Rozhovor s Joshou Jacksonem, září 2009

Rozhovor s Joshou Jacksonem, září 2009

2.1.2010 0:00


Po kratším zimním spánku Vám přinášíme slibovaný rozhovor. A protože je opravdu rozsáhlý a dlouhé zimní večery nejsou až tak dlouhé, jak bychom si přáli, jako opožděný dárek k Vánocům ho dostáváte až teď. Doufáme, že se Vám rozhovor, který sepsal s Joshuou Jacksonem David Wharton, bude líbit. Je tu ovšem upozornění pro ty, kteří neradi spoilery. Pokud se jim vehementně vyhýbáte, v rozhovoru je pár Joshuových názorů, které napovídají víc, než by měly. Čtete tedy odpovědi jen na otázky, které opravdu chcete znát.


Co si jako herec užíváte víc? Když děláte epizodu, ve které je spousta akce, rvaček a honiček, epizodu, ve které je hlavním tématem šílená věda, nebo natáčení scény s krávou?

Ta kráva (Gene) je divná, to málokdo ví. Nemůžu říct, že bych měl něco oblíbeného. Myslím, že kdybych dělal jednu tu věc moc často, začala by mě nudit. Nadějí je ty věci vybalancovat, když ne v jedné epizodě, tak aspoň v několika epizodách. Řekl bych, že jsem hodně času strávil nad přemýšlením, jak udržet dynamiku mezi Walterem a Peterem tak, aby byla důvěryhodná a rostoucí. Kouzlo práce v seriálu je v tom, že děláte kousek ode všeho.

Jaká je vaše reakce, když se vám do ruky dostane scénář a je v něm nějaká šílenost, kterou chtějí uvést do děje?

To je kouzlo Fringe. Kdyby nebyly ve scénáři tyhle šílenosti, tak by to šlo s Fringe z kopce. Takže to beru jako pozitivní věc. V každém dílu je trocha vědy, trocha nové slovní zásoby a navíc je tu vždycky nějaká praštěná věc.

Jako fanouškovi se mi na naší show nejvíc líbí její žánr. Příběh je mnohem rozsáhlejší než rozkouskované epizodky se separátními příběhy. Všechny ty hrůzostrašné i sentimentální věci dávají dohromady mnohem rozsáhlejší příběh. To je věc, na které ujíždím. A to je skvělé.

Věděl jste o zvratu, který se stal ve finále první sezóny?

Jestli jsem věděl o zvratu ve finále? Kterém?

O zvratu, který zahrnoval vás.

Naštěstí mi o tom dali vědět pár měsíců předtím, než se to stalo. Takže jsem si to mohl v klidu přečíst, aniž bych myslel, že mě vyhodili. Skvělá věc v naší show je to, že pokud si to dokážeme představit, dokážeme to i udělat. Nemyslím, že by někdo předpokládal takový zvrat. Mně to bylo řečeno pět měsíců předem, ale i tak myslím, že je to úžasné. Umístit poslední záběr finále do World Trade Center je neuvěřitelné. Pro to miluji naši show. Měla by dál postrkovat mantinely jako teď.

Když se podíváme dopředu, co nám můžete říct o tomto příběhu?

O příběhu Petera nebo Olivie?

O Příběhu Petera.

Na tom zbožňuji fakt, že diváci o Peterovi ví něco, co o sobě neví ani sám Peter. Něco zásadního. Přišli jsme na to, že je to částí viny, kterou si s sebou nosí Walter, je fakt, že Petera jako malého chlapce unesl. Přestože nevím víc než fakta z epizod, které jsem zatím natočil, je mi jasné, že to neodvratitelně vyjde na povrch. A to vyvolá konflikt mezi Peterem a Walterem.

Celá první sezóna byla pro Petera a Waltera o otcovsko-synovském znovuspojení přes všechny ty šílené okolnosti a o nastolení rodinného vztahu, dost dysfunkčního rodinného vztahu. Druhá sezóna to zavedla dál. Na začátku se Peter opravdu snaží být částí týmu a patřit do rodiny Fringe. Jenže časem zjistí, co hrozného se mu stalo, když byl malý a to zničí jeho vztah s Walterem a možná i s Olivií. Pro mě je to něco, co pořád visí ve vzduchu v průběhu celé sezóny a je to pro mě bod, ke kterému se blíží.

Myslíte, že Peter a Olivia budou mít nějaký románek nebo doufáte, že žádný nebude?

Mým odhadem je to, co jsem řekl před pár vteřinami. Myslím, že ten vztah je spíš rodinný než romantický. Jedinečné na této show je, že místo hlavního charakteru muže a ženy je tu ještě šílený otec v centru všeho. To by byl velmi divný milostný trojúhelník, takže si nemyslím, že se to bude ubírat tímto směrem. Petera a Olivii vidím spíše jako bratra a sestru než jako milence. Jestli ale opravdu půjdou tímhle kurzem nevím, ale v tento moment to beru jako vztah otce, syna a dcery než jako milenců a otce.

