Příběh o Modrovousovi poprvé spatřil světlo světa díky Charlesi Perraultovi v 17. století ve Francii. Jeho povídce La Barbe bleue poskytl zřejmě předlohu rytíř Gilles de Rais, který mimo jiné bojoval v Orleánsu po boku Jany z Arku. V průběhu svého života dokázal nashromáždit veliké bohatství, kterého ale brzy pozbyl a v důsledku toho se dal na černokněžnictví. V roce 1440 ho obvinila církev z 49 kacířských činností, mimo jiné i z vraždy 144 dětí a z úchylného chování k živým i neživým chlapcům a dívkám. Téhož roku byl popraven. Otázkou zůstává, zda se obvinění zakládala na pravdě nebo byla smyšlená.
Příběh podle bratří Grimmů
Bohatý šlechtic s modrým plnovousem se ožení s dívkou, která má tři bratry. Ještě před svatbou řekne dívka bratrům, aby jí přijeli na pomoc, pokud je zavolá, při pohledu na Modrovouse ji totiž vždy přepadne podivný děs. Za čas musí Modrovous opustit svůj zámek, dá tedy ženě klíče ke každé komnatě, jen do jedné jí však zakáže vstoupit pod pohrůžkou smrti.
Ona ovšem své zvědavosti podlehne, komnatu zlatým klíčem odemkne a spatří ostatky svých předchůdkyň viset na stěnách. V šoku jí spadne klíč do kaluže krve. Snaží se ho vyčistit, ale nejde to. Modrovous se vrátí domů a zjistí, že jeho žena porušila zákaz. Vezme tedy nůž a chystá se ji zabít. Žena si vyprosí chvilku na poslední modlitbu a v zoufalství volá bratry, co jí síly stačí. Bratři naštěstí stihnou přijet těsně před tím, než Modrovous svoji ženu zabije. Sám nakonec zahyne pod jejich šavlemi a skončí na zdi vedle mrtvých žen. Bratři vezmou sestru a šlechticovo bohatství a vydají se domů.
Podobné motivy v jiných příbězích
Porušení zákazu díky zvědavosti, což vede k různým nepříjemnostem a mnohdy až k ohrožení života, ovšem často přináší velké zisky – tento motiv se objevuje velice často v různých pohádkách a mýtech. Zvědavosti například podlehli Adam s Evou ve známém biblickém příběhu, Pandora otevřela skříňku a přinesla tak světu zlo a utrpení, Jiřík ochutnal hadí maso a díky tomu začal rozumět řeči zvířat, Růženka se ze zvědavosti podívá do věže. Zvědavost je hnací síla nejen v pohádkách, ale díky komplikacím, které nám přináší, můžeme získat velké bohatství – zkušenosti. Někdy je však lepší nevědět…
Bohatý manžel ženě něco zakáže a ona tento zákaz z nějakého důvodu poruší – tento motiv se objevuje v příběhu o Psýché a Amorovi, který zachytil Apuleius v mystické novele Zlatý osel ve 2. století našeho letopočtu. Nesmírná krása Psýché pobouřila Venuši natolik, že nařídila svému synovi Amorovi, aby ji spojil šípem lásky s nejhorším možným mužem na světě. Ten se do ní ale zamiloval a odnesl si ji do svého honosného paláce, kde spolu trávili noci. Ona se na něj však nesměla podívat. Ovšem jedné noci, pod vlivem svých dvou závistivých sester, zapálí lampu a uvidí tak skutečnou podobu svého manžela, který ovšem popálen uletí pryč. Psýché se ho vydá do světa hledat, splní tři nesplnitelné úkoly zadané Venuší a ke konci vyprávění ji opětovné porušení dalšího zákazu málem stojí život. Všechno ale nakonec dobře dopadne a Psýché zůstanou s Amorem svoji. Tento příběh je možné ve zkratce metaforicky shrnout jako podobenství o duši, která hledá lásku.
