Filmový průmysl je bezesporu velkým byznysem. Blíží se konec roku a akcionáři už si tak bokem počítají, kolik by mohli dostat na svých dividendách. Není tedy žádným překvapením, že budou tlačit studio, ať vypustí co nejvíce filmů do konce roku, aby byl případný zisk ještě větší.
Máme za sebou třetí kvartál 2020 a blíží se konec roku. Akcionáři jako vlastníci společnosti Disney již nyní vědí, že výplata dividend (pokud nějaká bude) nebude za rok 2020 tak velká jako za ten minulý. Dále vědí, že kina budou s největší pravděpodobností do konce roku uzavřená či značně omezená, a výnosy z tržeb už není prakticky kde brát.
Jedinou možností je tak to, že se nyní Disney bude soustředit na vypuštění filmů a seriálů formou VOD (Video on Demand – Video na vyžádání) na své streamovací stanice Disney+, ESPN+ a Hulu. Tam ostatně Disney oproti svému konkurentu Netflixu výrazně zaostává. Zatímco Netflix stále vypouští filmy (v nedávné době například povedený snímek Chicagský tribunál) i v době pandemie, Disney je ve své strategii o dost opatrnější.
Akcionáři jako vlastníci Disneyho samozřejmě tlačí na to, aby se do konce roku 2020 vypustilo co nejvíce filmů. Tím pádem by vzrostly i výnosy z tržeb (ať už v kinech, či hlavně v podobě nových předplatitelů tří výše zmíněných stanic). Tyto výnosy by ještě patřily do roku 2020. Následně po ověření účetní závěrky auditorem a rozhodnutí příslušného statutárního orgánu akcionáři dostanou výplatu podílu na zisku v podobě dividend.
(Uvidíme film ještě letos? Foto: Disney)
Není se tedy čemu divit, že vlastníci tlačí na vedení Disneyho, ať změní strategii a vypustí filmy jako Black Widow online. Jedná se o jeden z nejočekávanějších filmů roku 2020, který by bezesporu pár předplatitelů navíc přilákal. A proč vlastníci na Disneyho pouze tlačí a nerozhodnou sami? Akcionáři mají podíl ve společnosti, nicméně nerozhodují o jejím chodu. Disney si samozřejmě toto doporučení vezme k srdci, ale rozhodnutí je na managementu (připomínáme, že vedení Disneyho zpravidla nejsou akcionáři).
Akcionáři dále poukazují na fakt, že Disney+ má aktuálně 60 milionů předplatitelů, Netflix má v tuto chvíli přibližně 200 milionů předplatitelů. Aby se Disney vyrovnal své největší konkurenci, musí svou knihovnu rychle zaplnit novou tvorbou. Předplatitele se povedlo získat třeba díky vydařenému seriálu The Mandalorian, bezesporu by se to povedlo i u Black Widow.
Proč ovšem Disney nechce až tak úplně změnit svou strategii? Protože si jasně uvědomuje, že jeho enormní síla byla v kinech. Disney je dlouhodobě jedním z nejúspěšnějších studií, které do kin dokáže ročně vypustit několik filmů, které překonají miliardovou hranici tržeb. A toho se samozřejmě nechce Disney dobrovolně vzdávat, protože si je vědomo, že ten největší zisk proudí právě odtud.
Zisky ze streamovacích stanic se ovšem těžko počítají a vyčíslují. Nikdy totiž přesně nevíte, jak moc vypuštění konkrétního filmu online ovlivní přísun nových předplatitelů. Nicméně studio si je zároveň vědomo, že situace v kinech se v příštích měsících nezlepší a změna strategie bude nutná, pokud chce studio být i nadále jedničkou na trhu. Uvidíme tedy Black Widow do konce roku? Možné to je, Disney o tom po nátlaku akcionářů určitě přemýšlí.
Mělo by studio Disney změnit svou strategii a vypustit filmy online, nebo je lepší si počkat na tržby z kin?
Zdroj: ComicBook.com
Hmm,neviem fakt im to nezapina.Odkladanim tych filmov tiez nezarobia,ludia o ne stratia zaujem,ako sa ot stalo s filmom Jupiter ascending,odlozili to o rok a vtedy si uz nikto nepametal,ze by na to mohli ist do kina… no ale tiez to nebol nejak uzasny film,len si na seba uz nezarobil.
Ale Netflix má 200 milionů uživatelů celosvětově, ne? Disney+ nemůže mít stejná čísla jenom z jednoho kontinentu.
Proč to prostě neprodávají online jako digitální video, jako se prodávají Bluray…
mne je to uz uprimne jedno.
No hlavně by jim v počtu předplatitelů pomohlo rozšířit Disney+ do dalších regionů. Klidně to udělat nějak ve spojení s Black Widow případně s vypuštěním jiných filmů.