Po krátkém a zdrcujícím boji s rakovinou plic v neděli 16. července ve svých 77 letech zemřel George Andrew Romero, americký režisér, který stál na konci 60. let za vznikem moderního zombie žánru, který nadobro změnil historii filmového hororu.
Před rokem 1968 znamenalo slovo „zombie“ něco docela jiného než dnes. Ve středoamerickém folklóru se původně jednalo o neživé bytosti ovládané skrze vúdú či jinou magii a například pro africké otroky na Haiti byly během 19. století pověry o zombiích účinnou zbraní proti jejich utlačovatelům, kterým se vize toho, že by otroci mohli s touhou po pomstě vstát z mrtvých, pochopitelně moc nezamlouvala.
(Noc oživlých mrtvol navždy změnila žánr filmového hororu. Foto: Reel Media International)
Ve svém celovečerním debutu z roku 1968 Noc oživlých mrtvol George Romero mytologii zombií (kterým tehdy ještě říkal pouze ghúlové) sice zobecněl a udělal z nich epidemii lidožravých mátoživých stvoření, jak je známe dnes, sociální podkres původní legendy však neopustil. Noc oživlých mrtvol byla na jednu stranu přímočarým nízkorozpočtovým hororem, ve kterém se skupinka přeživších brání proti útokům agresivních zombií, zároveň ale reflektovala i sociální problematiku své doby v podobě upozorňování na rasismus a obecnou nedůvěru společnosti v média či vládní instituce.
Nejinak tomu bylo i v Romerových dalších filmech, které svým nízkým rozpočtem a zároveň silnou inovací inspirovaly mladé filmaře následujících dekád, a které byly zároveň stále i něčím víc než jen děsivou podívanou plnou krve a vnitřností. Úsvit mrtvých z roku 1978, ve kterém se skupina hrdinů po rozpoutání zombie apokalypsy snaží přežít v opuštěném supermarketu, byla zároveň i satirou na vzestup tehdejší americké konzumní společnosti. Následný Den mrtvých, který vznikl o sedm let později, pak funguje jako až nihilistická přehlídka definitivní ztráty lidskosti ve světě, ve kterém pro člověka už nic nezbylo, zatímco si v něm Romero ještě víc pohrává s myšlenkou, jak tenká hranice mezi námi a mrtvými vlastně je.
(George Romero během natáčení Dne mrtvých. Foto: Dead Films Inc.)
V rozpětí let 2005 až 2009 Romero režíroval ještě další tři filmy se zombie tematikou, ty už se ale podobného úspěchu nikdy nedočkaly. Romero začal být ve své satiře příliš explicitní, ubíjející a nemotorný, zatímco ho většina hollywoodských producentů zároveň spíše uklízela stranou ve prospěch filmařů, kteří na jeho klasikách vyrůstali. Ve 21. století vstal zombie žánr opět z hrobu díky filmům jako 28 dní poté Dannyho Boyla, Úsvitu mrtvých Zacka Snydera (přímého remaku filmu z roku 1978) anebo i britské komedii Edgara Wrighta a Simona Pegga Soumrak mrtvých, konkrétně kterou si sám Romero zamiloval.
K ostatním novodobým příspěvkům do žánru zombie hororů byl však George Romero spíše rozpačitý a není žádným tajemstvím, že nebyl velkým fanouškem ani samotného seriálu The Walking Dead, který považoval spíše za zombie telenovelu bez většího přesahu. Nehledě na to však nelze popřít, že bez George Romera by tento seriál (ani jemu předcházející komiks) nejspíš nikdy nevznikl, o čemž se na Twitteru ostatně nechal slyšet i samotný tvůrce The Walking Dead Robert Kirkman.
Without George A. Romero, there is no Walking Dead. His inspiration cannot be overstated. He started it all, so many others followed.
— Robert Kirkman (@RobertKirkman) 17 July 2017
Přestože tedy George A. Romero seriálu The Walking Dead neholdoval a pozdější zářezy v jeho filmografii už silně ztrácely dech, pokud jste fanoušky zombie žánru, jeho původní „trilogie mrtvých“ by vám rozhodně neměla uniknout. Jak by se totiž historie hororové kinematografie obešla bez ní, si dnes můžeme představit jen velmi těžko.
Odpočívejte v pokoji, Georgi. Alespoň prozatím…
#1 Akul: To je klidně možný, furt je to ale stejnej žánr.
Sry, ale v 28 dní poté nejsou zombie. Jsou to jen nakažení lidé.
#2 Hurley