Slova jako skryté symboly seriálu

Slova jako skryté symboly seriálu

15.7.2018 20:37


Slova se v Ostrých předmětech objevují jako motiv prostupující několika aspekty příběhu. Už jen fakt, že jejich největší dopad lze pozorovat především na hlavní hrdince Camille Preakerové, která si vrývá různá pojmenování do vlastní kůže, se pak dále nenápadně rozvíjí v cosi víc.


Režisér Jean-Marc Vallée tíhu slov a jejich moc povýšil v seriálu na novou úroveň, když jejich významy rozmístil do různých pasáží epizody, a proměnil je tak v symboly sloužící jako jakýsi druhotný prostředek, jenž dovysvětluje a dokresluje vztahy mezi postavami a přístup hrdinky k sobě samé. Takovéto techniky si lze povšimnout hned několikrát.

Při pohledu na Camillin pracovní stůl, na němž jsou vyryta slova “BAD” (špatný, zlý) a “A DRUNK” (opilec). Je pak nasnadě si právě tahle dvě označení spojit se samotnou hrdinkou, jež si v několika scénách přelévá vodku do PET láhví na vodu a následně alkohol používá jako pomocnou ruku ve veškerých svých aktivitách.

V následujících scénách, kdy se Camille neochotně vydává na cestu do rodného města, ji pak cedule na dálnici varuje před poslední možností odbočit jinam. Jakkoli by se však toto varování mohlo zdát praktické, v kontextu Camilliných pocitů se mění v obrazné vybízení, aby ještě jednou zvážila své rozhodnutí. Význam slovního spojení “LAST EXIT TO CHANGE YOUR MIND” (Poslední možnost odjet) se tak vztahuje spíše k faktu, že má Camille poslední šanci si svou cestu rozmyslet.

Znovu se varovný signál, tentokrát trochu odsuzující chování protagonistky, ozývá, když se Camille opilá vpotácí do auta a poslouchá rádio. Název písně “WRONG” (špatný), která začíná právě ve chvíli předtím, než hrdinka usne, může být chápan jako moralizování nad Camilliným životem plným alkoholu a sebepoškozování.

Později při nálezu mrtvoly mladé dívky Natalie Keenové lze vedle jejího těla nalézt vyrytý nápis “YELP” (křičet strachy).

Jedna z nejzapeklitějších paralel se však nachází přímo v domku pro panenky patřící Camillině nevlastní sestře Ammě. Slovo “GIRL” (holka) vyryto do jednoho z miniaturních obrazů visících na napodobenině jejich chodby naráží na samotný vztah mezi oběma sestrami. Právě přítomnost onoho nápisu poukazuje na místnost vedle – Camillin pokoj, který se v domě Preakerových sice nachází, ale v replice Ammy zcela chybí.

Samotná Camille je pak nositelem takovýchto symbolů, což se zřejmě ukáže v dalších epizodách. Ta první nicméně ukázala aspoň to, že slova pro jsou pro hlavní hrdinku víc než pouhý nástroj pro komunikaci. Uchovává si je na své kůži a neklidně čeká na rozšíření jejich zásoby. Divák sám spatřil jedno z několika slov, které Camille pokrývá kůži, a to “VANISH” (zmizet), sloveso, podle nějž je pojmenovaná samotná první epizoda a které zřejmě vystihuje jedno z nejhlubších Camilliných přání.

Je důležité podotknout, že tahle znamení nemusí být chápána jako vodítka, stopy k řešení nějakého rébusu, který se může za jejich rozmístěním zdát. Funkce slov je poněkud jiná – podtrhují a zesilují již ukázané: hutnou atmosféru městečka Wind Gap, psychické problémy protagonistky, nestabilitu vztahů mezi příslušníky její rodiny. Pokud si jich divák nevšimne, nepřijde o část příběhu ani neztratí návaznost v dějové linii. Jejich přítomnost pouze zdůrazňuje, jak zvláštní postavy se v Ostrých předmětech objevují, a poukazuje na skutečnost, že jsou vlastnosti postav natolik komplikované, až potřebují více prostředků k vyjádření.

Foto: HBO
Zdroj: Vulture


Jít na Sharp Objects | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Ale k tomu se musíš registrovat nebo se přihlásit!

Zatím žádné komentáře