Nejrozsáhlejší vírou v Západozemí je víra v Sedm (v originále Faith of the Seven). Toto náboženství částečně vychází z křesťanství, avšak nepohrdá ostatními náboženstvími, ale akceptuje je.
Víra v Sedm neboli v nové bohy je dominantní náboženství v Západozemí, vyznávané je v téměř všech zemích, a neznámé není ani v Essosu. Do Západozemí totiž přišlo právě z něj, spolu s invazí Andalů, před 6 000 lety, když se jim podle legend zjevil Bůh Sedmi. Následně přepluli Úzké moře, vylodili se v Údolí, svými ocelovými zbraněmi potlačili dosavadní víru Prvních lidí ve Staré bohy, porazili děti lesa, jejichž kouzla viděli jako ohavnost, posekali a spálili většinu čarostromů, ustavili Staré město jako centrum nové víry a spojováním s mocnými rody nebo jejich úplným nahrazením si zajistili rozšiřování své kultury po celém území kromě Severu a Železných ostrovů.
Ač se podle názvu zdá, že ale nedošlo k tak razantní změně, jako když pohanské bohy nahradil křesťanský, opak je pravdou. Víra v Sedm je přes označování „noví bohové“ či pouze „Sedm“ také monoteistické náboženství. Nejde o sedm bohů, ale sedm aspektů jediného Boha Sedmi, z nichž každý reprezentuje určitou vlastnost a dává možnost modliteb směřovaných samostatně ke každému z nich.
Sedm aspektů víry v Sedm:
- Otec – zobrazovaný jako vousatý muž s váhami, reprezentuje spravedlnost
- Matka – představuje mateřství a péči a zajišťuje plodnost a milosrdenství
- Válečník – vždy zobrazovaný s mečem, představuje sílu a směřují k němu modlitby za odvahu a vítězství
- Panna – symbolizuje nevinnost, cudnost a lásku
- Stařena s lucernou – představuje moudrost
- Kovář s kladivem – představuje řemeslo a modlí se k němu každý, kdo má před sebou těžkou práci a potřebuje sílu
- Cizinec – reprezentuje smrt a neznámo a je tak aspektem, ke kterému se málokdy někdo modlí
(Cizinec)
Zároveň to ale znamená, že spousta lidí používá množné číslo a nemusí vždy chápat, že nejde o jednotlivé bohy, a že „Bohové jsou dobří“ je ustálenou frází používanou v souvislosti se Sedmi.
Další detaily se pak křesťanství podobají ještě víc. I toto náboženství má své svaté texty – nejdůležitější je Sedmicípá hvězda rozdělená do oddílů věnovaných každému aspektu, Kniha svatých modliteb, Píseň Sedmi nebo píseň Panna, Matka a Stařena. Věří v nebe a peklo, přesněji v sedm nebí a sedm pekel.
Po narození také probíhá forma křtu – pomazání sedmi oleji, a i jméno je dětem dáváno ve světle Sedmi. Existuje i oficiální znak víry, sedmicípá hvězda, která má znázorňovat a pomáhat pochopit Boha Sedmi. Stejně jako je sedm cípů součástí jediné hvězdy, je totiž i sedm aspektů součástí jediného Boha. Tomuto znaku pak podléhá i související výzdoba a architektura.
Například chrámy zvané septa stavěné jako sedmistranné budovy, v nichž je každá zeď věnovaná jednomu aspektu Boha a vyzdobená jeho podobiznou, obrazem či sochou podle velikosti septa a bohatství stavitele, nebo sedmistranná koruna Nejvyššího septona, hlavy celé církevní hierarchie. Ten žije v hlavním sídle víry, od dob Targaryenů ve Velkém Baelorově septu v Králově přístavišti, společně se svou radou známou jako Nejoddanější. Pod ně pak spadají všichni septoni a septy starající se o septa po celé zemi, v případě sept pak často zajišťující výchovu mladých dam v urozených rodinách, a různé řády.
