Domek pro panenky tvoří důležitou součást seriálu, přece jen se stal ústředním bodem závěrečné scény. Jak nákladná a náročná byla jeho výroba, se dočtete v následujícím článku.
Jako by nestačilo, že běhal divákům mráz po zádech nad Amminou podivnou fascinací domečkem pro panenky, teď už víme, že zlo bylo po celou dobu schované v jeho podlaze, skrývající nejtemnější windgapské tajemství uvnitř repliky viktoriánského sídla její rodiny. Během osmi epizod žila Camillina nevlastní sestra dvojím životem: Doma poslušná maminčina holčička, ale když jezdí s kamarádkami na kolečkových bruslích po městě, je to místní záškodnice, která s každým manipuluje. Finální díl Sharp Objects ovšem skončíil šokem všech šoků – aspoň pro ty, kteří nečetli knižní předlohu: vrahem je Amma, ne Adora, která sbírala zuby svých obětí, aby z nich vytvořila ve svém domečku repliku Adořiny honosné slonovinové podlahy.
„Když se dozvíte, že je zabíjela a ze zubů obětí ještě navíc vyráběla podlahu – šílenost, že?“ řekl Vulture Jean-Marc Vallée. „A pak zabila i novou kamarádku. Nejspíš, aby měla zuby na dokončení svého díla. Její posedlost zuby, jejich posedlost dokonalostí, to je ničí. Obraz dokonalosti je také jejich zkázou.“ Flynnová prozradila, že i přestože je autorkou domečku, jelikož jej ve své knize vymyslela, pohled na skutečný domeček ji svírá žaludek. „Když něco takového napíšete, být nakonec v roli diváka je úplně jiné. Nebylo mi z toho dobře.“
Postarat se o to, aby bylo na Ammině domečku pro panenky vše dokonale, dostal za úkol filmový architekt John Paino – včetně podlahy, kterou Amma vyrobila ze zubů svých obětí. Rekvizitáři použili na výrobu podlahy, jež Camille objeví v závěrečné chvíli finálového dílu, plastové mléčné zuby, a jak Paino říká, bylo zapotřebí pečlivé práce. „Zuby jsme obrousili, aby to vypadalo, že se pokoušela co nejvíc napodobit slonovinu, jelikož ta podlaha vypadá, jako by byla z mrožích nebo sloních klů,“ řekl Paino o umělých zubech. „Vytvořila si tento pohádkový domeček, takže by nejspíš zašla daleko a osmirkovala je, aby vypadali téměř nezpozorovatelně. Řešili jsme, jak moc ty zuby zakamuflovat. Nakonec jsme jeden dva umístili pod postel, aby šly lépe spatřit.“
Navzdory děsivé podlaze je domek pozoruhodný. Má v podstatě vše, co najdete v Adořině domě – od ručně malované tapety, přes obrazy na zdech, až po miniaturní stereosystém, jako je ten, na kterém si Alan stále pouští hudbu, aby utekl ze svého mizerného života.
