Minulý týden odstartoval premiéru prvního Hobita nejen českou, ale hned světovou. Po americkém premiérovém pátku a otevíracím víkendu tu tak první pondělí od světové premiéry máme první konkrétní čísla finančních výdělků filmu. Jak si tedy Neočekávaná cesta Petera Jacksona vlastně vedla?
Návrat Petera Jacksona do fantastické Středozemě v první části jeho nové filmové trilogie Hobit byl mimo jiné velmi napjatě očekáván ruku v ruce s jeho tržbami. A jeden rekord už tu skutečně máme: Hobit: Neočekávaná cesta se stal filmem s nejvýdělečnějším prosincovým otevíracím víkendem v USA. To ale zároveň není zase až tak velká věc, jak by se mohlo zdát.
Za svůj premiérový víkend Neočekávaná cesta v amerických kinech utržila odhadovaných 84,8 milionu dolarů. Tím porazila poslední prosincový rekord z roku 2007 držený snímkem Já, legenda (77,2 milionu), kterému zase předcházel rekord Návratu krále z roku 2003 (73,3 milionu). Jenže…
Jenže Neočekávaná cesta má na rozdíl od výše jmenovaných snímků obrovskou výhodu v masové distribuci 3D a IMAX verzí filmu, lístky na něž jsou samozřejmě podstatně dražší než na klasické 2D. Na prvního Hobita se tak prodalo stále podstatně méně lístků, než na oba filmy, které v tomto žebříčku finančně přebil. Předpokládá se dokonce i to, že za otevírací víkend se na Neočekávanou cestu mohlo prodat i méně lístků, než za otevírací víkend Dvou věží, které za tu dobu utržily „pouhých“ 62 milionů.
Čím to může být? Do jisté míry za to nejspíš může samotná distribuční společnost Warner Bros., která se Hobita snaží prodávat stále pouze jako prequel k Pánovi prstenů bez jakékoliv vlastní osobitosti. A přestože se s tím konkrétně náš web rozhodně nemůže ztotožnit, film si postupně získává i čím dál rozpačitější ohlasy od diváků a kritiků (na RottenTomatoes.com si nyní drží pouhých 65 % pozitivních recenzí).
Spoustě diváků vadí nepopiratelná rozvláčnost filmu, jiné mohl zase film zklamat, pokud očekávali vyloženě dalšího Pána prstenů. Nemalý podíl na celkově rozpačitých diváckých reakcích však jistě má i revoluční snímání filmu technologií 48 FPS. Ta měla dle slov Petera Jacksona napomoci k realističtějšímu filmovému zážitku. Mnoho diváků se však shodne na tom, že přestože film vypadá skutečně „realističtěji“, neevokuje ani tak pohled do filmového příběhu, jako spíš dokumentární záběry na prvoplánově naaranžovanou filmovou scénu.
Konec konců, na Neočekávanou cestu ve 48 FPS si lze zajít i v Praze, takže pokud jste někdo takto film již viděli, určitě se nebojte s námi podělit o své zážitky, případně o porovnání 48 FPS s klasickou verzí, pokud jste zhlédli obě.
Co se týče celosvětových výdělků, prvnímu Hobitovi se k dnešnímu dni po celé planetě podařilo utržit 222,9 milionu dolarů. Tak uvidíme, jak se to bude vyvíjet nadále.
48 FPS, nikdy se vám nemůže stát, že je to rychlejší čím více FPS, tím je přirozenější samozřejmě, že od určitého počtu FPS už oko nepozná rozdíl (potažmo mozek) protože frekvence přesáhne rozlišovací schopnost oka. Tedy v reálu čím více FPS, tím příjemnější a realitě odpovídající záznam. Navíc ve hrách je něco takového samozřejmost, pokud vám hra běží alespoň trochu svižně tak může dosahovat bez problému 70 FPS, a pokud mátě běžný monitor který běží na zobrazovací frekvenci 75 Hz, tak ejhle všichni jsme to viděli, zažili a podivné se nám to nezdá a to máme k dobru pěkný pár FPS navíc. Občas se trochu zamyslete, než začnete něco prezentovat jako vlastní názor.
tak dnes som bol v kine a musím povedať že až na pár scén – naozaj len pár kde sa mi to zdalo „zrýchlené“ som odchádzal spokojný, obával som sa obrazu ako v TV – omyl všetko nádherne ostré, čisté a pritom stále FILMOVÉ
Já ale souhlasím, že je to nepřirozený. Stačí si zapnout televizi a vidím to. Proto taky říkám, že ve spojení s celovečerním filmem si prostě nedovedu představit, jak by to mohlo fungovat.
Môžeš to nazvať plynulejšie ale aj tak to je neprirodzené, to by si však musel vidieť. Ťažko sa to vysvetľuje, keď z technologického hľadiska viem, že rýchlosť je taká istá.
„čiže rýchlosť sa nemení ale aj tak to bolo rýchlejšie“. Jak si můžeš takhle protiřečit? Ten rychlejší obraz je jen optickej klam toho, že dostáváš dvakrát tolik snímků do sekundy. Ten obraz není rychlejší, jen plynulejší.
Neviem či si bol v kine s 48 fps ale zvýšená rýchlosť na plátne bola a bola viac ako len postrehnuteľná, a asi ťažko to môžem mať len vo svojej hlave, keď to isté hovorili aj ostatní v sále naokolo. Viem že to tak byť nemá a rýchlosť filmu má byť normálna, pretože ide len o to že jeden záber(1 sekunda) je zobrazená dojnásobným počtom obrázkov ale je to stále len tá jedna sekunda čiže rýchlosť sa nemení ale aj tak to bolo rýchlejšie a teraz môžem ísť zisťovať prečo.
No to upřímně nevím. Vidět celovečerní film ve stejný snímkový frekvenci jako televizní reportáže si vážně nedovedu představit. Já snad na to i budu muset zajít, abych věděl, na co to vlastně nadávám. :)
1fipo1: Akorát, že změna rycholsti 48 fps je pro normálního člověka víceméně nepostřehnutlená. Takže „všechno je rychlejší“ pocit je jen a pouze ve tvé hlavě. 48 fps nezvyšuje rychlost ale kvalitu, a ti co tvrdí jak jim to dělá špatně a že j eto rychlé, nás tahají za nohu, sorry.
Když jsem se zeptala jednoho chlapíka, jestli to opravdu pusobí nějaké trable jak se píše v recenzích, vysmál se mi. A troufám si říct, že sakra vědí o čem mluví, když je promítání filmů jeho denním chlebem. Potom jsem si o tom přečetla něco víc a ty výkřiky do tmy v recenzí jsou jen dalším módním pomlouváním. Nechápu jak se na to může chytit tolik lidí a šířit to dál.
U nas na Slovensku je 48 fps v kazdom Cinemaxe, dlho som uvažoval či skúsiť 3D s novou technológiou aj keď som skôr zástanca 2D. Vybral som si 3D a 48 fps čo som teda nemal robiť. Keď film začal mal som okamžite taký WTF! pocit, kedže bolo všetko na plátne ako keby rýchlejšie a tento pocit som nestratil až do skončenia filmu, fuj! Nakoniec to dopadlo tak že tým obrazom som bol rušený natoľko že mi film pripadal, trhá mi srdce keď to píšem, slabý. Neviem či spracovanie 48 fps obrazu dokázal štáb skrotiť(ak to má tak byť tak budiš) ale ak je to takto správne podľa mňa je to krok vzad a ruinuje to umeleckosť obrazu. Skúsim ešte 2D, aby som sa mohol sústrediť na film a dúfam že to bude lepšie. Peace.