Ostré předměty jsou ještě ostřejší, než byste čekali

Ostré předměty jsou ještě ostřejší, než byste čekali

5.7.2018 18:29


Přečtěte si článek z časopisu Time, který dále poodhaluje děj, z části nahlíží do zákulisí natáčení seriálu a blíže představuje hlavní postavy.


Amy Adams má stále na palci škrábance z toho, jak jím na natáčení minisérie Ostré předměty třela o rozbité sklíčko iPhonu. Na první pohled vypadá seriál jako jasný thriller: Adamsová hraje Camille, nebojácnou reportérku, která se vrací do rodného maloměsta v Missiouri, aby zde vyšetřovala vraždou dvou dívek. Ale Ostré předměty, vycházející z prvního románu autorky Gillian Flynnové (Ztracená), se ukázaly být něčím temnějším a ambicióznějším, než jen obyčejná detektivka. Záhadou není to, co se stalo pohřešovaným dívkám – jde o to, co trápí Camille, která se musí vyrovnat s nepříjemnými vzpomínkami na vztah se svou panovačnou matkou (Patricia Clarkson) a odcizenou nevlastní sestrou (Eliza Scanlen).

Coby alkoholička se sklonem k sebepoškozování upíjí Camille během dne s flašky, do které si potají lije vodku a škrábe se o prasklý iPhone. Nosí dlouhý rukáv, aby zakryla větší jizvy: slova, která si doslova vyřezala do kůže. Když měla na festivalu ATX v Austinu premiéru první epizoda, diváci při pohledu na Camillino odhalené a zjizvené tělo lapali po dechu.

Během rozhovoru v nedalekém hotelu zavzpomínal režisér seriálu, Jean-Marc Vallée, jak se může nošení takovýchto protetických pomůcek herce dotknout. „Začala jsi den tím, že ses 3 hodiny vystavovala nahá před týmem lidí, kteří mají na starosti zvláštní efekty a makeup, a ti na tebe jizvy aplikovali,“ říká k Adamsové. „Říkala jsi, že sis připadala zranitelná.“

Amy přikyvuje: „Nelíbilo se mi to tak, jako ostatním," říká. „Snažila jsem se – jak asi mnoho žen pochopí – nedívat se na své nahé tělo do zrcadla – to je úplně jiný stupeň zranitelnosti.“ Až když ji manžel vyfotil, uvědomila si, jak šokující ty jizvy jsou. Když Gillian Flynnová Ostré předměty před nějakými dvanácti lety napsala, nikdo je nechtěl vydat. Nikdy by ji nenapadlo, že se jednou bude chtít pětkrát na Oskara nominovaná herečka nebo režisér jako Vallée, který získal chválu za režii Big Little Lies, pustit do tak temné předlohy. Scenáristka Marti Noxon, plodná tvůrkyně, která má na kontě seriály jako Buffy the Vampire Slayer nebo UnREAL, uzavírá skvělý tým, který představuje vrchol prestižní televizní tvorby. Jen díky své společné síle dokázali udělat z charakterové studie sebedestrukční ženy jeden z nejvíce fascinujících seriálů tohoto léta. Kromě Adamsové už všichni viděli všechny díly. „Začala jsem se dívat, a nejde to,“ přiznává herečka. „Nikdy jsem se necítila víc obnažená, ani v American Hustle – kde jsem byla obnažená doslova.“

Flynnová napsala Ostré předměty jako protijed na příběhy, které viděla v regálech před deseti lety. „Byla to éra holčičí literatury a já už měla po krk žen, co si kupují boty,“ říká Flynnová. „Knihy o tom, jak se ženské násilí dědí z generace na generaci, neexistovaly. Pokud jde o knihy o generacích mužského násilí, těm se říká velký americký román.“