Peterův sarkasmus je velkým lákadlem pro mou ženu, mě i spoustu dalších diváků…

(Můj) sarkasmus není až tak vítaný v mé domácnosti… zeptejte se mé přítelkyně.

Opravdu se nám libí vzájemná souhra Waltera a Petera a poznámky, které má Peter. Jaké množství sarkasmu je improvizované nebo ve scénáři a jak moc jsi to ty nebo Peter?

To je zásluha scénáristů. Řekl bych, že většina sarkasmů je ve scénáři, i když ve scénách s Johnem, se kterým mám silný pracovní vztah, to dělám svým vlastním stylem. John je velmi hravý herec. Myslím to dobře, protože John rád dělá věci pořádně, takže se snažíte. Takže si myslím, že spousta toho humoru vznikne tím, že se to snažíme zahrát co nejlépe, a pak to z toho vzejde. Ale scénáře jsou vždy napsané. Řekl bych, že Peter je mnohem víc cynický než Josh. Jeho humor je o dost černější, než ten můj.

Když jsme vás poprvé viděli v první sezóně, cítili jsme to temné pozadí, které bylo kolem vaší postavy, včetně obchodování se zbraněmi apod. Vrátíme se k tomu zpět? A k tomu co Peter dělal když nebyl s otcem a nežil život, který žije teď?

Ano. Popravdě jsme se v tom vrtali na začátku sezóny. Minulý rok jsme na to lehce poukazovali, ale nikdy jsme to neukázali v plné šíři. Není to obsahem seriálu, nejmenuje se Peterova Fringe. Je těžké do seriálu vkládat příběhy všedního života jednotlivých postav. Dává to smysl?

Každá epizoda má centrální střed pozornosti. Ihned jsme ovšem rozuměli jaký. Jakou funkci má Walter ve Fringe týmu. A první sezónu jsme strávili vysvětlováním proč zrovna Olivia, ve srovnání s jinými agenty FBI, musí být v centru Fringe týmu. Ale co jsme až do poslední scény finále nevěděli bylo, proč zrovna Peter musí být toho součástí. Teď, když je Peter součástí jsme šli více do hloubky a nejenom mluvíme o životě, který vedl, ale dokonce ho i ukazujeme.

Je na Peterově postavě něco, co je pro vás atraktivní hrát?

Určitě. Je to věc, která mě k této postavě přitáhla na začátku. Ta idea jeho velmi černé minulosti od které utíkal, ale na druhou stranu se k ní už vracel. Být obchodníkem se zbraněmi a ne velmi dobrým člověkem je pro něj emočně jednodušší, než vycházení s vlastním otcem a konfrontování s dětstvím.

V průběhu první sezóny se Fringe zdála zapadat do skupiny seriálů, která pomalu nabírala diváky, až se stala hitem. Uvědomil jste si jako divák, nebo při sledování ostatních fanoušků, moment, kdy jste zjistil, že seriál se opravdu stal populárním?

Pro ty co pracují na seriálu je tu vždycky časová mezera mezi tvořením seriálu a reakcí na něj, protože trvá šest měsíců než se seriál dostane do éteru. Já osobně si myslím, a nejspíš v tom nejsem sám, že první takový moment nastal, když byla Olivia unesena. Myslím že to byla jedenáctá epizoda. Myslím, že to je moment první série, kdy se seriál pořádně rozjel.

Myslíte, že Fringe může v této sezóně pokračovat v tom, že je přístupný novým divákům?

Ano. Právě začínáme osmou epizodu a řekl bych, že je přístupný. Osmá epizoda obsahuje hodně mytologie. Řekl bych, že je to 50/50, kdy jsou epizody zaměřené na vedlejší příběhy nebo zaměřené mimo vyšetřování. Ideou také je, že bez ohledu na to, jestli je to mytologická epizoda, nebo součást širšího příběhu má každé vyšetřování začátek, prostředek a konec. I když je to epizoda hodně zaměřená na mytologii, můžete vidět uspokojující příběh.

Každý používá jako příklad Lost. Lost je fantastický seriál, ale každá epizoda vlastně nemá začátek, prostředek ani konec; je to součástí pokračujícího příběhu. Takže když neznáte předešlý děj, je neuvěřitelně těžké pochopit děj. To je prostě Lost. Měli bychom mít to štěstí, abychom byli tak dobří jako Lost s rozdílem, že formát naší show je jednoduché vyprávění příběhu. To znamená, že každý týden tu bude něco, co musí skupina lidí vyšetřit. Někdy je to přivede k mnohem obšírnějšímu příběhu, který už vyšetřují nebo vyšetřovali. Takže pokud o tom nic nevíte, moc tomu neporozumíte, ale bez ohledu na to, to stejně dospěje do konce dílu ke konci. Dává to smysl?

