The Angels Take Manhattan - akutní případ zhoubného moffatismu

The Angels Take Manhattan - akutní případ zhoubného moffatismu

30.9.2012 16:00


Zcela jistě nejočekávanější epizoda první poloviny sedmé řady seriálu Doctor Who je konečně tady. Dramatický souboj s Anděly a závěrečné rozloučení s Doktorovými společníky Amy a Rorym kolem sebe zatím kupí velmi pozitivní fanouškovské reakce. Ne všichni se ale na epizodě The Angels Take Manhattan takhle shodneme…


Doufám, že tu nebudu sám, kdo si stojí za tím, že sedmá řada seriálu Doctor Who je opravdu výborná. A to zejména ve srovnání se sérií šestou, oproti které dává stranou překombinovaný story arc a epické cliffhangery a zaměřuje se spíše na jednorázové – ale o to údernější příběhy. Tohle pravidlo se však bohužel láme právě s poslední epizodou podzimního vysílání sedmé řady: The Angels Take Manhattan, ze které mám bohužel podobně rozpačité pocity, jako z loňského polofinále A Good Man Goes to War. Pokud se vám ale právě tento sedmý díl ze šesté série, stejně jako aktuální díl série sedmé, naopak líbil, následující text vám pravděpodobně nebude moc dávat smysl a nejspíš mě i budete mít za blbce. Já to ale prostě risknu:

Tak nějak skoro vždycky když píšu o práci Stevena Moffata, připadám si lehce schizofrenní. Na jednu stranu na něj nedokážu přestat pět ódy, vždycky když přijde se svými geniálními samostatně stojícími příběhy jako Blink, dvojdíl Silence in the Library/Forest of the Dead a tak dále a tak dále. Na stranu druhou se pro mě ale zvlášť loni jméno Stevena Moffata stalo tak trochu sprostým slovem, když se tento scenárista a aktuální showrunner seriálu Doctor Who právě v rámci jeho šesté série utápěl v prvoplánové epičnosti a stupidních zvratech.

A velmi podobný rozkol tu máme i letos. Po výborné úvodní epizodě sedmé řady Asylum of the Daleks, která je tak úžasná opět prostě proto, že neřeší téměř nic mimo rámec vlastní stopáže, tu máme druhou letošní moffatovku: The Angels Take Manhattan.

Než ale začnu plivat oheň, je třeba říct, že zhruba celá první třetina této epizody je naprosto výborná – a to opět proto, že z těchto prvních pár minut není cítit žádný náznak epických zvratů ani dramatických loučení. Je to prostě další velmi originální samostatně stojící příběh, ve kterém tentokrát Plačící andělé atakují New York a Doktor zde operuje s wibbily-wobbily detektivkou, která má v podstatě funkci epizodního scénáře.

Právě v oné první třetině až polovině epizody se však tahle bezstarostná aura láme a Moffat začne tropit přesně to, za co si v průběhu loňské série dle mého názoru občas zasloužil pár facek. Vůbec už tu radši nebudu rozebírat logické kiksy, které jako kdyby Moffat ve svých storyarcových epizodách vymýšlel zcela záměrně (zestárnutí během několika desetiletí v jediném pokoji, „nenápadná“ Socha Svobody promenádující se New Yorkem a absolutně neřešící, jestli se na ni vůbec někdo dívá, nebo ne, a tak dále…). Radši tedy rovnou přijdu k tomu, co je na celém tomhle dílu nejpalčivější, tudíž odchodu Amy a Roryho.

V průběhu obnovených řad seriálu Doctora Who jsme se dočkali hned dvou dramatických odchodů Doktorových společnic: Rose Tyler byla uvězněna v alternativní realitě, když Doktor zachraňoval svět před armádami Kyberlidí a Daleků, a Donně Noble musel Doktor zase vymazat veškeré její vzpomínky na něj, aby ji tak zachránil před spalující mocí sdílené mysli Pánů času. Jinými slovy Russell T Davies, tehdejší showrunner seriálu a scenárista obou těchto epizod, měl výborný cit pro dramatický a skvěle gradovaný odchod Doktorových společníků. Divák z nich proto nikdy neměl pocit, že by onen společník podlehl v některé „jen tak obyčejné etapě Doktorova cestování“, ale že v tom byl naopak jakýsi mnohem hlubší a intenzivnější přesah.

Steven Moffat ale v epizodě The Angels Take Manhattan bohužel dělá přesný opak. Tím, že totiž celý díl vážně začíná jako samostatně stojící epizoda, dává osudu Amy a Roryho naprosto zbytečný kontext právě onoho „podlehnutí v jen tak obyčejné etapě Doktorova cestování“. K závěru epizody už to sice vypadá, že se to Moffat pokusí ještě jakž takž zachránit a dát Pondovým velmi emocionální, dramatické a romantické rozloučení při pádu ze střechy, pak to ale naprosto neuvěřitelným způsobem zničí „náhodným“ posledním Andělem, který „náhodně“ stáhne Roryho opět do minulosti. Proč proboha? Proč takhle?

Amy a Rory jsou jednoznačně jedny z nejzajímavějších a nejdéle vystupujících postav v seriálu Doctor Who. Opravdu si zasloužily takový konec? A proč mi celý ten dovětek na hřbitově připomíná prostě jen další prach sprostý „wow efekt“, kterým by mohl Moffat šokovat zase o něco nečekaněji, epičtěji a retardovaněji?

Abych už do toho ale nezabředl příliš hluboko, dodám jen tolik: jako samostatně stojící a status quo nenarušující epizoda by The Angels Take Manhattan mohla být výborná. Noir atmosféra, spoilerová kniha River, andělíčci a finální „příšera pro tento týden“ v podání šklebící se Sochy Svobody jako třešnička na dortu. Jak ale Moffata mohlo vůbec napadnout použít tuto látku jako rozloučení s Pondovými? Po tom, jak se tyto postavy staly u diváků tak oblíbené a ve svém vztahu k Doktorovi tak neuvěřitelně geniálně komplikované? Pokud by se prohodila letošní čtvrtá a pátá epizoda a odchod Pondů by se tak namontoval na díl The Power of Three, rozhodně by to dávalo větší smysl. Ale tohle, nezlobte se na mě, je prostě jenom splácaná snůška blbostí.

Naše hodnocení: 60 %


Jít na Doctor Who | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!