Mezi tyto různé řády patří Tiché sestry, ženy přísahající službu Cizinci a skládající slib cudnosti a mlčenlivosti, jejichž úkolem je připravovat mrtvoly na pohřeb. Dále Žebrající bratři, což jsou v podstatě putující kněží, kteří kážou v místech, kde není žádný stálý septon. Dále tu máme ještě řády žijící uzavřeně v klášterech.
Také existovaly dva vojenské řády, souhrnně nazývané Bojovníci víry. Jde o Válečníkovy syny a Nuzné druhy. Válečníkovi synové byli rytíři, co se zřekli pozemků a majetku, rozhodli se bojovat za víru a stali se fanatickými protivníky nepřátel Sedmi, kdežto Nuzní druhové byli pouze lehce ozbrojení (někdy i jen tím, co našli při cestě) pěšáci více sloužící věřícím, které chránili při cestách po říši. Oba řády zároveň vynucovaly spravedlnost církve. Ta měla pravomoc vést výslechy a soudy a vynášet rozsudky nad všemi obyvateli, včetně králů.
Dá se proto čekat, že tyto extrémistické organizace měly po příchodu Targaryenů do Západozemí problém s jejich zvyky, přestože i oni sami vyznávali Sedm, a povstali proti jejich incestním svazkům. Maegor Krutý pak povstání krvavě potlačil a po nástupu jeho synovce Jaehaeryse byl sjednán mír za podmínek, že církev nebude aktivně podporovat královský incest, ale uzná platnost takového manželství, a Bojovníci víry budou rozpuštěni.
V současnosti ale královna matka Cersei viděla ve znovuobnovení těchto řádů v rukách skupiny Vrabčáků příležitost k odstranění svých protivníků, a tak je královským dekretem znovu ozbrojila. V knize pak tato skupina získávala ještě větší moc, neboť se v důsledku války vyrojila spousta zbožných uprchlíků snažících se pomáhat obětem a rozšiřovat víru, jejíž úpadek viděli jako příčinu války, v hlavním městě jejich počet narostl natolik, že ani městská hlídka nebyla schopna znovu získat kontrolu, jako Nejvyššího septona si prosadili Nejvyššího vrabčáka a Cersei ve snaze získat jeho přízeň, požehnání pro krále a odpuštění dluhů oba řády obnovila.
I mimo tyto organizace však náboženství silně ovlivňuje život ve všech jižních zemích. Jeho principy je velmi poznamenán rytířský kodex i samotné pasování – rytíř musí být pomazaný ve světle Sedmi, mezi nejhoršími hříchy uvádí incest a zabití člena rodiny, jako o něco menší hřích vnímá homosexualitu, negativně nahlíží na plození nemanželských dětí, nebo vyžaduje dodržování zákonů pohostinnosti, kdy je zapovězeno ublížit hostovi, jakmile pojí z hostitelových zásob.
Dál má na rozdíl od původní Západozemské víry ve Staré bohy předepsané obřady, především svatby jsou převlékáním rodinných plášťů, symbolickým svazováním rukou a odříkáváním předepsaných slibů velmi ritualizované. Ačkoli ne vždy je tento rituál dodržen, jak jsme viděli například při svatbě Robba Starka a Talisy Maegyr, kdy obřad neproběhl v septu, ženich nezahalil nevěstu do pláště ani ji nikdo neodevzdal ženichovi, nebo v případě Sansy Stark, kde se této role místo popraveného Neda ujal Joffrey Baratheon.
Velkým rozdílem od předlohy – křesťanství, je ale nahlížení na ostatní náboženství. Zatímco třeba vyznavači R'hllora vidí všechny ostatní bohy jako falešné, vyznavači Sedmi často přísahají při Starých i nových bozích a místo jediné správné vidí svou víru spíš jako víru svých otců a své země, kterou mají následovat. Tedy ostatní vyznání nevnímají jako chybná a prázdná a často akceptují existenci odlišných systémů a bohů, o jejichž skutečnosti a moci mohou být dokonce přesvědčeni.
