestože pravidla vás často povzbuzují, abyste si konkrétní aspekty hry upravili a tím celou hru ztížili nebo zjednodušili pro tu či onu skupinu, hra ve dvou nebo třech hráčích prostě nefunguje. Oproti tomu do své nejlepší formy se herní Vetřelec dostane naopak ve chvíli, kdy ho hrajete v plném počtu šesti hráčů a kdy se mezi pěti členy posádky tajně vylosuje android společnosti Weyland-Yutani napomáhající vetřelci (jakým byl Ash v původním filmu), což celé už tak dost atmosférické hře dodá přesah paranoie a spiknutí známý například z deskovky seriálové Battlestar Galacticy.
Dalším problémem je samotný materiál herního plánu, přestože i tato výtka je poměrně relativní. Vetřelec nabízí originální 3D herní plán, kdy ze samotného Nostroma na vyšší úroveň vystupuje i síť ventilačních šachet, kde se vetřelec ukrývá. Nápad je to výborný, v praxi však často bohužel trochu nemotorný. Plán Nostroma je z banerové textilie, která se po čase začne kroutit, ať ji po skonnčení vaší hry složíte sebelíp, a připojení ventilace na tento plán je pak o to těžší. Pokud si uvědomíte, že se jedná o fanouškovský design a ne o oficiální produkt, nebudete mít problém tuto vadu vzít na milost. Jelikož je ale na vlnité textilii občas problém udržet i samotné figurky nebo žetony, výběr jiného materiálu mohl hře na kráse skutečně přidat.
Hlavní problém herního Vetřelce ale bohužel tkví jinde. Jeho herní mechanismus se totiž nedokázal vypořádat s dostatečným napětím svého vyvrcholení. Zatímco členové posádky až do poslední vteřiny panicky pobíhají po lodní palubě a očekávají smrt doslova na každém rohu, pro hráče vetřelce je konec hry velmi často zřejmý už několik tahů dopředu prostě a jednoduše proto, že si napočítá pohybové body svých protihráčů a spočítá si, zda nad nimi ještě může nebo nemůže zvítězit.
Hra se podobná předvídatelná finále snaží vyvážit bodovým systémem, který vám umožní porovnávat si úspěšnost jednotlivých her mezi sebou, nic to ale nemění na tom, že pro vetřelce je hra podstatně méně zábavná než pro členy posádky. Pokud ve své herní skupině na druhou stranu ale máte člena, který rád vidí za oponu příběhu a je ochoten své protihráče do posledního okamžiku podusit, i když jemu samému je výsledek už jasný, hru si užijete náramně.
A v tom přesně to je. Vetřelec je hra, která má své mouchy. Špatnou hratelnost v menším počtu hráčů, místo kostrbatý materiál hrací desky a trochu ošizený zážitek vždy jednoho ze zúčastněných. Všechny tyhle vady na kráse se ale dají překousnout, protože Vetřelec vedle toho nabízí skutečně napínavý a atmosférický zážitek, který vás po odehraní pár intenzivních her skutečně donutí znovu si připomenout filmovou klasiku Ridleyho Scotta. A myslím, že něco takového nna světovém trhu deskových her dosud skutečně nemělo obdoby.
Registrovaná ochranná známka je ALIEN, nie Vetřelec. Tiež autor použil originálny artwork, žiadne fotky z filmu. A kým to ponúka iba na lokálnom trhu, tak to právnikov 20th Century Fox sotva bude vážnejšie vzrušovať.
Není to tak přímo na vás ale na tvůrce a na obchod který to prodává…a práva? Jinak každopádně fajn počin