Sága Skywalkerů je sice za námi, ale řešit se bude ještě několik týdnů a měsíců. Dnes se trochu ohlédneme do minulosti a podíváme se na to, jak těžký úkol měl J. J. Abrams, když musel vymyslet konec trilogie, která byla ne vždy úplně jednotná. Jak moc to tedy měl režisér těžké?
J. J. Abrams byl již od počátku členem tvůrčího týmu, který vymýšlel příběh Epizody VII. K tomu mu dopomáhal ostřílený Lawrence Kasdan a Michael Arndt. I když studio Disney mělo k dispozici původní scénáře Epizod VII-IX od George Lucase, rozhodlo se je ignorovat. Začínalo se tedy od úplného začátku a termín premiéry byl jasný. Mělo to být léto 2015.
Jenže Abrams potřeboval více času, a tak mu studio dovolilo posunout premiéru o celý půlrok. Bohužel on ani ostatní členové jeho týmu již nebyli součástí příprav Epizody VIII, kterou dostal na starost pouze Rian Johnson, žádný ze scenáristů předchozího dílu se bohužel nevrátil, aby byla zachována určitá integrita příběhu. Johnson se postaral o režii i scénář. I když už při natáčení sedmičky režiséři spolupracovali, jednalo se spíše o drobné úpravy (např. Johnson požádal Abramse, ať na konci sedmičky s Rey odletí hledat Luka Skywalkera R2-D2 a ne původně plánovaný BB-8).
Osmý díl byl ale plně v kompetenci Riana Johnsona, který tak volně navázal na Abramsovu sedmičku. Měl naprosto volnou ruku, žádné mantinely od studia neexistovaly. A to ani v případě nešťastné smrti Carrie Fisher, jejíž postavu Leiu Organu nechal přežít a naopak zabil mistra Skywalkera, čímž nadělal Abramsovi komplikace do závěrečného dílu. Ani v tomto případě studio nezasáhlo a nechalo Johnsona dokončit film tak, jak chtěl.
Devátý díl měl ovšem natočit Colin Trevorrow, který bohužel nebyl součástí tvůrčího týmu od samotné fáze plánování nové ságy. Trevorrow tak měl nějaké plány, jak ságu dokončí, ale vůbec netušil, co pro něj Johnson přichystal v osmičce. Z uniklých rozhovorů již víme, že Trevorrow chtěl nadále pracovat s postavou Luka Skywalkera i Snoka, i když oba zemřeli právě v Johnsonově osmičce. Jenže to v té době Trevorrow zřejmě vůbec nevěděl.
(Noví droidi ve filmu nechybí. Foto: Disney)
Následně Colin Trevorrow projekt opustil. I když v té době kolovaly různé drby, že studio nemohlo snést Trevorrowovu namyšlenost a přehnané sebevědomí, které měl po natáčení Jurského světa, úplnou pravdu o jeho odchodu již nikdy nerozluštíme. A tak se zčistajasna dostal k projektu opět J. J. Abrams. Na poslední chvíli a za pět minut dvanáct.
Abrams se k Epizodě IX dostal v půlce září 2017, takže měl v podstatě dva roky na to, aby zcela od nuly začal pracovat na scénáři, natočil film, udělal těžkou postprodukci a následně snímek uvedl do kin. Nesmíme zapomínat na to, že v případě původní a prequelové trilogie byly mezi jednotlivými filmy vždy tříleté rozestupy, takže tvůrci měli celý rok k dobru, aby film připravili (a scénář byl navíc většinou již hotov). Abrams měl roky pouze dva. A to ještě musel znovu prosit studio, aby mu dalo více času. Původně totiž měla jít Epizoda IX do kin již v létě 2019.
Abrams začal pracovat na scénáři s Chrisem Terriem. I když Epizoda VIII sklidila pozitivní ohlasy u kritiků, u fanoušků už to bylo horší. Navíc Rian Johnson nezodpověděl snad ani na jednu otázku z Abramsovy sedmičky, tudíž všechny odpovědi musela nabídnout Abramsova devítka. A zdá se, že studio Disney zatáhlo za ruční brzdu a začalo hasit to, co se v případě Johnsonova filmu nepovedlo.