Foto: HBO
#13 Ann Taylor: tak všetko dokopy :-) ale ak ne tak ne diki za članky
#9 kubko546: Postavám se v téhle rubrice věnovat nebudeme ;) A ani pojmům, co by zabraly asi tak jeden odstavec (tedy třeba pojem měnič (všechno důležitého, co se dá napsat, bylo v jednom odstavci u zlovlků a přidávat seznam známých měničů to moc nevytrhne), obři nebo čarostromy, tohle je na samostatný článek strašně málo).
#14 kubko546#10 V Ales: Třeba král se svým švagrem?
#9 kubko546:Souhlasím článeky jsou bezva ale třeba článek o dracích by byl super ;) osobně tuhle víru naprosto nenávidím a doufám že tam jednou přiletí Daenerys a všechny je tam upálí jako Maegor !
#8 rockysiburger: Jenž kolik lidí by se postavilo proti vrabčákům když je uzákonil král a ,,jen" hlídají dodržování božských zákonů.
#12 Red Bull#2 Ann Taylor: vidim že davaš super članky ale nemohol/la by si dvat taky viac historicke alebo fantacticke ako napr. to o tych bilich chodcoch bolo super alebo zlovlkoch ja neviem nedal by sa članok o tych detoch lesa , obroch, meničoch.čarostromoch,tyh čo lietali na drakoch,drakoch o tom čo sa ma john snow donho prevtelit, alebo o tej vrane s troma očami a o všetkom čo sa okolo teho maleho čo nemože chodit deje a nejake podobne obludky :D
#11 Movego #13 Ann TaylorSuper clanek. I kdyz me tato vira nejak nelaka. Budu rad kdyz sem pridate i clanek o starych bozich. jenom si myslim ze jsou vrabcaci dost predcenovani. Jedna armada by je srovnala do zakladu. I kdyz po dlouhe valce dost valecniku zemrelo. Ale i tak nemajo ve svem stredu zadne vojenske velitele a jejich zbrane jsou spis kladiva. A v neposledni rade. Ten cejch na cele? To jsou jako jaffove ? Uz tam vidim goauldy! Teal c a mistr Brejtak se do serialu nedostanou ? Ze ne ?:-D
#10 V Ales#5 Spectacular: Presne tak, najväčšia jej chyba bola poprava toho šéf politika bývalého otroka, mala mu dať trest smrti a potom milosť, nie ho dať popraviť, to je to isté ako keby Tywin popravil po víťazstvo na čiernej vode Lorasa a Margaery Tyrell za zradu
Oni aspon dodrzuju urcite pravidla. Fanatici typu Joffrey su schopni za par minut porusit vlastny slub. #3 modra_vafle:
Daenerys dokáže leda tak velký hovno :) … Hovno, není sprosté slovo, ne?
#7 Ser Duncan the Tall#3 modra_vafle: Daenerys by jim asi dokázala zavařit. :D
Upřímně nesnáším fanatiky a docela mi hlo žlučí, když jim Cersei dala moc. Doufám, že se znovu najde někdo jako Maegor Krutý a vrátí je tam, kam patří.
#4 Blackhand47XD #6 dfx#1 Stráťa: No právě jsem si nebyla jistá, ale zase ten chlápek vypadal jako septon, svazoval jim ruce, jak se to dělá v týhle víře, sliby taky vypadaly spíš z toho a u Sansy a Ramsayho to bylo podle starých bohů a vypadalo to úplně jinak. A Catelyn pořád měla Sedm, takže nějaká zmršenina Sedmi to asi byla.
#9 kubko546Jestli svatba Robba a Tylisy nebyla jiná proto že ani jeden z nich nevěří v sedm i když je pravda že jejich sliby zase k sedmi byli – jejich svatba byla celá tak nějak zmršená. :-/
#2 Ann Taylor