Otázky a odpovědi

Otázky a odpovědi

30.6.2012 20:00


Snímek Prometheus nabídl svým divákům spoustu podmětů k zamyšlení a především i vlnu palčivých otázek. Na některé z nich se odpovídá snáze, na jiné hůře a zbytek už si holt musíme jen velmi volně domýšlet. Podrobný soubor těch nejrůznějších odpovědí, hypotéz a teorií na pozadí Promethea vám tak nyní nabízíme v tomto přehledu.


Následující text je souborem bližšího prozkoumávání základních otázek a teorií okolo letošního filmu Prometheus režiséra Ridleyho Scotta. Vycházet zde budeme jak z konkrétních prohlášení Scotta či scenáristy Damona Lindelofa, tak i z různých fanouškovských spekulací a teorií, které jsou často založené na více spirituálním chápání filmu spolu i s apelem na řadu náboženských odkazů, u kterých už musí každý čtenář individuálně zvážit, do jaké míry mohou být věrohodné a s filmem skutečně související.

Rovněž zde pro jistotu předesílám i to, že tento článek se zaměřuje pouze na otázky záměrně vyvolané narativem filmu. Co se oproti tomu týče otázek typu, jak se může geolog ztratit v prostředí, které před chvílí sám zmapoval, nebo proč má celá výprava Promethea ustavičné nutkání si neustále sundávat helmy uvnitř mimozemské stavby a sahat na všechno kolem, na to se asi budete muset zeptat samotného Damona Lindelofa.

Co znamenala úvodní scéna filmu?

Sám Ridley Scott potvrdil onu nejpravděpodobnější interpretaci celé úvodní scény Promethea, ve které tedy jeden z Tvůrců dobrovolně obětuje svůj život, aby mohl vzniknout život jiný. Na DVD a Blu-ray bychom se navíc měli dočkat i doplňujících vystřižených záběrů, ve kterých tohoto Tvůrce doprovází více jeho druhů, díky čemuž celý tento akt připomíná jakýsi až náboženský rituál. I když ale připustíme, že celý proces oné úvodní sekvence má v sobě jistý nepopiratelný náboženský podtext, neměli bychom opomíjet ani pravděpodobnou možnost, že sami Tvůrci možná ani nedokáží tento proces zrodu života nasimulovat bez obětování jednoho ze zástupců vlastního lidu, i kdyby sami chtěli.

Druhá otázka úvodní sekvence filmu se točí kolem toho, kde že se to vlastně celé odehrává, jinými slovy, zda-li je tato planeta Zemí. Zde se opět můžeme odkázat přímo na Ridleyho Scotta, který uvedl, že tato planeta Zemí být „může i nemusí“. O konkrétní lokaci tedy v podstatě nejde. Jde jen o náhodný příklad představující, jak Tvůrci jako „vesmírní zahradníci“ po planetách rozsévají život pomocí onoho „černého slizu“… A tím jsme si vlastně i hezky nahráli na otázku další.

Co je onen černý sliz?

Fanoušci kultovních Akt X si jistě povšimli náramné podobnosti lepkavého černého slizu v Prometheovi s mimozemským černým olejem právě z jejich oblíbeného seriálu. Tato spojitost však zároveň možná sahá ještě hlouběji, než by si většina z nich domyslela. I černý sliz z Promethea je totiž, stejně jako černý olej z Akt X, organickou a pravděpodobně i vědomou mimozemskou životní formou. I tak se ale kolem této látky rozštěpují ještě dvě další otázky.

Otázkou první jest, zda-li je černý sliz přirozeně vyvinutým organismem, který Tvůrci objevili a až s jeho pomocí začali vyvíjet další život (a biologické zbraně), či je tento sliz sám o sobě vynálezem Tvůrců, tedy uměle vytvořenou látkou. Na tuto otázku si zatím bohužel nemůžeme plnohodnotně odpovědět, když si však vzpomeneme na onu až náboženskou pokoru stojící za rituálem Tvůrců u vzniku života, svádí to k tomu, že i pro ně samé je černý sliz velkou neznámou, kterou pouze objevili a dále ji využívají.

Druhou otázkou ohledně černého slizu je, zda-li ho existuje více druhů. Zákonitost narativního opakování prvků napříč filmem nám sice napovídá, že sliz, který byl představen v úvodu filmu, je ten samý, který se nachází v pyramidě na planetě LV-223, pokud je tomu ale skutečně tak, jak je možné, že je sliz schopen tolika odlišných reakcí? Že dokáže tvořit nové řetězce DNA a zároveň dělat z geologů krabovité zombíky?

Tady se opět musíme vrátit k možnosti, že černý sliz je vědomým a inteligentním organizmem, který reaguje podle toho, jak a kým je s ním nakládáno. Velmi vágně řečeno že tedy vycítí „dobré“ a „zlé“ bytosti a reaguje s nimi podle toho. To je už však poměrně rozmáchlá teorie, jejímž bližším rozborem bychom se pravděpodobně nikam nedostali.

Poč nás Tvůrci stvořili, aby nás později chtěli zabít? 