Flynnové bylo řečeno, že Camille není dost sympatická nebo inspirativní. Dokonce i když byl román vydaný, těch pár lidí, co Flynnovou oslovilo se zájmem knihu zadaptovat do filmové podoby, víc zaujala její gotická atmosféra než ústřední postavy. Ale stejně jako její slavný monolog ze Ztracené – o tom, jak muži čekají, že ženy budou jíst nezdravě, klopit do sebe piva a hrát poker, zatímco si budou udržovat velikost 34 a nebude je vzrušovat skutečnost, že jejich manželé jsou hulváti – i psychologie sebepoškozování oslovila mnoho žen, včetně Noxonové. „Často vidím ve filmu nebo literatuře ublížené ženy, jejichž trápení způsobili muži,“ říká Noxonová. „Ale v této knize se muži moc nevyskytují.“ V seriálu působí mužské postavy, jako detektiv Richard Willis, oproti ústřednímu dramatu Camille a její rodiny spíš okrajově.

Také bylo třeba vylíčit Camillino chaotické vzpomínání na dětství. Čas se v seriálu prolíná. Staré vzpomínky vpadají do aktuálních událostí. Postavy bezstarostně míjejí nepříjemné vzpomínky, které vidí jen diváci. Někdy Camille ztratí vědomí a procitne v další scéně. Pro Noxonovou byl tento styl osobní. „Já se zotavuji se závislosti na všem. Takže jsem se uměla ztotožnit s představou, že když pijete, minulost, současnost a dokonce i budoucnost se vám slévají dohromady.“

Jakmile Noxonová napsala pilot, spolu s Flynnovou zverbovaly Adamsovou, která kdysi kroužila kolem filmové adaptace Temných koutů. „Otěhotněla jsem a nechtěla jsem žít v ‚temných koutech‘,“ vzpomíná Adamsová. „Určitě jsem si místo toho vybrala The Muppets.“ (Roli nakonec ztvárnila Charlize Theron.) Adamsová obratem přivedla Valléeho, kterého zaujala hereččina odhodlanost zahrát si pošramocenou ženu: „Pomyslel jsem si, že jestli do toho chce jít, tak to musím vidět.“

Podle Flynnové je na třech ústředních dámských postavách ukázáno, jak se s hněvem vyrovnávají tři generace žen. Adora, která byla v 60. letech vychovávána, že bude jednou dobrá hospodyně, snídá v botách na vysokém podpatku a nenápadně své dcery kritizuje. “Agresivně ale velmi decentně a mateřsky ovládá svou rodinu a celé město,“ říká Flynnová. Camille, která je generace Y, v tichosti pění a v soukromí se řeže. „Jsme hodně konfliktní generace. Vyrůstali jsme ve feminismu, a když se nám nedařilo, vinili jsme z toho sebe a vztek a frustraci jsme vybíjeli na sobě.“ „Je to past,“ říká Adamsová. „Dělejte velké věci, ale buďte opatrní. Buďte hezké, ale kontrolujte se. Když selžete, je to určitě vaše chyba.“

Nakonec je tu Amma, divoké dítě generace Z, žijící dvojí život: doma nosí culíky ovázané mašlí a hraje si s panenkami, zatímco po městě chodí s kamarádkami v dospěláckém oblečení a ve škole zaujímá místo zlé holky. „Máma říká, že jsi nenapravitelná,“ říká Amma Camille. „Já jsem taky nenapravitelná – akorát o tom neví.“

Holá skutečnost, že Ostré předměty existují, je důkazem toho, jak rychle se televizní scéna proměnila od nedávné doby, kdy vládli obrazovce pouze muži potížisté, od Dona Drapera v Mad Men po Waltera Whitea v Breaking Bad. „Před pěti lety by mi seriál s názvem Jak na rozvod šel na odbyt těžko,“ povídá Noxonová. „Kolegové mi říkali: ‚Kdyby se na to moje žena podívala, bojím se, že pro ni bude rozvod připadat v úvahu.“ Ačkoli se dnes s antihrdinkami setkáváme již více, žena se sebevražednými sklony zůstává hazardem. „Ne všichni budou Camille držet palce,“ říká Flynnová. „Ne všem bude připadat sympatická. Co na tom? Nemusí být.“

Foto: HBO
Zdroj: Time.com


Jít na Sharp Objects | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!