Co se s náma, sakra, děje? ptá se Jonathan Nolan ve Westworldu

Co se s náma, sakra, děje? ptá se Jonathan Nolan ve Westworldu

26.9.2016 7:59
TheDarkKnight


„Co se s náma, sakra, děje?“ Jedna ze zásadních otázek, kterou si klade showrunner Westworldu Jonathan Nolan i samotný seriál. V rozhovoru pro Wired mluvil s Lisou Joy o seriálu, dnešní společnosti i pohledu na virtuální realitu.


Jonathan Nolan a Lisa Joy jsou tvůrci, spisovatelé a showrunneři seriálu Westworld v jednom, pro Jonathana je navíc pilotní epizoda The Original i režijním debutem.

O seriálu, práci na něm a pohledu na dnešní společnost a jejím ovlivněním virtuálním světem promluvili oba v rozhovoru pro web Wired, který vám přinášíme níže přeložený.

Jonathan Nolan spolupracoval se svým bratrem Christopherem na scénářích ke čtyřem jeho filmům. Pro televizní diváky je jeho jméno známé díky seriálu Person of Interest, který vytvořil, produkoval i psal.

Lisa Joy je od roku 2009 manželkou Jonathana Nolana a v televizním světě je o něco zběhlejší než on. Má za sebou totiž psaní seriálů Pushing Daisies a především Burn Notice.



Původní Westworld měl premiéru v roce 1973. Co vás přimělo tento svět znovu navštívit?
JONATHAN NOLAN: Několik let jsem doteď pracoval s [výkonným producentem seriálu] J. J. Abramsem na Person of Interest. Před třiadvaceti lety si sedl s Michaelem Crichtonem, který zrežíroval původní film, aby si s ním promluvil o remaku snímku, ale nemohl přijít na to, jak ho uchopit. O dvacet let později mu probliklo, že jedna ze záludností je, že film srší nápady. Například je tam mimovolná linka zabývající tím, že je šíření chyby z robota na robota totožné s virem. Našel jsem si to, a první počítačový virus se na síti neobjevil až do roku 1974. Obsahuje to takové množství nápadů, že si J. J. pomyslel: „To je materiál na seriál.“

Na rozdíl od filmu je v seriálu velká část příběhu vyprávěná z úhlu pohledu androidů v parku – „konferenciérů“. Jak jste se pro to rozhodli?
NOLAN: Nevnímavost robotů vůči pravidlům světa je činí výbornými protagonisty. Pamatuji, jak jsem se dohadoval se svým bratrem ohledně Mementa: chtěl to napsat pozpátku, protože pak na příběh pohlížel divák z protagonistovy perspektivy. Konferenciéři Westworldu s ním sdílejí to, že také trpí určitou formou amnésie – v tomto případě je amnésie úmyslně naprogramovaná.
LISA JOY: S Jonahem jsme vtipkovali o tom, jak – kdybychom byli konferenciéři – by nás bylo lehké naprogramovat, protože se naše životy točí v kruhu: Nasnídali bychom se, zajeli do kanceláře, pracovali, pracovali, pracovali, naobědvali a navečeřili se z polystyrenových jídelních boxů, pracovali, pracovali, pracovali, pokusili se dostat domů, uložili dcerku do postele, osprchovali se a znovu.
NOLAN: Ať už píše náš život kdokoliv, je…
JOY: …vážně suchar.

Jak moc v seriálu lpíte na autentičnosti? Máte poradce?
NOLAN: S našimi zdroji jsme si k tomu připravili obsáhlé rešerše, mluvili jsme o stádiu, v jakém se umělá inteligence nachází, a kam její vývoj směřuje. V Silicon Valley nechce moc lidí mluvit do záznamu, protože kdo tam dřív přijde, ten dřív mele. Hodně z prvků seriálu jsme vystavěli na jejich tajemstvích. Na westernové části je skvělé to, že není vůbec vázaná na přesnost. Westworld jako takový je pastišem romantických představ jedné osoby o divokém západě: Některé prvky jsou ze čtyřicátých let osmnáctého století, vlaky ze sedmdesátých a osmdesátých let osmnáctého století, některé střelné zbraně zase z přelomu století.