Musel se vymyslet umělý příběh okolo generálky Leii Organy. Abrams pracoval s již natočeným materiálem z předchozích dílů, ale ten nebyl vždy použitelný. Navíc ho musel napasovat do děje tak, aby to mělo hlavu a patu. Scén s Leiou nakonec bylo k dispozici více, ale podle tvůrců jednoduše nefungovaly, některé vypadaly uměle a nepřirozeně. Možná i proto má generálka v posledním díle tak malou roli a úlohu.
Abrams musel odvyprávět příběh Epizody IX, na zádech si z předchozích dílů ovšem nesl plný batoh nezodpovězených otázek. Do hry tak vrátil rytíře z Renu, původ mladé Rey, záhadnou postavu Snokea a další nejasnosti, které nás pálily již po uvedení sedmičky. Zároveň také musel (uměle) zakončit příběh celé ságy Skywalkerů a najít spojovací element mezi původní, prequelovou a novou trilogií, který tu popravdě chyběl.
(A emoce také ne. Foto: Disney)
A to se povedlo až díky návratu císaře Sheeva Palpatina. Zdá se, že Abrams a Terrio chtěli dále pracovat s postavou Snokea, ale jelikož toho jim zabil právě v předchozím díle Johnson, museli přijít s novým záporákem. Zápornou postavou filmu nemohl být Kylo Ren, protože instrukce od studia Disney byly takové, že Kylo se musí vykoupit a na konci příběhu skončit na světlé straně Síly. Abrams tak musel uvést do hry nového padoucha.
Jak vidíte, Abrams měl poměrně svázané ruce. Nenavazující epizody, nešťastné úmrtí herečky, zabití několika klíčových postav, neoblíbené nové postavy z předchozích dílů (Rose Tico) a především časový pres. Do toho se povídá, že po špatném přijetí Epizody VIII Kathleen Kennedy režisérovi daleko více dýchala na záda. A nebyla sama.
Šéf Disneyho Bob Iger si vzal Epizodu IX na svou zodpovědnost. Když viděl, jak jedna z nejslavnějších filmových sérií trpí a v poslední době sklízela jeden neúspěch za druhým, chtěl osobně dohlédnout na to, že se poslední díl vyvede. Abrams pracoval pod šíleným tlakem, kdy prakticky na nic nebyl čas. A tlak se zvyšoval a zvyšoval.
Výsledek je takový, jaký je. Mohlo to dopadnout lépe? Určitě. Mohlo to dopadnout i hůře? Zajisté. Je těžké ukázat na někoho prstem, že on může za nesourodost celé nové ságy. Je to Kathleen Kennedy, která si neuměla pohlídat své lidi? Máme vinit George Lucase, že prodal práva či si nezajistil nějakou klauzuli do smlouvy? Těch viníků je asi hned několik.
Režisér J. J. Abrams udělal svou práci a rozhodně se snažil. Bohužel dle všech recenzí domácích i zahraničních je snaha málo. A závěr ságy se tak úplně nepovedl. I když rozhodně nepůjde o finanční propadák, jedná se o hořkosladký konec něčeho, co je s námi již přes 40 let. Příště by to chtělo jinak a lépe. Doufejme tedy v lepší zítřky a nelamte nad Star Wars hůl.
Jak podle vás dopadl závěr celé ságy? A máte jasno, kdo může za to, že to dopadlo tak, jak dopadlo?
Pěkně napsaný článek. Pokud by další filmy a seriály dělali s tím citem co u Mandaloriana, tak by to zvrátilo současný úpadek star wars. Bral bych i zfilmování něčeho ze Staré republiky (dnes jsem dohrál KOTOR).
Mohou za to obě strany, jak žena, tak tchyně!
#5 AuroN: souhlasil bych možná s tím, že to není chyba Abramse a Johnosona, protože ti hotl dělaly co mohly a směly, ale Kathleen Kenedy je prostě hlava lucasfilms, ona je osoba zodpovědná za to, aby filmy měly nějakou kohezi, aby byly kvalitiní, aby nebylo nutné v jednom dílu redconovat 80% dílu předchozího, už jen to, že se ze star wars vyhodilo víc režisérů než jich tam nakonec zůstalo mi říká, že KK prostě nezvládla svou roli a vinu bych, jako na hlavu lucasfilms, dal jí. Samozřejmě, že nad ní je ještě řada manažerů disney, ale když ti automobilka forda v česku začne vyrábět zmetky, tak za to nemůže předseda rady sedící někde v USA, ale šéf té automobilky v česku, kterej prostě a jasně nezvládnul svoji roli.
