Které Pikeovy knihy Flanagan zadaptuje a proč se do adaptací pouštěl?

Které Pikeovy knihy Flanagan zadaptuje a proč se do adaptací pouštěl?

20.8.2022 21:42


Dýňová sezóna pomalu klepe na dveře a s jejím příchodem se v knihovně Netflixu objeví dva očekávané hororové tituly. Cabinet of Curiosities od Guillerma del Tora a Flanaganův hýčkaný The Midnight Club. Poslední jmenovaný nyní nabídl čerstvé novinky, které slibují unikátní podívanou.


Někdy v polovině devadesátých let na českém knižním trhnu zaburácel Christopher Pike jako blesk z čistého nebe. V obci mladých čtenářů se do povědomí okamžitě zapsala edice Stopy hrůzy, do níž spadaly knižní tituly s nadpřirozenými, mysteriózními a hororovými prvky. O další rozkvetení mezi žánry se postaraly postupně se přidávající edice Sladké snění a Stopy zločinu, čímž se Young Adult literatura stala o to pestřejší a těšila se narůstající se popularitě. Pike sice napsal nespočet příběhů, jednu dobu vydával knihy jako na běžícím páse, ale k nám se v rámci série Tajemné zlo dostalo pouze čtrnáct paperbacků.

K podobné situaci se schylovalo v zámoří, kde sice každoročně vycházely dvě pikeovky, ale jak čtenáři začali chodit autorovi naproti, příběhy se bez jakéhokoli vysvětlení přestaly psát. Nejvíce to zasáhlo Mikea Flanagana, který některé Pikeovy povídky dokázal odrecitovat i pozpátku. „The Midnight Club mě jako adolescenta silně zasáhl, protože jsem k němu zprvu přistupoval jako k přitroublé YA povídce, kde bude řádit strašidelná smrtka, ale tak to nebylo. Bylo to teenagerech, kteří se museli vyrovnat s nevyléčitelnými nemocemi a smrtí. S těmito motivy šlo o ukázkový způsob, jak využít žánr k tomu, aby se mluvilo o vážných věcech,“ popsal Flanagan, jak prvně smýšlel o knize, kterou později zadaptoval do seriálové podoby. Flanagan se k Pikeovi dostal po Johnu Bellairsovi a jeho Čarodějových hodinách, jimž v jeho čtenářském deníku přecházela série Husí kůže od legendárního R.L. Stinea. Flanagan se v rozhovoru pro magazín Vanity Fair netajil tím, že po Pikeovi se dopracoval až ke kingovkám, které predestinovaly jeho tvorbu do formy tak, jak ji známe nyní.

„Takhle vypadá náš klub. Všichni jsou ve výtahu a jedou někam, kde nemají, co pohledávat,“ prozradil Flanagan.

The Midnight Club se zaměřuje na kruh mladých lidí bojujících s různými vážnými onemocněními. Není proto divu, že se příběh odehrává v hospici, kde se každou noc pořádá noční session, během níž si teenageři vypráví strašidelné příběhy. Každý večer před půlnocí se vybere někdo, kdo ostatním odvypráví ten svůj. Pokud byste chtěli být členem takového půlnočního klubu, museli byste dodržet jediné prosté pravidlo. Ať už byste zemřeli přirozenou smrtí nebo by se stalo, že podlehnete zdravotním obtížím, z druhé strany musíte dát znamení, abyste členům klubu dokázali, že posmrtný život není pouhou vymyšlenou pohádkou na ukonejšení.

Když byl Flanagan do knihy zabraný, studoval marylandskou Towson University a začínal chovat své velké hollywoodské sny. Ty se změnily v plán přetavit knihu v jeho první režisérský zážitek. Netrvalo dlouho a scénář dostal jasné obrysy. Jakmile byla každá replika zaplněna slovy, poprosil svou rodinu a přátele, aby investovali do jeho plánu udělat z Půlnočního klubu jeho první indie filmový trhák. Pikeovy knihy měly neobvyklé tempo než knihy od jiných autorů. Tempo to bylo ponuré, křiklavé, živé, prudké, a převážně hutné. „Když jsem se bavil se svými vrstevníky a řeč se schýlila k tématům jako smrt, láska, sex, alkohol a drogy, ukázalo se, že to všichni máme z Pikeových knih. Každému z nás něco předaly,“ načež se Flanagan uchýlil kontaktovat vydavatele Pikeových knih, jakmile měl finanční, scenáristickou a vizionářskou jistotu.