To je jeden z konceptů Fringe, že chcete každý týden dávat pozor. Je tu spousta příběhu vyprávěného v průběhu celého seriálu. Ale pokud se chce jen na hodinku pobavit a koukat na ty dobré a ty špatné chlápky, můžete, neodradí vás to.

Jako každá nová show má i Fringe momenty kdy jde nahoru nebo dolů. Ale myslím, že měl opravdu silnou druhou polovinu. Kdy podle vás seriál opravdu našel sám sebe, svůj vlastní styl?

Myslím že kolem poloviny sezóny se seriál rozhodl čím opravdu chce být. Nemůžu si vzpomenout na přesné číslo, ale od dvoudílné epizody, kdy Olivia byla unesena bylo vše jasné. Představili jsme ty špatné chlápky sezóny a příběh byl jasnější.

Přestože si myslím, že show se moc nezměnila, vždycky věděla čím chce být. Jen jsme se snažili přijít na tu správnou chemii. Jak moc to bude serializovaná show. Stále zjišťujeme kdo za tím stojí. Myslím, že to bylo víc o vyprávění příběhu, než o vzhledu seriálu. Bohužel si tím musí projít každý seriál.

Ovlivnila práce na Fringe vaše vnímání veřejných dopravních prostředků a vlastně všeho ostatního?

Stále létám. I když. Když si představíte sebe, byli byste trochu nervózní z létání, po práci na Fringe. Ne, moc to moje vnímání veřejné dopravy nezměnilo. Stále jezdím VD do práce. Hádám, že mám Fringe nějakou imunitu.

Seriál očividně pracuje s paralelními vesmíry. Změnilo to nějak váš názor na paralelní vesmíry? Co si myslíte o možnosti, že tu možná je paralelní verze vás v jiném vesmíru?

Myslím, že tahle idea je součástí zeitgeist. Možná je to mým západopobřežním vychováním, ale idea paralelních vesmírů mi nepřijde vzdálení. Po šedesátých letech a vší té psychedelii a dveřích vnímání si opravdu nemyslím, že je to nesmysl.

Co odporuje mé představivosti je fakt, že by tu nebylo nic co by neodporovalo mé představivosti a možná je to proto, že jsem fanoušek sci-fi. Pokora před vesmírem se zdá jako jediná možná pozice, kterou může člověk v roce 2009 zaujmout. Učíme se to vekou spoustu, je to jako Carl Sagan, svíce ve tmě. Pokaždé, když svíce září silněji, vidíme jak moc toho ještě nevíme.

Říká se, že Fringe je kříženec Akt X, Černého Anděla a pár dalších sci-fi serálů. Jaký na to máte názor?

Opravdu nechápu jakou spojitost má Černý Anděl. Možná to je protože Olivia pokusným králíkem při experimentech, když byla malá. Nevím. Akta X jsou mnohem férovější přirovnání, ale i tak Akta X už podle úvodu pracovala s věcmi, které měly co dočinění s nadpřirozenem. To, co se Fringe snaží říct je, že věci, které bychom normálně chápali jako fantastické jsou vlastně normální. Všechny mají ve vědeckém světě vysvětlení, nemohou být spojovány s únosy mimozemšťany, vílami nebo Drákulou.

Jste velkým fanouškem sci-fi. Přemýšlel jsem, jestli Fringe uspokojuje vaše sci-fi potřeby nebo je tu nějaká sci-fi zápletka kterou byste umíral touhou abyste ji udělal?

Jistěže Fringe nenaplňuje můj sci-fi kvocient hraní. Nevím jestli tu je nějaká určitá zápletka, a je těžké říct, že bych umíral touhou něco udělat, protože už to nejspíš někdy bylo uděláno, ale je tu nekonečné množství příběhů. Je tu mnoho knih, které jsem jako mladý přečetl a rád bych je převedl do filmů, některé z nich už z filmovány byly.

Pro kluka, který miluje sci-fi je opravdu zábavné pracovat na sci-fi show. Žádný z konceptů, které jsou ve Fringe mi není neznámý nebo vzdálený. Ale nikdy jsem nepracoval na show, která by ty koncepty tak zkoumala.

Existuje něco určitého, na čem byste rád pracoval?

Rád bych dělal na Pánovi Prstenů, teď dělají Hobita. V tom taky nejsem. Hádám že musím počkat na Silmarillion.

Zmínil jste, že jste velký fanda sci-fi. Jaké je spolupracovat s Leonardem Nimoyem?

V tomhle jsem byl podveden. Chystám se podat oficiální stížnost. Leonard tu byl dvakrát a už jsem se s ním i setkal, a to je úžasné, ale ještě jsem s ním netočil ani jednu scénu, což moc úžasné není.

David Wharton



Chceš taky něco napsat? Ale k tomu se musíš registrovat nebo se přihlásit!

Zatím žádné komentáře