Než začne druhá série Hell on Wheels, pojďme se podívat trochu hlouběji na pozadí seriálu a propojit si některé souvislosti.
První americká transkontinentální železnice, odvážný projekt, jehož cílem bylo propojit bělochy osídlené východní pobřeží Severní Ameriky s rozvíjející se Kalifornií na západě.
Překážkou byly nejen Skalisté hory, ale také rozbroje s indiány nebo občanská válka.
Transkontinentální železnice
V roce 1862, rok po vypuknutí občanské války, byl Kongresem USA a prezidentem Abrahamem Lincolnem schválen zákon „Pacific Railroad Act“, který určoval vládní dotace na vybudování železnice:
Ve snadném terénu to bylo 10 tisíc dolarů, ve vyšších polohách 20 tisíc dolarů a v horách 30 tisíc dolarů za kilometr postavené tratě.
Cílem tohoto zákonu byla výstavba železnice od řeky Missouri k Pacifiku, jako válečné opatření pro zachování Unie.
Byly založeny společnosti Union a Central Pacific, které si rozdělily území podle následující mapy.
Union Pacific vs. Central Pacific
Union Southern Pacific Railroad získala smlouva na výstavbu východní části, měla vybudovat trať z Council Bluffs v Iowě, přes Nebrasku, Omahu, Colorado, Wyoming do Utahu. Kvůli různým průtahům a občanské válce začala se stavbou až v roce 1865. Celkem postavila 1 749 km trati.
Hlavní překážkou byli indiáni, kteří viděli, jak se ničí „jejich“ území a reagovali bojem. Někdy je k přepadávání vyprovokovali i trať doprovázející vojáci, kteří si vylepšovali žold loupením v indiánských vesnicích.
Na této části trati pracovali převážně Irové, bývali vojáci z občanské války (z obou znepřátelených armád) a v Utahu téměř výhradně Mormoni.
Společnost ovládal Thomas Durant, který využíval své pravomoci kde bude trať navazovat na již existující linky a kšeftováním s akciemi těchto společností přišel k velkému jmění.
Union Pacific v současné době provozuje na území USA největší železniční síť, která čítá 51 338 kilometrů kolejí přes 23 států ve středu a na západě USA.
Slavnostní propojení Union Pacific a Central Pacific, zatlučení tzv. „zlateho hřebu“, 7 let od začátku projektu (1869)
Central Pacific Railroad založili v Kalifornii, bez jakýchkoliv předchozích zkušeností se železnicí, čtyři místní obchodníci, zvaní jako „Big Four“. Cílem společnosti bylo postavit západní část trati, z města Sacramento v Kalifornii, napříč pohořím Sierra Nevada, až do Utahu. Společnost začala stavět již v roce 1863 a měla tak ze začátku náskok. Tato společnost postavila nakonec celkem 1 110 km trati.
Pracovali pro ni především čínští emigranti. Ze 40ti tisíc čínských dělníků jich při těžké práci mnoho zemřelo. Došlo i ke stávce, kdy 2000 dělníků požadovalo omezení pracovní doby na 10 hodin denně, zákaz bičování dozorci a zvýšení platů. Stávku zlomil jeden ze členů Big Four hladem, když zamezil přísun potravin do těžko přístupných hor, kde zůstali dělníci odříznuti.
Jelikož byly dotace rozdělované od kilometru, snažila se každá společnost postavit co nejdelší úsek a trať tak musela být později ještě upravována.
Skutečná Hell on Wheels
Zatímco mnoho událostí v seriálu je smyšlených, městečka Hell on Wheels byla součástí západní expanze Ameriky. Tato střediska zábavy byla základem legendy o „Divokém Západu“, kde pravdu měl nejrychlejší střelec.
Jednalo se o herny, taneční sály, saloony a bordely sídlící v plátěných stanech, které doprovázely pracovníky železnice Union Pacific na západ.
Jak to v takových táborech vypadalo? Prohlédněte si fotky v galerii pod článkem…
Malý tip na závěr: Chcete si postavit vlastní železnici? Zkuste PC hru Railroad Tycoon, budovatelskou strategii mapující počátky železnice až po současnost.
Zdroje: 3pol.cz/688-prvni-americka-transkontinentalni-zeleznice, amctv.com, wikipedia
Jako kratky prehled je clanek docela dobry, jen ten zemepis...... Omaha preci neni stat..