Věděli tvůrci, jak skončí Lost?

Věděli tvůrci, jak skončí Lost?

31.3.2015 15:00


Javier Grillo-Marxuach je jméno, které většině diváků seriálu Lost asi moc neřekne. Ale ti nejtvrdší fandové ho znát budou, jako scenáristu jsme ho mohli vidět v úvodních titulcích po celou první a druhou sezónu. A teď o tom napsal vyčerpávající vzpomínkovou esej. A má pro vás i odpověď na zásadní otázku – věděli scenáristé od začátku, jak to celé skončí?


Původní příspěvek od Javiera najdete na jeho blogu. Je to ale velmi hutná esej, i znalým angličtinářům dá práci ji přečíst nejdříve za hodinu. Navíc je v ní spousta odboček, osobních vzpomínek a odkazů na události, které v kontextu budou znát jen ti, kdo se v seriálu Lost opravdu dobře vyznají. Z toho důvodů jsme pro vás připravili výtah těch nejdůležitějších témat, které Javier zmiňuje.

Javier Grillo-Marxuach a Yun-Jim Kim (Sun) během natáčení první sezóny na Havaji. Zdroj: blog JGM


O vzniku seriálu

Lost vznikl na televizní poměry v poněkud nezvyklé atmosféře a Javierův článek to jen umocňuje. Zatímco běžná doba od prvního nápadu do realizace pilotního dílu bývá tak rok, tady se vše odehrálo během necelého půl roku. Tehdejší šéf programu studia ABC, Lloyd Braun, navíc pro pilot seriálu, který měl zatím jen hrubé obrysy, sehnal tehdy rekordních dvanáct miliónů dolarů. Také ho to stálo později židli a musel odejít ještě před premiérou, ale už mu nikdo neodpáře, že to byl on, kdo celou věc dal do pohybu.

O nervozitě

Zatímco na Havaji se část štábu zběsile připravovala na natáčení pilotu, studio usoudilo, že už není z nákladné cesty zpět a rozhodlo se minimalizovat rizika. V zásadě to znamenalo najmout tým scenáristů, který měl za úkol připravit osnovu pro případné další díly. V tu dobu se také k seriálu dostává Javier Grillo-Marxuach. Jako jeden z několika lidí měl za úkol vymyslet co nejvíce možných zápletek, aby studio mohlo vidět, zda seriál má potenciál na více než jednu sezónu.

O pokračování

Ve studiu si totiž pohrávali s myšlenkou, že by nejdříve zkusili odvysílat pouze pilot jako televizní film a podle úspěchu by se vidělo, co dál. Ve hře byla také uzavřená minisérie, oba dva nápady ovšem zamítl jak J.J. Abrams, režisér pilotního dílu a šéf produkční společnosti Bad Robot, tak také oficiální šéf seriálu, kterým byl Damon Lindelof.

O Lindelofovi

Javier dlouze popisuje, jaká vlastně byla úloha Damona Lindelofa. Ten se stal později hlavní tváří seriálu, ale z Javierova vyprávění je jasně určeno, že Damon šéfoval seriálu už od prvního dne. Zatímco J.J. Abrams byl najmut “jen” jako nárazová síla pro scénář a režii pilotního dílu, z Damona se udělal šéf. Javier ho popisuje jako člověka plného kreativních nápadů (byl to on, kdo přišel s věcmi jako je Locke na kolečkovém křesle nebo Desmond schovaný pod poklopem), ale také jako někoho, kdo dosti emotivně reagoval na jakékoliv obvinění, že nemá produkčně či koncepčně svůj seriál pod kontrolou. Lindelof se prý na konci první sezóny dokonce na několik dní sebral a vypadalo to, že se seriálem rozloučí, ale nakonec se vrátil. Studio mu poté dodalo parťáka, klidnou sílu v podobě producenta Carltona Cuse.

Tým tvůrců během psaní scénáře ke druhé sezóně. JGM šestý zleva. Carlton Cuse pátý zleva, Damon Lindelof čtvrtý zprava.

O Jeffrey Lieberovi

Jméno Jeffrey Lieber je fanouškům seriálu ještě možná méně známé než Grillo-Marxauch, ale jak jsme kdysi psali, byl to jeho scénář s názvem Nowhere, který uvedl celou věc do pohybu. Javier potvrzuje, že jeho scénář byl opravdu hodně odlišný od toho, který si posléze vzali do práce J.J. Abrams a Damon Lindelof, ale nechce být příliš otevřený, jestli mu opravdu patří právoplatně třetina zásluh na scénáři, tak jak to bylo v úvodních titulcích.