Tvorba domečku byl přepečlivý proces, kterého se produkce ujala souběžně s výrobou interiéru Adořina sídla v Occidental Stages v Los Angeles. „Obvykle se rozhodujete o barvách a rozestavujete nábytek – což zabere čas – a necháváte si vybavení vyrábět na míru, jako obrazy a dekoraci. V tomto případě to ovšem bylo dvakrát tak těžké, protože jsme vše museli vytvářet zároveň i pro domeček,“ řekl Paino. „Zašli jsme za výrobci domků pro panenky, jejichž výroba obvykle trvá dva až tři roky. My měli dva a půl až tři měsíce.“
Nejprve prozkoumali dům v Redwood Valley, Kalifornie, který byl použit na externí záběry, a pak se vytvořily tři repliky, jelikož tým potřeboval zjistit, jaká velikost bude pro natáčení nejlepší. „Bylo to jako Zlatovláska a tři medvědi. Jeden byl moc velký, další moc malý, a třetí byl perfektní,“ řekl Paino. „Potřebovali jsme, aby byl dost velký na to, aby se v něm dalo natáčet, ale ne zase tak velký, aby se kolem něj dalo chodit a aby v domě nepůsobil příliš enormně.“ Nakonec měl 150cm na šířku a 90cm na výšku. „Náš domeček pro panenky měl rozměry skvělé pro filmování, ale neměl žádný nábytek,“ řekl Paino. „Vše se muselo vyrobit. Jean-Marc si musel předem rozmyslet, jak jej bude chtít natáčet, aby se mohly určité části otevírat – Amma se v některých epizodách domečkem chlubí. Někdy jsme ale museli udělat změny, když došlo k přepsání scén, například aby šlo nakouknout oknem. Byly to nervy.“
Vnější stěny domu vytvořila modelářská firma, všechny látky byly ušity ručně, a najali se malíři, aby trefili stejné barvy, jako má Adořin dům. Tři nebo čtyři rekvizitáři vyrobili ručně všechen nábytek. „Změřili jsme střešní šindele, museli se vyrobit ručně. V obchodě s domečky pro panenky je neseženete,“ řekl Paino. „Muselo se vyrobit a nabarvit asi tisíc šindelů. Časově to bylo velmi náročné.“ „Naše hlavní rekvizitářka Hope M. Parrish a její tým odvedli skvělou práci a vedoucí výpravy Amy Wells byla fantastická,“ dodává. „Amy potřebuje čas, aby získala vzorky a poohlédla se po různých druzích nábytku, a zjistila, jaká tapeta je k dostání. Některé z tapet byly exkluzivní, ručně malované a dovezené ze zámoří.
Adořina ložnice byla nejdůležitější místností – obzvlášť vzhledem ke své roli v závěru – a návrháři jí dali nejvíce prostoru. Vše se replikovalo, od uměleckých děl, přes polštáře až po dekorační předměty. „Vše samozřejmě dovnitř dát nešlo, ale snažili jsme se, aby byl co nejvíce podobný skutečnému.“ Vytvořeny byly i figurky pro všechny členy rodiny. Ačkoli byl vyroben nábytek pro celý dům, všímavým divákům neuniklo, že Camillin pokoj je v první epizodě prázdný. „Vyrobili jsme nábytek i do něj,“ řekl Paino. „Ale Jean-Marc pár kusů nábytku vyndal, aby zdůraznil, že Amma se svou nevlastní sestrou nepočítá a Adora má ohledně Camille smíšené pocity. Adora jí s domem pomáhá, a tak nad tím nejspíš nestrávily moc času.“
S domečkem se, ačkoliv je robustní, dá lehce hýbat: Vrchní díl, jak je v seriálu vidět, se odendá jednoduše. „Domeček jsme měli ve velké přepravce, protože chraň bůh, aby se s ním něco stalo. Ale pokud někdo zakopne a domeček spadne, nerozpadne se na tisíc kousků. Je dobře chráněný. Jeho výroba také stála hodně peněz.“ Paino odmítl sdělit přesné náklady na výrobu, ale řekl, že byl domeček tak pracný, že se vyšplhaly na „šestimístnou cifru“. Nedokončený druhý domek se také vyrobil, protože v knize jej Camille rozbije, když hledá důkaz, že vrahem je Amma. Ale Gillan Flynn a tvůrkyně seriálu Marti Noxon tento detail ze scénáře vyškrtly, tudíž se taková scéna nenatočila.
Rok po skončení natáčení je Ammin domeček pro panenky bezpečně uložen ve Fake Studio, postprodukční úschovně v Montrealu, kde byl seriál dotočen. „Nejúžasnější mi na něm přijde, že zvenku i zevnitř vypadá jako reálné natáčecí prostory,“ řekl Paino. „Když je uvnitř domu, je to trochu děsivé. Je to dům v domě. Je to trochu zvláštní.“
Foto: HBO
Zdroj: Vulture