V jednu chvíli jeden z lidských návštěvníků popisuje Westworld jako něco víc než „bouchačky a cecky a všechny ty bezduchý sračky, který si obvykle užívám.“ Jak vyrovnáváte tu bezduchost s hlubšími myšlenkami?
NOLAN: Ta otázka je z velké části přesně to, čím jsme se zabývali. Dnešní trend je směřovat schopnosti lidských bytostí k žití svého života v herním a příběhovém prostoru – ať už je to z části televize nebo virtuální realita. Začínáme se sebe ptát, proč jsou všechny ty příběhy tak podobné? Proč jsou mnohé ty příběhy tak násilné? A seriál si klade otázku: Co se s náma, sakra, děje?

Novináři zpovídali na nedávné tiskové konferenci programového ředitele HBO Caseyho Bloyse ohledně vyobrazování násilí stanicí – tato diskuze byla z velké části rozvířena pilotem Westworldu, v němž je jedna z androidek znásilněna, mimo plátno, mužem.
JOY: Nad vyobrazováním jakéhokoliv násilí, včetně toho sexuálního, jsme strávili spoustu času. U každé scény se sami sebe ptáme: Je to nedílnou součástí příběhu? Dáváme to tam z pádného důvodu, nebo bezdůvodně? Samozřejmě pohledy na to jsou věcí subjektivní. Zvláště v zábavním parku, ve kterém jsou lidé vybízeni, aby popustili uzdu své osobnosti, oddali se svým touhám, a přišlo nám, že toto jsou témata, kterým jsme se museli věnovat, pokud jsme skutečně chtěli prozkoumat lidskou povahu.
NOLAN: Je to příběh o tom, jak se lidé chovají, když je nikdo nehlídá a jejich jednání nemá žádné zjevné následky. Jde o vypořádávání se s těmito prohřešky.

Očekávali jste tento typ kontroverze?
JOY: Očekávali jsme, že seriál bude vybízet diváky k zamyšlení, protože nás to k zamyšlení vybízí. Když hraju Grand Theft Auto, jsem tak podivný dodržovač zákonů, protože mám odjakživa tak živou představivost, až se svým okolím sympatizuji a dokážu se do něj vcítit. Když jiní lidé vypnou hru, nepomyslí si: „Pro pána krále, právě jsem přejel čtyři chodce, to je tak hrozný. Měly jejich rodiny zdravotní pojištění?“ Nyní, s rozvojem technologie, se začnete zajímat: Kde je ta hrana, po jejímž překročení začne být nemorální nic necítit, i když víte, že ta stvoření jsou vyumělkovaná?

Jak už zmínil Jonah, původní Westworld byl velmi vizionářský. Jak myslíte, že bude vaše verze Westworldu vnímána za 40 let?
JOY: Myslím, že stále aktuální bude otázka, kterou se Westworld zabývá. Za čtyřicet let bude způsob, jak hacknout naši DNA. Takže je možné, že budeme za čtyřicet let pohlížet na seriál z jiného úhlu pohledu – vcítíme se do robotů, protože teď budeme roboty my, budeme těmi, jejichž kód je možné pozměnit.

Pokud byste měli tu možnost navštívit Westworld, co nepatřičného byste provedli jako první?
NOLAN: Božínku… vzhledem ke zkušenostem s hraním her z první osoby, bych nevěděl, co si vybrat. Ale, řekl bych, že vlaková loupež by byla na vrcholu seznamu.
JOY: Kdybych nebyla provdaná, řekla bych, že bych alespoň políbila jednoho nebo dva pistolníky. Nic víc mě nenapadá, ale jistojistě si umím představit, jak se tam s někým vášnivě líbám.

Westworld má na stanici HBO premiéru v pondělí 3. října.

O SERIÁLU

Foto: Wired, HBO


Jít na Westworld | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!