V předchozích článcích naší „historické“ rubriky jsme si ujasnili, jak se napříč dvacátým a jednadvacátým stoletím vyvíjela popularita Batmanových komiksů a jejich aplikovatelnost do jiných médií. Jak se ale za tu dobu zároveň měnila samotná mytologie temného rytíře a celý fikční svět, ve kterém existuje?
Není třeba být matematickým géniem, aby si člověk uvědomil, že Batman prohánějící se po střechách Gothamu roku 1939 není ten samý, jako ten z komiksových sešitů současných. Fikční mytologie nejen Batmana, ale rovnou celého mainstreamového univerza DC Comics se ve své historii obměňovala, restartovala a mazala hned několikrát. Díky tomu si tak jednotlivé záchytné body můžeme velice snadno rozdělit:
Earth Two (Golden Age)
Batmanem z „druhé Země“ (Earth Two, pojem vysvětlím níže) chápeme úplně původní postavu, jež se poprvé objevila v sedmadvacátém čísle časopisu Detective Comics v květnu roku 1939. Jak konkrétně tedy vypadaly úplné začátky Batmanových komiksových příběhů si konec konců můžete přečíst v tomto článku.
Základní premisa sice zřejmě nikoho nepřekvapí, zde si k ní však můžeme připsat i konkrétní data. Bruce Wayne se tu narodil kolem let 1915 a 1916 zámožným občanům Gotham City Thomasi a Martě Waynovým. Když je Bruceovi teprve pouhých osm let (1924), je se svými rodiči na cestě z kina přepaden mužem jménem Joe Chill, který otce i matku zastřelí. Bruce je v následujících letech vychováván svým strýcem Phillipem a v dospělosti přísahá pomstění smrti svých rodičů, načež začne bojovat se zločinem jako maskovaný hrdina Batman.
Jak už bylo řečeno, jeho kariéru superhrdiny zde sledujeme od roku 1939, načež o pouhý jeden rok později už Batman adoptuje osmiletého sirotka, cirkusového akrobata Dicka Graysona, jehož rodiče byli rovněž zavražděni, a který se záhy stává jeho sidekickem Robinem. Teprve až po tom všem, v roce 1943, se na Waynovo sídlo dostává sluha Alfred Beagle, který odhalí Bruceovo a Dickovo tajemství a pomáhá jim v jejich boji se zločinem.
Tento Batman se postupem své kariéry stává jak plnohodnotným členem gothamské policie, tak i, společně se Supermanem a dalšími hrdiny, členem vůbec první superhrdinské aliance Justice Society of America. V tomto světě se Batman nakonec ožení se Selinou Kyle (Catwoman) a spolu mají dceru Helenu (Huntress). Sám pak umírá v roce 1979, tedy v úctyhodných třia(/čtyřia)šedesáti letech – a to nejen jako Batman, ale i jako komisař gothamské policie.
Earth One (Silver Age)
Kolem roku 1956, kdy se ustavuje takzvaná stříbrná éra komiksu, se Batmanův svět zprvu nijak zvlášť nemění – první mytologické změny probíhají naopak u jeho kolegy Flashe. Snad jediným rozdílem je zde samotný tón nových Batmanových příběhů, který se od přepálených sci-fi témat vrací ke svým temnějším detektivním kořenům.
Teprve až v roce 1964 se v mytologii DC Comics ustavuje pojem „multiverza“, tedy jakéhosi multisvěta obsahujícího více paralelních realit, který tak funguje jako narativní berlička pro přepisování vlastní mytologie. Jinými slovy veškeré příběhy veškerých hrdinů společného mainstreamového univerza DC Comics z období zlaté éry komiksu se nyní odehrávají v alternativní realitě – v takzvané Earth Two, čímž se tedy aktuální nadřazená realita stříbrné éry komiksu začne celkem logicky nazývat Earth One.
Nějaké větší změny však v rámci Batmana nepřicházejí naráz, ale dostavují se jen velmi plynule až v průběhu let. Mizí například postava Bruceova strýce a z Alfreda Beagla je nyní rodinný komorník Wayneů Alfred Pennywoth, který se o Bruce stará celý jeho život. Větší zlom pak nastává až v roce 1966, kdy Dick Grayson odchází studovat na univerzitu, aby se z něj později stal hrdina Nightwing. V průběhu 70. let tak Batman pracuje převážně sám, pouze s občasnou pomocí Nightwinga nebo Batgirl, přičemž až na začátku 80. let bere pod svá křídla druhého Robina – Jasona Todda.
