Volume neboli Stagecraft je speciální technologie simulující skutečné pozadí. Tato technologie byla využita například při seriálu The Mandalorian, The Book of Boba Fett či u nedávného Obi-Wana Kenobiho. Andor ji ale nevyužil. Proč tomu tak je? Tony Gilroy nabízí odpověď.
Seriál Andor byl oznámen v listopadu 2018, přesto první díly vidíme až nyní v roce 2022. Seriál Andor je zároveň prvním hraným seriálem, který se nenatáčí v interiérech v tzv. Stagecraftu / Volume, která pomocí několika dobře umístěných LCD monitorů simuluje reálné pozadí. Technologie je sice skvělá a nabízí věrohodný pocit přímo na natáčení, přesto i ona má jisté omezení.
Je to především cítit v širších záběrech, které působí malinko ploše a uměle. Proč ovšem není Andor natočen stejně jako drtivá většina ostatních Star Wars seriálů? Odpověď je poněkud jednoduchá. Technologie Volume vznikala přímo pro seriál The Mandalorian a nikdo nevěděl, zda je to ta revoluční technologie, která navždy změní natáčení seriálů a bude se využívat i u jiných projektů.
(Proč se u seriálu Andor nepoužila technologie Volume? Máme na to odpověď. Foto: Disney+)
Svým způsobem to byl takový test, který studio u Andora nepodstoupilo. Tvůrčí rozhodnutí se ovšem odráželo i od jiného faktu, který jsme si do dnešního dne možná neuvědomili. A nyní to Tony Gilroy vysvětlil:
V dokonalém světě bychom mohli natáčet přímo na místě a natáčet postaru, a pak bychom použili Volume, když bychom ho chtěli zrovna použít. Jsou chvíle, kdy by se nám Volume opravdu hodilo, ale neexistuje technologie, která by umožňovala obojí. V tuto chvíli si musíte vybrat, pro jaký styl natáčení se rozhodnete, protože vše se od tohoto momentu odvíjí. V případě Volume musíte veškerou postprodukci udělat předem. Musíte mít připravené pozadí. Všechno musí být hotové. Když jdete do Volume, všechno je hotové. Jen přidáváte herce.
Zatímco u klasického seriálu postavíte kulisy, natáhnete zelené či modré pozadí a až posléze ho upravujete klidně i po několika měsících v post-produkci, u Volume je pracovní postup zcela opačný. Ještě než se začne natáčet, musí být pozadí hotové. Musí být hotové veškeré záběry, které chcete použít. Nejprve tedy začínáte s prvotní fází post-produkce a až posléze natáčíte.
Pracovní postup je tak zcela opačný. Již na začátku procesu se tak musí tvůrci rozhodnout, jak ke svému seriálu přistoupí. Nelze to změnit uprostřed daného projektu. Technologie Volume přináší do světa Star Wars spoustu výhod. My jsme ovšem rádi, že vznikl i seriál natočený postaru. Na kulisách je to vidět a celý svět působí hned živěji.
Uvědomili jste si, že pracovní postup před zeleným pozadím a před Volume je zcela opačný?
Zdroj: ComicBook.com
Tak proto vypadá Mando tak zvláštně a má uplně jinou atmosféru než jiný seriály, protože tam nemůžou mít ten přehnanej digibordel aby kamera nevypadla z toho úhlu kterej má snímat kvůli projekci která tam fyzicky je, proto to neni tak roztřesený a obsaz je většinou spíš stabilní, moc se tam nešvenkuje kamerou a neni tam střih každou vteřinu, takže se to víc blíží tomu jak se to dělalo v dobách praktickejch efektů. Je škoda že tvůrci Andora nevěděj dopředu co chtěj vlastně točit a chtěj to dělat tou metodou digibordelu.