O pilotním dílu

Jednou z nejpodstatnějších změn, která se udála během příprav pilotního dílu, byla změna ohledně postavy Jacka. Původní scénář totiž Jacka nechal cca ve třetině děje zabít, do role byl – jak je častokrát zmiňováno – obsazen Michael Keaton. Studioví hlavouni se ale prý podle Javiera při pohledu na ostatní vedlejší role (drogově závislý rocker, uprchlá zlodějka, chronický podfukář) zalekli, že příběh nemá “tu správnou hlavní roli”. Prosadili si tak, že Jack musí nejen přežít, ale stát si i hlavní postavou. A samozřejmě i najít nového hlavního představitele – tím se stal později Matthew Fox.

O vlivu studia

Javier velmi zajímavě popisuje, jak moc studio promlouvalo do scénářů. Zatímco tým scenáristů byl plný nápadů, co by se v seriálu mohlo dát odehrávat a jak rozvíjet načaté záhady zmíněné v pilotu (monstrum, lední medvěd), studio chtělo, aby seriál byl co “nejméně sci-fi”. Jakékoliv šílenosti typu cestování v čase či jiné nadpřirozené motivy (medvěd měl být Waltovým výplodem), náboženské alegorie (ostrov je místem, kde se odehrává souboj Nebe a Pekla) – to všechno studio z počátku zamítalo. Teprve s nastupujícími díly bylo jasné, že do seriálu musí proniknout i víc fikce.

O ději a flashbacích

Na druhou stranu studio chtělo vidět, že v seriálu se opravdu bude něco dít a nebudou to jen banální historky typu “dneska nám došly kokosy”. Jedním z úkolů scenáristického týmu bylo vymyslet pro každou postavu vlastní životopis, aby tak jejich chování na ostrově v budoucích dílech mělo nějaký důvod. Materiálu z minulosti bylo tolik, že scenáristům bylo líto, že se o tom budou postavy budou jen zmiňovat, ale došlo k příjemné změně – od druhého dílu se staly flashbacky oficiální součástí děje. To, co původně byla spíše nouze, se tak stalo posléze ctnostní.

O svém konci

Javier se o svém konci ve scenáristickém týmu rozepisuje spíše skromně, ale tak, jak celou situaci popisuje, s nástupem druhé sezóny se už díly seriálu nepsaly stylem “Damon má bláznivý nápad a tenhle scenárista okolo toho napíše děj”, nýbrž celý tým scenáristů už byl mnohem více řízen Damonem Lindelofem (a poté Carltonem Cusem). Oba dva jsou tak v dalších sezónách mnohem častěji uvedeni jako autoři scénáře, často ho většinu opravdu vytvořili a vybraní scenáristé jim v tom jen pomáhali. Studio také chtělo, aby směrem ven byl vidět jako tvůrce hlavně Lindelof. A Javier byl někdo, kdo často na vlastní pěst o seriálu směrem ven mluvil. O sporech mezi ním a Lindelofem Javier moc nepíše, ostatně sám musí uznat, že bez Lindelofa by se seriál neobešel. Komentuje jeho často zbytečné výpady na všechny kritiky seriálu (a že jich poslední dvě sezóny Lindelof koupil hodně), ale zároveň uznává jeho zásluhy, především, že se mu podařilo vyjednat předem termín ukončení seriálu. Ať už je tedy jakkoliv, Javier v půlce druhé sezóny skončil a dál se seriál obešel bez něj.

Původní obsazení seriálu během natáčení pilotního dílu. Pamatujete? Zdroj: ABC

O konci seriálu

Nejen tento výtah, ale i původní článek, sliboval odpověď na otázku, zda scenáristé věděli, jak seriál opravdu skončí (jak často rádi tvrdili). Javier až na samotném konci velmi obšírně popisuje jejich tvůrčí proces – nejprve přišli se zajímavým nápadem, pak vytvořili svět, do kterého ten námět zasadili, pak ho obydleli postavami se zajímavým příběhem a navrch přidali několik tajemných událostí. A všechno ostatní se už vyvíjelo tak nějak samo. Odpověď na tuto otázku je tedy taková, jakou jste asi všichni tušili. NE, scénáristé opravdu na začátku nevěděli, jak celý seriál skončí.

P.S. Grillo-Marxuach v článku také popisuje, co si sám myslí, že byl vlastně celý ostrov zač. Odmítá teorii o očistci a závěrečnou scénu v kostele bere čistě jako interpretaci spirituálního vstupu jedné umírající osoby ke starým známým. Jste už chytřejší?


Jít na Lost | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!