New Earth (Modern Age)
V letech 1985 až 1986 vydává DC Comics speciální dvanácti dílnou sérii Crisis on Infinite Earths, která opět ustavuje nové změny v mytologii svých postav. Právě tyto změny jsou ze všech dosavadních těmi nejznámějšími a pokud se tedy někde mluví o „před“ a „po krizové“ historii nějaké komiksové postavy od DC, téměř bez výjimky se jedná právě o tento zlom v 80. letech.
Těžko ale sepsat, co všechno konkrétně v mytologii Batmana prošlo změnou tentokrát, protože spousta zápletek a témat do dnes přetrvaly i ze zlaté éry komiksu, jen byly posunuty v čase, respektive „aktualizovány“. Například historie Dicka Graysona z Earth Two zde zůstává v podstatě nedotčena.
Naprosto základním stěžejním kamenem moderního Batmana je příběh Franka Millera Rok jedna z roku 1987, který mapuje první rok působení Batmana a Jima Gordona v Gothamu. Právě tímto dílem tak celá vize moderního Batmana dostává mnohem realističtější obrysy než kdy dřív. Hlavním tématem Roku jedna je pak zejména naprostá zkorumpovanost většiny gothamské policie, fungující tak jako ještě silnější voda na Batmanův a Gordonův mlýn.
Dalšími základními kameny nového Batmana se stávají dvě série Dlouhý Halloween a Temné vítězství Jepha Loeba z 90. let, které nepřímo navazují na Millerův Rok jedna a v samotném závěru Temného vítězství sledujeme i převyprávění toho, jak se z Dicka Graysona stal Robin. Další zásadní dílo s názvem A Death in the Family, které vzniklo v roce 1988, popisuje zabití druhého Robina Jasona Todda Jokerem. V příběhu Alana Moorea The Killing Joke z téhož roku pak zase Joker postřelí Barbaru Gordon – Batgirl, která následně zůstává upoutaná na invalidní vozík a stává se z ní Oracle. Jen o rok později se však Batman setkává s mladým geniálním detektivem Timem Drakem, ze kterého se později stane v pořadí již třetí Robin.
Následuje mnoho dalších a dalších děl, ať už převyprávějících původní příběhy nebo formující zcela nové. Z těch všech by se hodilo jmenovat alespoň Ticho, opět od Jepha Loeba, které je rovněž bez problémů k sehnání i v České republice a které velmi pěkně odkazuje na nejrůznější etapy Batmanova života a historii jednotlivých jeho sidekicků, spojenců, ale i klíčových nepřátel.
The New 52
Dosud poslední machinací fikční mytologií světa DC Comics nastalo v září 2011 v rámci projektu nazvaného The New 52. Právě tehdy DC vzalo všech dvaapadesát svých nejzásadnějších komiksových sérií a začalo je vydávat opět od prvního čísla.
Žádné extrémní změny však nakonec nenastaly. V podstatě se z pohledu DC jednalo jen o reklamní kampaň zjednodušující příběhy jednotlivých hrdinů, aby na ně mohlo nalákat novou generaci čtenářů. Jinými slovy to nejznámější, co dělá Batmana Batmanem, zůstalo zachováno. Smrskl se pouze počet let jeho působení v Gothamu (aby mohl hrdina po delší době zase trochu omládnout) či samotné založení Justice League.
Poznávacím prvkem všech příběhů The New 52 jsou také nové designy kostýmů pro každého z hrdinů, které navrhl ostřílený komiksový kreslíř Jim Lee. Konkrétně Batmanův obek tak konečně více připomíná jakousi zbroj, která všem těm jeho techno udělátkům dodává zase o něco realističtější rozměr.
Důležitější než samotné The New 52 je však především to, co mu předcházelo, tedy poslední komiksové příběhy moderního Batmana. Menší přehled těchto závěrečných čísel si můžete přečíst v tomto speciálním článku. V podstatě jde ale hlavně o uvedení postavy Batmanova biologického syna Damiena, který se v příbězích The New 52 stává novým Robinem.