Recenze Westworldu: Firefly nové generace?

Recenze Westworldu: Firefly nové generace?

22.10.2016 20:21
TheDarkKnight


Nejspíše nejlepší novinka jak celého roku, tak i této seriálové sezóny odstartovala na začátku měsíce na HBO. Čím je Westworld výjimečný a proč se na něj dívat? To se dozvíte v našich recenzích.


@TheDarkKnight

Třetího října jsme se dočkali premiéry nejočekávanější novinky roku od HBO – Westworldu. Ten vypráví o budoucnosti, v níž existuje zábavní westernový park. Do něho se jezdí bavit boháči  bez zjevných následků. Přisluhují jim zde totiž jen roboti s umělou inteligencí, a s těmi si mohou dělat, co se jim jen zlíbí. „Člověk si nemůže hrát na Boha bez zapletení se s Ďáblem.“ A tak se brzy děj celého seriálu mění z utopické vidiny budoucnosti do díla pojednávajícího dystopicky o budoucnosti hříchu, lidstva a umělé inteligence. A to více než věrně.

Osmnáctého října, tedy patnáct dní po premiéře seriálu, informoval Respekt ve svém Denním menu o nové teorii přírodovědce a futurologa Jamese Lovelocka. Ten tvrdí, že problémem nebude v budoucnu globální oteplování, ale rozvoj umělé inteligence. Nechápejte to špatně – Lovelock věří, že je globální oteplování velkým problémem, tvrdí ale, že dříve než nás ovlivní ve větší míře, bude světu vládnout umělá inteligence, která bude na tu naši inteligenci pohlížet jako my dnes kupříkladu na sekvoje.

S momentem, kdy se toto začne dít a jak se s tím lidstvo vypořádá, přichází právě i samotný Westworld. Problém zkoumá ze všech možných úhlů pohledu – očima tvůrců umělé inteligence, lidí z vnějšku a především pak samotných robotů.

Pohled robotů na realitu navíc tvůrci Jonathan Nolan a Lisa Joy doplňují o existenciální zamyšlení. Jak sami říkají, kladou si zde otázku, kdy se z něčeho neživého stane vnímající bytost. Tuto ideu vyjadřují za prvé obrazově. „Vizuální zamyšlení“ znázorňuje asi nejvýstižněji opakující se motiv tvoření těl robotů uchycených tak, aby se podobaly da Vinciho Vitruviovi – dokonalému ztvárnění anatomie člověka vyjadřujícímu mimo jiné uvědomění si sebe sama. To je koneckonců pro renesanci, v níž Leonardo da Vinci tvořil, typické.

Myšlenku „bytí“ rozvíjejí tvůrci za druhé (a pochopitelně) formou monologů a dialogů jak robotů, tak i tvůrce toho všeho dr. dr. Roberta Forda. Kouzlo jeho monologům dodává představitel postavy Anthony Hopkins. Ten už tak zajímavé myšlenky dokáže prodat i divákovi, jenž se přišel podívat jen na dobré sci-fi bez hlubšího významu. To je ostatně asi nejsilnější stránka celého seriálu. Dokáže filosofické myšlenky o bytí člověka, jeho vnímání reality a hříchu a zamyšlení o budoucnosti lidstva a naší společnosti podat způsobem, který musí zaujmout snad každého.

Třeba i ty, kteří skutečně hledají ve Westworldu jen dobrou směs Matrixu, klasických westernů, Ex Machiny a Já, robot nebo třeba jen ""Firefly„:se­ries:134 nové generace“. Vidět v tom jen dobrý sci-fi western je nicméně ochuzování se o skutečný zážitek. Žádné z uznávaných audiovizuálních děl totiž nepředstavuje sebelákavější vidinu budoucnosti a technologie bez hlubšího zamyšlení.

Dívat se jen slepě do budoucnosti bez špetky sebereflexe z nás udělá jen sekvoje nebo otroky vyspělejší inteligence. Je čas nebýt slepí jako majitelé westernového parku, ale začít se zamýšlet nad svou realitou jako to dělají roboti uvnitř parku. A především – sledovat Westworld.

@Kuppi

Scénářů, kdy lidstvo vytvořilo dokonalou umělou inteligenci, která je nakonec předčila, jsme již slyšeli a hlavně viděli několikrát. Sci-fi thriller Westworld na stanici HBO si však s tímto nápadem pohrává velmi sofistikovaně a s logickým základem. A hlavní postavy seriálu si začínají uvědomovat, že hrát si na bohy a ovládat něco, čemu sami možná nerozumí, může vést k fatálním následkům.

Přes to, kolik věcí se ve Westworldu děje (a teprve bude dít), úvodní epizoda to dokázala jednoduše a pochopitelně vysvětlit. Každá postava dostává svůj příběh. Roboti, jejichž žádné rozhodnutí není jejich vlastní, až vám je přijde líto. Jejich tvůrci, zaměstnanci zábavního parku, kteří se starají o ty nejmenší detaily, aby uspokojili touhy návštěvníků, ale i kapsy akcionářů společnosti. A nakonec jednotlivci z 21. století, kteří si zaplatí za výlet do minulosti s cílem zažít časy divokého západu.

I když se nový sci-fi seriál ubírá trochu jinší cestou než jeho stejnojmenná filmová předloha z roku 1973, fanoušci filmů a knih Michaela Crichtona mohou být spokojeni s tím, jak si s jeho námětem pohrála trojice producentů Abrams, Joy a Nolan.

Své úkoly si hvězdné herecké obsazení plní na výbornou. Počínaje dobrosrdečnou Dolores v podání Evan Rachel Wood, přes mysteriózního pistolníka v černém Eda Harrise, kterému je role prostě šitá na míru, až po otravného Brita vedoucího oddělení příběhů, jehož jsem osobně nenáviděl hned po první vyslovené větě. Vizuální efekty, ať už divokého západu nebo vnitřku laboratoří jsou zpracovány velmi dobře a do rytmu hraje kvalitní soundtrack od známého skladatele Ramina Djawadiho (Game of Thrones, Person of Interest).

Americká stanice prostě trefila se svým novým projektem do černého a po skvělém úvodu vás nutí dokoukat celou sérii. A pokud se vám zalíbí, tak hned rovnou další. Manželé a tvůrci v jednom už totiž pracují na druhé sezóně.

OHODNOTIT SERIÁL

Foto: HBO


Jít na Westworld | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!