Bylo by s podivem, kdybyste se s jeho tvorbou dosud nesetkali. Režisér a producent David Fincher za svou kariéru stvořil jedny z nejlepších filmů posledních let. Po úspěchu na filmovém plátně se teď ale ponořil do práce pro televizi. Tedy ne pro televizi. Pro HBO.
Lehký kvíz na začátek: Co mají společného filmy Sedm, Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, The Social Network, Muži, kteří nenávidí ženy a Zmizelá? Všechny tyhle filmy (a mnohé další) natočil americký režisér David Fincher, jeden z nejznámějších a nejvýznamnějších režisérů současnosti. A vy jste alespoň jeden z těchto filmů určitě viděli.
Stejně jako řada dalších herců i režisérů, i Fincher pochopil, že v televizi se teď děje to nejdůležitější. Sám byl navíc jedním z těch, kteří vlnu velkých filmových hvězd mířící na malé obrazovky spustili. V roce 2013 se postavil za americkou verzi původně britského seriálu House of Cards, jejíž první dvě epizody režíroval. On a také Kevin Spacey, který ztvárnil titulní roli Franka Underwooda, pomohli seriálu rozšířit se do světa. A jak dnes víme, povedlo se jim to zatraceně dobře.
Fincher sám sice další epizody House of Cards nerežíroval, jak je často mylně uváděno, za seriálem ale po celou dobu stál jako jeho výkonný producent (což znamená, že na něj spíše z dálky dohlížel a staral se o peníze). Takhle to třeba dělá Steven Spielberg – jeho jméno zní v trailerech na seriály jako Terra Nova, Smash, Lucky 7 či Extant sice úžasně, ale s kvalitou seriálu už to nemá nic společného. Na skutečném natáčení se aktivně nepodílí.
(Fincher režíroval první dva díly House of Cards. Foto: Netflix)
Ale zpátky k Fincherovi. Po jeho úspěchu s House of Cards na Netflixu je logické, že se po něm začali ohlížet další hráči. Tedy hráči, kteří si ho můžou dovolit. Jako první přišlo na řadu HBO. Právě pro ně teď Fincher pracuje na třech seriálech, jeden už dokonce dostal rovnou objednávku na celou sérii. A co víc, Fincher ho bude režírovat i psát.
Seriál se jmenuje Video Synchronicity (původně Living on Video) a HBO jí přikleplo deset půlhodinových epizod. Fincher z nich natočí nejméně dvě, psát je bude společně s Bobem Stephensonem (herec z Jericha) a Richem Wilkesem (xXx, Iron Fist). O čem seriál bude se dá shrnout do jedné věty: Mladý student se v 80. letech vykašle na školu, protože sní o natočení pompézního sci-fi filmu, a odstěhuje se do Los Angeles, kde však dostane práci jako režisér hudebních videoklipů.
Nabízí se otázka: Proč by Fincher chtěl natáčet komedii pro HBO? Navíc o tom, jak se v 80. letech natáčely hudební videoklipy? Odpověď je dost jednoduchá. Fincher totiž takhle začínal také (a spolupracoval třeba s Madonnou). Dá se tedy říct, že Video Synchronicity je částečně i jeho biografií mladých let, díky čemuž se dostal k natáčení třetího Vetřelce. A už je taky jasné, kdo si seriálového „Finchera“ zahraje: Charlie Rowe z Red Band Society. Jsme zvědaví, jestli se v seriálu Rowe k tomu natočení sci-fi filmu skutečně dostane – a jestli to bude stejné peklo jako natáčení třetího Vetřelce.
Je pravděpodobné, že seriál uvidíme někdy v příštím roce. O něco méně pravděpodobné ale je, že se ve stejném roce shledáme i s dalšími dvěma seriály, které má Fincher pro HBO produkovat. Tím prvním je americká verze britské Utopie, ke které má napsat scénář Gillian Flynn, autorka Zmizelé, jejíž filmovou adaptaci Fincher také režíroval. Tahle zpráva však přišla před rokem a do té doby jsme se nedočkali žádného posunu. Je proto možné, že se remake Utopie na HBO ještě chvíli posuší.
Druhým seriálem, za který se Fincher opět postaví jako výkonný producent, je noirová kriminálka z 50. let jménem Shakedown. Psát ji má James Ellroy (L.A. Confidential), který ji původně nabízel stanici FX (Sons of Anarchy, Fargo) a opět to zní jako skvělý materiál pro Finchera vzhledem k jeho minulé tvorbě.
Oba dva zmíněné seriály nejspíš ještě chvíli zůstanou rozpracované. Stejně jako druhý díl americké verze Dívky, která si hrála s ohněm (natočený podle trilogie Stiega Larssona Millennium), který má Fincher také režírovat. Doufejme tedy, že se brzy dozvíme, jak to s dalšími jeho projekty bude. Byla by jistě škoda, kdyby se na všechny čtyři nedostalo.
#2 Popopki: Sedm mám hodně ráda. Benjamin Button byl fajn, ale za srdce mě nevzal, to se přidávam. Vidět znova ho zrovna nemusim. Hodně se mi líbila i loňská Zmizelá.
já mám od něj nejradši film Hra :) klasicky skvělá fincherovská atmosféra a brutální dechberoucí zvraty na konci… jedinečný filmař
#1 Lucifrid: Panic Room byl hodně povedený snímek. Můj nejoblíbenější Fincherův film je Seven. Co mně moc nebavilo byl Podivuhodný případ Benjamina Buttona, i když je to hodnoceno pozitivně, tak mě ten film moc nezaujal.
#4 LucifridTak to se těšim a hodně. Mám moc ráda většinu jeho tvorby, ale kupodivu nejvíc se mi do paměti zaryl hlavně Panic Roomem, ale za to mohla i ta netradiční kamera.
#2 Popopki