#5 AuroN: Pod tohle se podepisuji. Naprosto souhlasím.
pro mě zůstanou knihy hlavní dějovou linkou po bitvě u Endor, to jsou prostě pořád skvělé knihy, jež mnohem lépe reprezentují SW a mají skvělé postavy a právě knihy vytvořily tu hloubku SW vesmíru, kdyby převzali postavy z knih a dali jim nový příběh, leč jako osoby jak je známe z knih by byli stejní, by udělali lépe a nemusely by vymýšlet nové charaktery, jen je vzít z knih, třeba ty tři děti Hana a Leii nebo ženu Luka a další – ušetřili by si fůru práce – prostě a jednoduše, měli si víc záležet a přečíst ty knihy a nejen je odmávnout, přitom z nich mohly hodně načerpat a vytvořit něco fakt suprového – nevyužitý potenciál – jedině doufat, že jeto pořádně profaskovalo a že budou další příběhy dělány lépe jako třeba Mandalorian…
#4 Curlyen: není to chýba ani Riana Johnsona on je zruční filmár a scenárista v nou je že mu dali voľnú ruku a on to natočil ako on chcel, problém je ten že na to mali vybrať jedného re6isera a a scenáristu ktorý by novú trilógiu otvoril a aj uzavrel ale keď máte voľné ruky a troch režisérov pričom sa mušle vráti a rám je to ťažké ale, je to vina len Vedenia nemali vôbec predstavu do čoho idú, darmo si Abrams stanovil o čom trilógia bide. Keď si vybrali na druhí diel nového režiséra nedostriehly aby všetky diely na seba nadviazali a vysvetliť to na čo mal lucas filmov 6
Tak jako, uvažujme logicky. Na Lucase nikdo svalit vinu nemůže, ten jim práva prodal i se scénářema na celou trilogii. Studio je však nevyužilo a vymysleli si vlastní. George je tedy mimo hru. Abrams měl pozici úplně na nic a musel na rychlo vystavět něco z ničeho. Dokonce ani Rian Johnson zde není viníkem. Proč by taky měl být? Natočil film dle své vize, tak jak ho chtěl a to je naprosto přirozený proces tvorby filmu. Že ten film se většině lidí nelíbí je druhá věc, tu nijak nerozporuji, ale ukazovat prstem na Abramse nebo Johnsona je dětinské a jednoduché. S Kathleen Kenedy už je to trochu jiné, protože ona měla být ten, kdo na to všechno bude dohlížet, aby to šlapalo. Nicméně, ona nebyla ten, kdo udával směr, jakým se SW začali ubírat. To jde za vrcholným managementem a akcionáři. Po koupi SW tlačili na studio, aby se jim rychle vrátila investice a tak začali rychlé přípravy na novou trilogii.
A tady se dostáváme do rozhodujícího momentu: zde se totiž měl sejít nějaký kreativní tým lidí, tedy režisér – potažmo řežiséři, scénáristé a někdo z Lucasfilm Story Group, kteří by dohromady vymysleli souvislí koncept, který by dával smysl a jasně by vytyčil, co chce sequelová trilogie vyprávět. To se bohužel nestalo a my tak dostali, co jsme dostali. Byla to nenažranost akcionářů a přehnané sebevědomí společně se zaslepeností studia. Mysleli si, že to budou sázet jako Marvel. SW ale nejsou Marvel a nikdy nebudou. Tož tak.
#8 George Wayne #9 BeranirJe to vina Kathleen Kenedy a Ruina Johnsona. JJ Abrams se u posledního dílu snažil, ale měl málo času.
Každopádně… třetí trilogie o Skywalkerech nikdy neměla vzniknout. Ale jinak fajn podívaná.
#6 derill129#1 LALI1987: +1
pravdou je, že kdyby JJ nemusel redconovat a zpracovat last jedi, nemuseli by nelogicky vytahovat palpatina aby nalákaly lidi a ten film možná mohl být kvalitní zakončení celé trilogie a možná i celé ságy, takhle.....spíš ne.
Na vine sú iba Kathleen Kenedy a jej pretláčaný feminizmus a Ruin Johnson s tým bordelom, čo natočil.
#3 Sindar