Sériový vrah – nejznámějším fiktivním sériovým seriálovým vrahem je samozřejmě Dexter ;-)
Dexter v Bluebeard (video je v anglickém jazyce):
K nejznámějším vrahům mimo seriály patří zcela jistě Hannibal Lecter z Mlčení jehňátek. Z historie jsou známy případy, kdy bohatý manžel, často šlechtic, nechá svoji nepohodlnou manželku popravit (Jindřich VIII a jiní).
Příklady moderních „Modrovousů“: John Robinson, známý taky jako první internetový sériový vrah, k nalákání nic netušících žen používal S/M praktiky. Béla Kiss byl Maďar, který zavraždil přinejmenším 24 žen a nakládal je do obřích kovových sudů, které skladoval na vlastním pozemku. Gary Ridgway, známý jako „Green River Killer“ (vrah od Zelené řeky) se přiznal k vraždám 48 žen ve Washingtonu, většinou to byly uprchlice či prostitutky. C. E. Watts alias „The Sunday Morning Slasher“ (vrah z nedělního rána) utopil 80 žen prý proto, že v jejich očích viděl zlo a chtěl tímto způsobem zabránit útěku jejich duší. A samozřejmě je tady ještě Jack the Ripper (Jack Rozparovač). V seriálu Grimm se Modrovous nazývá Ziegevolk a má podobu kozla.
Možné interpetace
Všechny pohádky mají vesměs podobnou strukturu a opakují se v nich podobné motivy, kladný hrdina zvítězí nad záporným hrdinou a vše končí „happyendem“ a nezbytným morálním poselstvím. Kromě rytířů, draků, hloupých Honzů a princezen je to právě i jejich černobílost, která z nich činí něco nereálného. Něco, čemu se dospělý jen usměje a řekne, že skutečnost je přece o něčem jiném. Ale na onen boj mezi černou a bílou je možno také nahlížet jako na náš každodenní vnitřní boj a ti hrdinové a draci jsou z tohoto úhlu pohledu personifikované síly našeho Já.
Modrovous, podobně jako Červená karkulka, jsou pohádky, které měly zejména v minulosti varovat ženy před nebezpečnými muži. V tomto případě jsou ženy nabádány k obezřetnosti před bohatými, avšak neznámými ženichy. Lépe je vzít si někoho chudšího, avšak známého a prověřeného.
Testování manželek nebo připravená léčka? Když někdo dostane do ruky klíč a zároveň zákaz ho použít, funguje to skoro jako pozvánka, protože zakázané ovoce přece nejvíce chutná. Proto podle jedné z interpretací Modrovous schválně nastražil tuto léčku, protože chtěl, aby jeho žena našla mrtvoly svých předchůdkyň, chtěl, aby byla neposlušná. Jinak by nikam neodjížděl a hlavně by jí nedával do ruky klíč od oné místnosti.
Interpretace některých symbolů: Modrá jako barva moře a nebes ukazuje na nekonečnost, na světlé výšiny, ale i temné hlubiny, na věrnost a stálost, je to však taky barva smutku, neštěstí, lži a zla. Vous je obecně symbol mužství. Značívá moudrost a důstojnost. Klíč v pohádkách může znamenat ztížený přístup k pokladům a tajemstvím. Krev je pro mnohé národy sídlem duše a života. Množství vyplýtvané krve v Modrovousově zakázané místnosti značí jeho naprostou neúctu k životu.
A na závěr samozřejmě nemůže chybět můj oblíbený jungiánský výklad. Modrovous v rámci této interpretace varuje před obsahy ukrytými, potlačenými a uzamčenými hluboko v našem podvědomí. Je to varování pro všechny psychoanalytiky, že důsledky odkrývání těchto obsahů mohou být velice nebezpečné. Modrovous sám pak představuje archetyp psychotického zabijáka.
Hodně se mi líbí srovnání s Dextrem :)