Jelikož je Sharp Objects seriál natočený podle knihy, jeho porovnání s knižní předlohou nemůžeme vynechat. Pokud jste knihu ještě nečetli, tak vřele doporučujeme.
Seriálové adaptace jsou ošemetná věc. Často se minou účinkem a zklamou fanoušky, kterým se líbil původní zdroj materiálu. Všeobecně by se ale dalo říci, že minisérie zůstala věrná své adaptaci – zřejmě i díky tomu, že autorka předlohy, Gillian Flyn, byla jedním ze scenáristů – některé změny (i klíčové) ovšem proběhly.
Bylo nutné provést i pár menších kosmetických úprav a změn, aby seriál dával větší smysl. Příkladem je přidání mobilních telefonů, aby děj působil dojmem, že se odehrává v současnosti – kniha vyšla v roce 2006, kdy mobily ještě nebyly tak běžnou věcí jako dnes. Také se vyměnilo Camillino bydliště St. Louis za Chicago, a tak se mohly použít scény, kdy ve svém autě jezdí Camille tam a zpátky, kterých je v seriálu požehnaně.
Výraznější změny ovšem daly seriálu větší hloubku. Ostré předměty byly autorčina prvotina, a jak to u záhadných příběhů bývá, nevyskytovalo se v něm kromě Johna Keenea moc podezřelých. Další rozdíly mezi knihou a seriálem vychází ze skutečnosti, že zatímco kniha je vyprávěna ich-formou z pohledu Camille, seriál má možnost nahlédnout do života dalších postav, když Camille není přítomna. Přesto je ale klíčovou postavou téměř každé scény, a tak diváci poznávají hrůzu nahánějící svět Wind Gapu jejíma očima.
Nejdůležitější však je, že okolnosti vražd ve Wind Gap zůstaly zachovány, a to včetně závěru.
Curry v knize nejel do Wind Gap, aby Camille zachránil
V závěrečné epizodě minisérie to byl Camillin šéfredaktor, kdo přesvědčil policejního náčelníka Vickeryho, aby prohledal dům Crellinových a sám se šel ujistit, že je Camille v pořádku. V knize Curry Camille zachránit nejel, ale v jejím závěru jde Camille žít po Ammině zatčení ke Currymu a jeho ženě Eileen.
V knize Richard Camille neprozradí, že Marian zabila Adora
Největším odhalením pátého dílu bylo, že má Adora syndrom Munchausen by proxy, což znamená, že záměrně (při)otravovala své děti, aby si vyžadovaly její pozornost a ona získala empatii od druhých. Marian Adora pomalu nakonec otrávila a ten samý proces teď opakovala u Ammy. V seriálu je Richard tím, kdo s touto skutečností Camille spravil, když jí do auta položil složku s Marianinými lékařskými záznamy. To donutilo Camille dozvědět se od Adořiny bývalé nejlepší kamarádky Jackie více informací.
V knize k tomuto závěru dospěla Camille sama, a to když začala Adora dávat ten stejný jed jí, zatímco jím „léčila“ Ammu. Jackie to Camille potvrdí, ale pak teprve začne hledat Marianiny lékařské záznamy, aniž by je dostala od Richarda.
Camillina návštěva Jackie se v seriálu nesla v mnohem nepřátelštějším duchu
Jakmile Camille dojde, že Adora zavinila Marianinu smrt, jde za Jackie, která její obavy potvrdí. V seriálu je mnohem zřejmější, kolik toho Jackie věděla, a Camille se rozhořčí, jak to, že tehdy nezasáhla. V seriálu navíc přibyl nový detail, a to když Jackie prozradí, že Adora nechala Marian po veřejném pohřbu s otevřenou rakvi spálit.
V knize byl Camillin rozhovor s Jackie mnohem klidnější a neobjevil se důvod, proč by se na ni naštvala. Zatímco scéna v seriálu končí tím, že se Camille vyřítí s Jackiena domu a Jackie na ni ječí, že tomu nerozumí, v knize Jackie Camille radí, aby z Wind Gapu odjela a zachránila se.
John Keene v knize nebyl zatčen
Nataliin bratr, John Keene, je největším podezřelým z vražd ve Wind Gap, ale zápletka, kdy je Nataliino kolo nalezeno na prasečí farmě, kde John dřív pracoval, byla do seriálu přidána. V sedmém díle náčelník Vickery a detektiv Willis najdou Johna v hotelovém pokoji s Camille, aby ho zatkli, ale v knize ho našli, protože jim Johnova matka prozradila, že se den předtím nevrátil domů.
