Tři roky po restartu série se pouští Batman do dalšího boje, tentokrát proti Jokerovi. Co lze více říci o filmu, který se stal v různých oblastech legendou ještě před tím, než byl vůbec uveden do kin?
Premiéra: 14.7. 2008 USA/7.8.2008 ČR
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan, Jonathan Nolan a David S. Goyer
Hudba: James Newton Howard a Hans Zimmer
Hrají: Christian Bale, Michael Caine, Heath Ledger, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Aaron Eckhart, Morgan Freeman
Stopáž: 152 minut
Naše hodnocení: 100%Už hodně dlouho jsme tu neměli tak vybuzené očekávání jako v případě premiéry Temného rytíře. Trailery, reklamní kampaň, nadšené ohlasy ještě před oficiální premiérou, pak během prvního víkendu rekordní tržby, další fůra nadšených ohlasů a k tomu první místo v hodnocení IMDb. Lze vůbec nepodlehnout davové hysterii a podívat se na Temného rytíře jako na další jiný film? A co když nadšené očekávaní nesplní?
Tedy on ho splní, ne že ne. Jen se nesmíte zaleknout první, pomalejší hodinky, kde jsou postupně rozvíjeny zápletky a nastíněny charaktery všech hlavních a vedlejších postav. Vzhledem k tomu, že v závěru od nich uslyšíte perfektně nazvučený sborový koncert, musí se trochu rozehřát a naladit. Uděláte dobře, když se s nimi rozcvičíte také a zopáknete si nejdříve, co už víte.
Takže – kde jsme to minule přestali? Ach ano – Bruce Wayne se stal Batmanem a komisař Gordon mu právě předal kartičku s obrázkem Jokera. Tenhle po chaosu toužící šílenec se rozhodl z Gothamu rozhodl udělat válečnou zónu a všechny ty dobré v ní semlít jako ve strojku na maso. Kromě Batmana má na mušce také státního návladního Harveyho Denta, který zločince posílá za mříže s obdivuhodnou rychlostí. Takovou, že i samotný Batman uvažuje, zda jeho práce pro Gotham má ještě dál cenu. Jenže s Dentem má své plány i Joker a souboj těchto tří postav přinese nejedno překvapení.
To překvapení je myšleno opravdu upřímně, protože režisér Christopher Nolan i přes zběsilou kadenci originálních nápadů v Batman začíná ani zdaleka nevytáhl ještě všechny své triumfy. Promakaný scénář sice zahltil mnoha dalšími postavami, ovšem všechny z nich mají jasnou úlohu v ději a vytvářejí tak dohromady dokonale fungující stroj. Pro každou z nich má Nolan připravenou motivaci, postupný vývoj a svojí hvězdnou scénu. A propracovanou psychologii.
Zní to divně – komiksoví hrdinové a psychologie? Byli jsme zvyklí jen na černobílé charaktery, které občas mají nějaké ty nálady. Nedávné pokusy udělat ze superhrdinů obyčejné lidské postavy (Hulk, Spider-Man 3, Superman se vrací) moc dobře nedopadly, což jen potvrzují aktuální hitovky (Iron Man, nový Neuvěřitelný Hulk), které komiks vrátily opět k jednorozměrné jednoduchosti. Berme to jako pubertální hledání sebe sama.
A v tom případě bude Temný rytíř vstupenkou do dospělosti. Klade si velmi vážné otázky a své hrdiny nechává balancovat na tenké hranici mezi dobrem a zlem. Jádrem Temného rytíře nejsou ohromující souboje, kde se budovy hroutí při souboji obou hlavních postav. Je to hlavně souboj vůle, odhodlání, který se vede až do maximálního vyčerpání. Těch budov tam taky pár spadne, ale schválně – určitě vás bude zajímat hlavně proč se tak stalo a co bude následovat. Jestli ano, pak vás Temný rytíř dostal přesně tam, kam chtěl.
Hutný děj Temného rytíře vás vybídne k takovému přemýšlení možná až při druhém zhlédnutí, při prvním pojme naše signální soustava zřejmě jen ty na první pohled jasné a všemi vychvalované věci jako herecké výkony, zběsilou akci nebo bezchybné triky. Jistě – Heath Ledger je jako Joker naprosto výborný a ovládne každou minutu svého pobytu na plátně. Ano – Christopher Nolan se na rozdíl od předchozího Batmana dokázal zlepšit i v klasické akci, souboje, honičky a přestřelky jsou vizuálně nápadité a přehledné. Efekty – bezpochyby parádní práce, která dokáže Batmana držet přesně na té hranici, kterou si předchozím dílem vytyčil – co nejblíže realitě, bez přehnaných stylizací, nenápadné ale účinné.
Všechno tohle je ale jen odrazový můstek k vyvrcholení souboje jeden na jednoho. S tím, jak souboj Batmana a Jokera graduje, se hranice mezi dobrem a zlem stírá. Batmanova úporná snaha Jokera dopadnout se přelévá do posedlosti, která vyvolává na akční film nezvykle položené otázky, jako zda lze vůbec zlo porazit a zůstat při tom dobrem. V jejich závěrečném souboji ale nehledejte ohromující bitvu tváři v tvář jako především souboj dvou povah, které si uvědomují, jakými extrémy ve společnosti jsou a zda není jejich údělem bojovat proti sobě neustále.
Cvak! Promazané součástky právě zapadly na své místo. Definice Temného rytíře je hotova. Tuto přezdívku dostal Batman nikoli jen kvůli svému tmavému obleku a zálibě vycházení v noci. Je to od časů zlomového komiksu Návrat temného rytíře od Franka Millera přesná definice Batmanova chování, kterým se odlišuje od svých často velmi naleštěných komiksových souputníku. Definice, která nabízí velmi podrobný profil a motivaci muže, jenž zasvětil boj zločinu, ovšem svět mu za to nikdy nebude vděčný.
Jen málokterý film může nabídnout takovou myšlenku a pokud to dokáže zprostředkovat film podle komiksu, plným právem si všechny ty superlativy zaslouží.
“Batman and Robin“ (1949)
Batman & Mr. Freeze: Supernula (1998)
Perličky ze zákulisí původních Batmanů
Ztracené scény z Burtonova Batmana
Batman a Fantom (1993)
Batman: Rok jedna (2011)