„Poslali mi dopis, ať na to zapomenu,“ čímž letěl Flanaganův nápad zpátky do šuplíku. Vypadalo to, že se Flanaganovi adaptace nikdy nepovede přivést k životu, jenže za celá ta léta se o to nepokusil nikdo jiný a jeho nikdy nepřešla chuť. Po několika dekádách se Flanaganovo jméno zapsalo do síně nadaných režisérů-scenáristů posedlých hororovými příběhy. Filmy Oculus (2013), stalkerovský thriller Hush (2016) a Kingovy adaptace Gerald’s Game (2017) a Doctor Sleep (2019) mu v kombinaci s netflixovskou antologií The Haunting vypěstovaly pestré portfolio. Shodou okolností se mu podařilo zkontaktovat Pikea, který měl rovněž shodou okolností rozkoukaný The Haunting of Hill House, odkud si Flanaganovu tvorbu zamiloval.

Místo filmové adaptace se zvolila okázalejší taktika. Seriálová antologie, kdy příběhy, které zazní v kruhu půlnočního klubu, zmapují více Pikeových příběhů. Kvůli tomu Flanagan nabídl partnerství Leah Fong, jíž Netflix později nabídl exkluzivní smlouvu na několik let dopředu. Produkci zaštítil Flanaganův dlouhodobý partner Trevor Macy se svým Intrepid Pictures, pod jehož hlavičkou už dlouho vznikají Flanaganova díla.

Jedna z epizod se zaměří na mladého sériového vraha. A za ním stojí jeho oběti.

Se vším musel souhlasit spisovatel, o kterém Flanagan „nic nevěděl“. „Za rok se vytasil se dvěma knihami a pak někam zmizel. Zajímalo mě, co se stalo.“ V Hollywoodu se tradovalo, že Pike si údajně dupnul, že jeho svět zůstane nedotknutelný. Vystavěný pouze na papíře. Třeba nebyl ani skutečný a mohlo jít pouze o pseudonym, za kterým se skrývalo více autorů, kteří se nedokázali dohodnout, jako tomu bylo u Carolyn Keene a „její“ Nancy Drew. Ukázalo se, že Pike existuje, konkrétně pod jménem Kevin McFadden, a nechává se oslovovat Christopher, což je jeho prostřední jméno.

Pike sice do budoucnosti filmů a seriálů nikdy moc neviděl, ale tuší, proč se ve filmovém průmyslu předávají drby o jeho necitelné spolupráci. V minulosti dovolil NBC vytvořit film na motivy knihy Fall Into Darkness (Pád do temnot), jenže ten neměl s jeho příběhem nic podobného. Příběh byl natolik osekaný, že se s produkcí pohádal a odmítl pokračovat ve spolupráci. Když ho oslovil Flanagan, jeho partnerka ho přesvědčila, aby na nabídku kývnul a sám se obsadil na místo výkonného producenta, aby vyloučil, že by se minulost mohla opakovat.

Seriál, který má potenciál antologie, ale nabídne komplexní příběh, který by mohl do budoucna pokračovat více epizodami, zadaptuje knihy Witch (1990), Gimme a Kiss (1988), The Wicked Heart (1993) a Road to Nowhere (1993). Witch ani Gimme a Kiss nevyšly v českém jazyce. První jmenovaná vypráví příběh slečny, která je obdařena mystickými schopnostmi a snaží se zabránit tomu, aby se její vize staly skutečností. Další příběh je o studentce, která kvůli tomu, že se jí její spolužáci posmívají a šikanují ji, nafinguje svoji smrt, aby se jim později mohla brutálně pomstít. The Wicked Heart, u nás jako Podlé srdce, se zaměřuje na mladého sériového vraha, který své oběti umlčuje kladivem. Poslední zmíněná, Cesta do neznáma, je experimentální road story o mladé dívce, která se snaží ujet před svým životem a cestou nabere do auta dva tajemné stopaře.

„Tolik jump scarů se nám do jednoho příběhu nikdy nepodařilo vpasovat,“ navnadil tvůrce.

The Midnight Club bude složen z deseti epizod a všechny budou vypuštěny na Netflixu 7. října. Největším hereckým lákadlem je herečka Heather Langenkamp, která přežila řádění Freddyho Kruegera v Nightmare on Elm Street. Netflix zároveň vypustil první teaser během červnové akce Geeked Week. Pořádné upoutávky se dočkáme kolem září, kdy Netflix připravuje event Tudum, na němž shrne vše podstatné, co připravuje do budoucna.

Foto: Netflix


Jít na The Midnight Club | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!