Watchmen

Watchmen


O filmu

V alternativním roce 1985 žijí bývalí superhrdinové uskupení Minutmen a Watchmen, kteří dříve každou noc zachraňovali v maskách nevinné občany svého města, nyní ale nejsou nic než lidé se ztroskotanými životy žijící ve světě, nad nímž visí hrozba atomové války. V tento čas je zabit jeden z bývalých členů Watchmen. „Útok na jednoho z nás, je útok na všechny,“ říká bývalý Strážce Rorschach, a vydává se sám vyšetřit úmrtí svého bývalého kolegy a přítele, aby objevil něco, co by mohlo navždy změnit dějiny tak, jak je známe.

Tvůrčí tým

Režie: Zack Snyder
Scénář: David Hayter, Alex Tse, Dave Gibbons
Kamera: Larry Fong
Hudba: Tyler Bates
Hrají: Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie, Niall Matter, Sonya Salomaa, Matthew Harrison, Carrie Genzel, Jay Brazeau, Isabelle Champeau, Laura Mennell, Robert Wisden, Alessandro Juliani, Haley Guiel, Dan Payne, Fulvio Cecere, Chris Gauthier, Zack Snyder, Darren Shahlavi, Michael Eklund, Tom McBeath, Agam Darshi, Colin Lawrence, Leah Gibson, Douglas Chapman, Michael Kopsa, Rob LaBelle, Jerry Wasserman, Kevin McNulty, Monique Ganderton, Alison Araya, Patrick Sabongui, John Tench, Michael Adamthwaite, Don Thompson, Greg Travis

Trailer

Thumbnail Play icon

O komiksu

Kdo střeží ty, kdož střeží nás? Je těžké dohlédnout na ty, kteří mají moc, i když jsou to normální lidé. A co teprve když mají schopnosti, o kterých se nám ani nesnilo. V roce 1984 vyšly dva komiksy, které změnily žánr a dodnes se fanoušci hádají, který z nich je zásadnější. V jednom hrál hlavní roli Batman a Frank Miller ho pojmenoval Návrat temného rytíře a u druhého si Alan Moore vystačil s jediným slovem, Watchmen, tedy Strážci. Oba komiksy mají hodně společného. Oba se dívají na svět superhrdinů novým pohledem, oba ničí mýty a oba balancují na pokraji apokalypsy. Ale tam, kde Miller ještě nabízí pozitivního superhrdinu, tam už má Moore obyčejné lidi s neobyčejnými schopnostmi. Lidi někdy kruté, se svými úchylkami a tajnostmi, se špínou schovanou pod maskami. Ovšem lidi velmi mocné (a v jednom případě i všemocné). (zdroj: Crew)

Tvůrčí tým

Scénář: Alan Moore, Dave Gibbons
Kresba: Dave Gibbons

Z komiksu do filmu

Stejně jako komiks, i superhdinové zažili za svou historii několik pádů a následně o to větších návratů. Mezi nejvýznamnější období rozvoje – nejen superhrdinského – komiksu patří osmdesátá a devadesátá léta minulého století. Superhrdinský žánr tehdy ovlivnila dvě nejzásadnější díla – The Dark Knight Rises od Franka Millera (300, Batman: Year One) a Watchmen od Alana Moorea (Swamp Thing, Batman: The Killing Joke). Millerův Batman sice značně posunul postavu Batmana i vývoj komiksu, ale přesto se stále držel – ve srovnání s druhým dílem – u zdi. Za nejpřelomovější grafický román je považován Watchmen, jelikož nejen že překopal možnost pojetí a zpracování superhrdinského komiksu, ale především v tomto díle nastavil Moore zrcadlo jak aktuálnímu společenskému dění, tak i samotnému komiksvému médiu a jeho pojetí superhdrinů. Ti se v osmdesátých letech odklonili od svých ideálů a celkově původního úmyslu pojetí maskovaných strážců zákona. Společně s Kingdom Come jsou Watchmen nejznámějším komiksem kritizující samotný komiks.

Mooreův výtvor ale na rozdíl od Kingdom Come navíc využívá v plné míře „komiksového jazyka“ (ostatně právě Moore jako první vypracoval odbornou publikaci o tom, jak řemeslně správně napsat komiks) a nalezneme v něm i řadu odkazů na popkulturu, subkulturu, starověké mýty nebo současnou politickou situaci. Největší změna oproti veškeré ostatní – sebepřelomovější – komiksové tvorbě ale spočívá především v Moorově naprostém potopení svých hrdinů a zboření jakýchkoliv kultů. Zatímco totiž v Kingdom Come i v The Dark Knight Rises můžeme sledovat návrat starých hrdinů za účelem nastolení pořádku, ve Watchmen vidíme napříč celým románem pouze jednu souvislou kritiku aktuálních superhrdinů, které však nemá kdo nahradit.

Právě taková výjimečnost si získala srdce jak kritiků, tak i čtenářů a Watchmen jsou dnes nejkultovnějším, nejznámějším a nejuznávanějším grafickým románem, který byl dosud napsán.

Zfilmovat něco tak věrně zapsaného v paměti nejednoho – i nekomiksového – čtenáře, a navíc našlapané materiálem na desítky hodin, se zdálo jako nemožné. Přesto se o to pokusil velký komiksový fanoušek, Zack Snyder, který před tím vizuálně věrně zadaptoval například Millerovo 300. Stejně tak i komiks Watchmen převedl Snyder na filmové plátno věrně téměř políčko po políčku.

Ohlasy kritiků se po uveřejnění rovnaly sporu o Cida – snímek rozdělil diváky na dva tábory – první byl nadšený z věrného a poutavého zpracování, druhý naopak Snyderovi vyčítal osekání výpovědní hodnoty komiksu na základní kostru příběhu, která nectí svou kultovní komiksovou předlohu. Sám Moore film ve své podstatě taktéž potopil, nutno ale podotknout, že se Snyderova adaptace Mooreových děl řadí jednoznačně k těm lepším a s jistým časovým odstupem lze zhodnotit tento snímek i jako přínosný pro filmové adaptace komiksových knih a grafických románů.

Foto: Warner Bros., DC Comics