V poslední epizodě nás tvůrci překvapili sci-fi prvky, jako je cestování časem a časová smyčka. V článku si podrobně rozebereme, co se za tím může skrývat.
Ve třetí sérii tvůrci otevřeli Pandořinu skříňku s prvky, jako je cestování časem a časové smyčky, což okamžitě rozvířilo mnoho fanouškovských teorií. Pokud se tyto prvky využívají bez jasného plánu, mohou snadno vést k absurdním a nelogickým scénám, které diváci nemusí vždy chápat. Pokud jsou však použity správně, mohou přinést jedinečné zvraty a neprobádané možnosti, díky nimž lze ohýbat děj, vracet mrtvé postavy a měnit minulost. Aby však tyto prvky skutečně fungovaly, musí podléhat jasně stanoveným pravidlům.
(Poděli se Julie o svůj zážitek s lidmi ve městě? Foto: Epix, MGM+)
Jedna z nejpopulárnějších teorií mezi fanoušky naznačuje, že město, kde jsou postavy uvězněny, existuje mimo běžný časoprostor, jako by šlo o „časovou bublinu“. Tento koncept není v seriálovém světě neobvyklý, můžeme ho vidět i v jiných populárních dílech, kde podobná „časová bublina“ izoluje obyvatele od okolního světa a vytváří pro ně osobitý svět s vlastními pravidly. Tento koncept by mohl vysvětlit, proč se obyvatelé nemohou vrátit do svého normálního života a proč se v městě objevují předměty z různých historických období. Jakoby časová osa ve From byla nezávislá na realitě, což přináší různé interpretace a domněnky o povaze samotného místa.
Další z teorií se zaměřuje na postavu Victora, který je ve městě uvězněný už od dětství. Někteří fanoušci spekulují, že Victor je chycen v časové smyčce, která ho nutí prožívat stejné události stále dokola. Tento koncept by mohl vysvětlit jeho podivné chování, hluboké znalosti o městě a jeho schopnost předvídat různé situace. Podobný koncept využívají i jiné seriály, jako například Russian Doll, kde postavy opakovaně prožívají určité události, aniž by se dokázaly vyhnout nevyhnutelnému osudu.
(Co by Julie viděla, kdyby ji Kenny a Acosta nevytáhli? Foto: Epix, MGM+)
Fanoušci také spekulují o různých možnostech, jak by mohla časová anomálie ve From fungovat. Zde je několik teorií:
- Časová anomálie: Kobka by mohla být místem, kde čas neplyne lineárně, což umožňuje, aby se v ní střetávaly různé časové osy. Tato anomálie by mohla fungovat jako „generátor časových smyček“, umožňující událostem opakovat se bez skutečného začátku nebo konce.
- Zásah vyšší moci: V některých příbězích vytvářejí tyto smyčky nadpřirozené síly, pokročilé technologie nebo dokonce samotný osud, aby zajistily určitý výsledek. Tento princip by mohl znamenat, že Julie existuje a pomáhá Boydovi, což zajišťuje její vlastní přežití v budoucnosti jako formu předurčeného osudu.
- Samoopravující se časová osa: Některé interpretace cestování časem naznačují, že čas se může „samoopravit“, aby zajistil svou vlastní stabilitu. V tomto případě smyčka existuje, aby zabránila paradoxu, který by narušil časovou osu. Záchrana Boyda Julii by tedy mohla být samoopravným mechanismem, který zajišťuje, že historie zůstane neporušená.
- Realita jako simulace: V simulované realitě by smyčky jako tato mohly být záměrně vytvořené těmi, kdo simulaci ovládají. To by znamenalo, že Boydova záchrana a existence Julie jsou předurčeny jako součást specifického příběhu bez logického výchozího bodu.
- Teorie multivesmíru: Jiná teorie říká, že se protíná několik časových os a vytváří smyčku, ve které Boyd i Julie existují nezávisle. Z jejich pohledu by se událost jevila jako smyčka příčina-následek, ačkoliv na vyšší úrovni zůstává každá časová osa oddělená.
Jestliže je čas v tomto městě skutečně mimo kontrolu postav, mohlo by to znamenat, že jejich osudy jsou pevně spojené s časovými silami, které město ovládají. Zároveň to otevírá další otázky ohledně potenciálních „vyšších mocností“ nebo důvodů, proč jsou v tomto světě uvízlí. Fanoušci netrpělivě čekají na zbývající epizody třetí série, aby zjistili, zda tvůrci odpoví na některé z těchto záhad.
Foto: Epix, MGM+
Celé mestečko mi skôr pripomína vreckovú dimenziu (Pocket Dimension) skôr než časovú bublinu. Ak by iško o nejakú slučku v čase opakovali by sa tam rôzne udalosti. Keď v prvom dieli rodina prišla do mesta a točila sa na cesta v kruhu čas v meste plinul normálne. Napríklad by stretli Saru zakaždím na tej ceste na tom istom mieste alebo by sa ten pohreb stále odohrával od začiatku, stále by bolo leto a nikdy neprišla zima a tak podobne. Ale vrecková dimenzia sa riadi svojim vlastním časom a fizikálnimi zákonmi nezávislo na zvišku sveta okolo.