Alanova podivná posedlost stereo systémem v knize zmíněna nebyla
Přidání Alanova stereo systému byl nejspíš způsob, jak dodat zlověstnějším momentům v seriálu napětí, a zároveň podkreslit děj hudbou (stejným způsobem, jako Camille poslouchá hudbu na svém iPodu). Mimoto díky tomu Alan budil ještě děsivější dojem, než v knize.
Náznaky některých aférek byly vytvořeny pouze pro seriál
V seriálu je párkrát naznačeno, že by Adora mohla mít aférku s policejním šéfem Vickerym, vzhledem k jeho častým návštěvám u Crellinových doma, které Alan i sarkasticky okomentuje. Jako další se v seriálu objevila podivná scéna mezi Ammou a jejím divadelním učitelem, Kirkem Laceym. Amma ho na školní chodbě vezme za ruku, na což on reaguje viditelně nervózně. Nic z toho se v knize neodehrálo, a nejspíš byly tyto náznaky přidány, aby posloužily jako mylná vodítka.
Calhounův den byl vytvořen pro seriál
Calhounův den, honosná jižanská slavnost, která si připomíná znepokojivou část historie města za občanské války, se v knize neudála – v knize sice Adora bere Camille na nákup šatů, ty jsou ale na neurčitou párty. Calhounův den, pořádaný Adorou, „oslavuje“ příběh mladé obyvatelky Wind Gapu, Millie Calhounové, která odmítla prozradit vojákům Unie, kde se její manžel nachází, a to i poté, co ji brutálně znásilnili a ona v důsledku toho potratila. Nakonec se ale ukáže, že oslava lidem slouží k tomu, aby se sešli u Crellinových na zahradě, pili a drbali. Shromáždění tolika postav na jednom místě mělo za následek dějový vývoj, který se v knize neodehrál: Bob Nash se porval s Johnem Keenem, Amma uteče a Adora poví Richardovi o Camillině minulosti.
Camillinu pobytu v psychiatrické léčbě je dáno v seriálu větší prostor než v knize
Převážná část třetí epizody je věnována Camillinu pobytu v psychiatrické léčebně, kam se sama zapsala, s cílem odhalit, co se jí tam kdysi přihodilo. Camilliny vzpomínky ukazují, že se sblížila se svou spolubydlící, Alice.
V knize Alicino jméno nikde zmíněno nebylo a Camillin pobyt je zde popsán jen zřídka, dokonce to vypadá, že si od své bezejmenné spolubydlící udržovala odstup.
Seriál více nahlíží na Alanův a Adořin bizarní vztah
Jak v knize, tak v seriálu je Alan Crellin vylíčen jako klidný patolízal, který udělá cokoliv, hlavně když bude Adora šťastná. Jelikož je kniha vyprávěna z Camilliny perspektivy, čtenář zná manželství Alana a Adory pouze na základě vypravěččiných domněnek. Seriál převážně potvrzuje Camillino tušení, že mezi její matkou a nevlastním otcem chybí fyzická intimita. Když Alan řekne Adoře, že by radši měl spát s ní, poté co si zlomí ruku, Adora chladně odpoví „není třeba“. Alanova frustrace z manželského života je více patrná v seriálu než v knize, a stejně tak je v seriálu zřejmější, že Alan ví, že jeho žena dává dětem jed, zavírá nad tím ovšem oči.
V seriálu jsou některé aspekty Camillina dětství vyobrazeny detailněji, zatímco jiným částem je věnováno méně pozornosti
V knize se Camille hojně zamýšlí nad svým dospíváním, aby zjistila, jak se ocitla v takové životní situace, ve které je. Její vzpomínky jsou klíčem k pochopení, proč nyní žije převážně osamělý život, a k příčině jejího sebepoškozování. V seriálu vidíme, jak Camille ovlivnila smrt její nevlastní sestry Marian. V knize je její pohřeb zmíněn jen lehce, ale seriál nám ukázal, že se Camille nad její rakví zhroutila a snažila se jí setřít ze rtů rtěnku, až ji museli vyvést. Na druhou stranu, v knize je větší část věnována Camilliným traumatickým vzpomínkám na brzké sexuální zkušenosti a frustraci z nevědomosti, kdo je její biologický otec.
Detektiv Richard Willis má v seriálu větší roli a je v příběhu více přítomen
„Kansas City“ nebo „big city“, jak Richarda obyvatelé Wind Gapu oslovují, se v knize objevuje pouze v přítomnosti Camille. Seriál se zaměřuje na detektivovu práci na windgapských vraždách více, včetně scény, kdy vytrhává zuby z prasečí hlavy, aby zjistil, jakou sílu musel vrah Ann Nashové a Natalie Keeneové mít. Tato změna byla zřejmě uskutečněna i z důvodu, aby se Richardovu představiteli, Chrisi Messinovi, dalo více prostoru ukázat své herecké umění, a aby diváci viděli, že Richard není tak neschopný detektiv, jak by zbytek města chtělo uvěřit.
V seriálové verzi je Richard ke Camille ještě navíc o mnoho soucitnější. Když se v knize dozví, že ji Adora tráví záměrně, místo toho, aby vyjádřil obavy a soucit, nadává, že kvůli důkazům nešla na toxikologické vyšetření. Kromě toho, když zjistí, že má celé tělo zjizvené, je znechucen a mizí kdoví kam.
V seriálu Camille žije a pracuje v St. Louis, na rozdíl od Chicaga, které je jejím bydlištěm v knize
Dějovou linku to tolik neovlivnilo, ale v knize Camille pracuje v Chicago Daily Post namísto St. Louis Tribune. Oboje noviny jsou malé, fiktivní deníky, nicméně tato změna mohla být provedena proto, aby se ukázalo, že Camille není tak úspěšnou reportérkou, aby se dostala na větší trh, a že neskončila tak daleko od rodného domova.
Scéna na Nataliině pohřbu
Camille si na pohřbu Natalie Keeneové roztrhne šaty, které ji půjčila matka, a uteče z kostela. Je to zdánlivě neškodný dodatek, který se v knize neobjevil, později ale vidíme, jak šaty zašívá a přejíždí prstem po jehle – další ukázka její touhy sebepoškozovat se.
Seriál zobrazuje Camillin vztah ke Keeneovým jako klidnější
Zásadní překážkou pro Camillinu práci v knize je, že Nataliiny rodiče s ní, pochopitelně, nechtějí o smrti jejich dcery mluvit. Camille, žádajíce o citování, je po telefonu několikrát seřvána, nebo když se paní Keeneová dozvídá, co se Camille chystá poslat do tisku. V seriálu se Camille s panem Keenem na smuteční hostině otevřeně baví o okolnostech Nataliiny smrti, a s paní Keeneovou se do kontaktu nedostane vůbec.
Amminy kamarádky se přiznají k napomáhání při vraždě Ann a Natalie
Zatímco sekvence odehrávající se mezi závěrečnými titulky finální epizody byla důležitou informací znázorněnou v záblescích, podobně jako celý seriál, kniha je explicitnější. V knize má Amma tři blonďaté kamarádky, které jí pomohly držet dívky, zatímco je Amma škrtila. Jodes z toho měla pokaždé hrozný pocit a vykazovala známky lítosti – do okamžiku, kdy by z ní mohla být třetí oběť, pokud by cekla. Co se Ženy v bílém, kterou zahlédl James Capisi, týče, Amma se oblékla za další řeckou postavu – bohyni lovu, Artemis.
Kolečkové brusle
Jízda na kolečkových bruslích byl přídavek režiséra Jean-Marca Valléeho, jejímž smyslem bylo dát seriálu a Wind Gapu vizuální šmrnc a energii – nemluvě o propojení malé Camille a Ammy. Je to drobnost, která příběh pro obrazovku zaktualizuje, ale zároveň mu dodá retro atmosféru.
V knize Camille dojde, že je Amma vrah, ještě než nahlédne do domečku pro panenky
V knižní předloze se Amma po přestěhování ke Camille skamarádí s dívkou jménem Lily, ne Mae. Lilyino tělo s šesti vytrženými zuby je nalezeno vedle popelnice, a jakmile si Camille uvědomí, že její matka je stále doma, dojde jí, že Amma něco skrývá. Obrátí domeček pro panenky vzhůru nohama a objeví ty zuby.
Mimo to, není pochyb o tom, že je Amma narušená, ale v seriálu je vykreslena jako mazaná psychopatka, která když chce, tak se dokáže chovat neuvěřitelně soucitně, lítostivě a normálně. V knize je na druhou stranu neustále sobecká a vyšinutá. Vyžívá se v krutosti a nevidí ostatní jako lidi, jen jako objekty. Příklad: Když Amma zabije Lily, vytrhne ji vlasy, které pak použije k vyrobení miniaturního koberce do domečku pro panenky, protože se barevně shodují s Camilliným kobercem.
Foto: HBO
Zdroj: Esquire.com & Indiewire.com
Tak konečně mám tak nějak představu o celkové myšlence seriálu, i když je článek sepsaný trochu zmatečně a některé věci z něj nejsou úplně jasné. A do té léčebny se snad nezapsala, aby si na něco vzpomněla, ale aby jí vyléčili, ne?
#1 Atenecka: Děkuji za doplnění:)
A ještě jeden detail. Detektiv je v knize vylíčen jako modrooký blonďák, já si celou dobu představovala Alexandera Skarsgårda (Erik z True Blood) a on pak přišel mexikánec… No to mi tam vadilo asi nejvíc…
#2 Zuzi.K