V úvodu tohoto článku jsem uvedl, že některé teorie okolo Promethea se nesou i v silném duchu náboženství a konkrétních náboženských odkazů – a to zejména těch křesťanských. Zároveň se ale mnohdy nejedná jen o pouhé teze vycucané z prstů fanoušků. Spoustu bodů těchto úvah totiž potvrzuje jak samotný film, tak i Ridley Scott.

Shrňme si tedy, co nám v tomto ohledu sdělil samotný Prometheus: před (pravděpodobně) mnoha miliony let byla lidská rasa záměrně stvořena rasou Tvůrců. Ti nás ještě několikrát poté v rozmezí tisíců let navštívili a sdělili nám, že až na to budeme technicky dostatečně vyspělí, můžeme je přiletět navštívit na určenou lokaci (LV-223). Něco se však změnilo a zhruba před dvěma tisíci lety měla z LV-223 odstartovat loď, která nás měla vyhladit. Jenže proč?

Ve spojení s křesťanskými tématy a něčím, „co se podělalo před dvěma tisíci lety“, už většině z nás asi začne svítat. Abychom to zbytečně neokecávali, tak nejen fanoušci, ale i původní verze scénáře a i sám Ridley Scott naznačují, že bytost, kterou lidská kultura napříč historií chápala jako Ježíše Krista, syna božího, byla ve skutečnosti jedním z Tvůrců. Sám Scott k tomuto tématu v rozhovoru pro Movies.com uvedl: „Když se zamyslíte nad celým tím motivem „dětí, co se vymkly kontrole“, v mnoha bodech naší historie to skutečně vypadalo, že jsme se vymkli kontrole a začali po světě pobíhat vyzbrojení od hlavy až k patě. To byl případ třeba i římského impéria. Tam se pak dá říct: „Pošleme tam jednoho z našich, ať to tam trochu uklidní“. No a co oni s ním? Ukřižovali ho!“

Už dříve jsme si řekli, že samotný film předkládá důkazy toho, že Tvůrci nejen že nás stvořili, ale že dokonce i dohlíželi na náš vývoj, přičemž nám mimo jiné i ukázali cestu, jak je kontaktovat, až toho budeme schopni (malby na stěnách). Pokud víme tohle, je zároveň i celkem možné, že když Tvůrci viděli, že se kolem začátku našeho letopočtu nechováme jako zrovna dvakrát spořádaná inteligentní rasa, rozhodli se za námi poslat emisara, který by dal věci do pořádku. Jakmile s ním ale pozemšťané naložili, tak jak s ním podle Nového zákonu naložili, pozvání ke svým stvořitelům promptně nahradil příkaz k vyhlazení.

Tvůrci si pravděpodobně uvědomili, že stvořit lidi byla chyba, a s nákladem černého slizu nás buďto chtěli úplně vyhladit a začít s tvořením života od píky, nebo si na nás ozkoušet novou várku biologických zbraní, které na LV-233 s černým slizem pravděpodobně vyvíjeli. Možná dokonce záměrně pro jejich použití na Zemi.

Příklady náboženských odkazů

Kdo se trochu vyzná ve filmech Ridleyho Scotta, dobře ví, že se tento pán mimo jiné i velmi vyžívá v různých narážkách a symbolických obrazech (rozbor symbolických referencí jen v Blade Runnerovi by vydal na menší pentalogii), není tedy důvod, proč by tomu tak nemohlo být i v Prometheovi, a to konkrétně v podobě série náboženských (především křesťanských) odkazů. Zde jen několik příkladů:

Motiv obětování – napříč Prometheem se několikrát objevuje motiv osobní oběti, která je základním kamenem většiny náboženství, jakožto ultimátního vyjádření pokory před božskou mocí. Nejdříve se v samotném úvodu filmu obětuje Tvůrce, aby dal vzniknout novému životu, poté se obětuje doktor Holloway, když se nechá zabít (dokonce upálit!) Meredith Vickers. Pak samozřejmě nelze zapomenout ani na kapitána Janeka a jeho dva kopiloty, kteří obětovali své životy, aby se loď Tvůrců nedostala na Zemi.

Mimozemská kobra – jedna z mimozemských entit (ta co napadne Fifielda a Millburna) náramně připomíná pozemského hada, což by se dalo reprezentovat jako odkaz na hada v zahradě Eden – symbol prvotního hříchu. Ale to jen tak na okraj.

Neposkvrněné početí – pravda, ona milostná scéna mezi Charliem a Elizabeth nevypadala zrovna neposkvrněně, nezapomínejme ale na jeden klíčový fakt. Jak totiž ona sama řekla, Elizabeth nemůže mít děti. O to více jako „boží zázrak“ se pak může jevit její otěhotnění, nehledě na to, že místo Ježíše Krista z ní nakonec vylezl facehugger křížený s Krakenem.

Tomuto symbolickému odkazu však přesto nahrává ještě jedna skutečnost, která umocňuje náboženský nádech napříč celým filmem. Nesmíme totiž zapomenout, že v podstatě celý Prometheus se odehrává o Vánocích!

Další otázky

Tímto jsme si hezky shrnuli ty nejzákladnější otázky okolo Promethea. Stále jich ale kolem krouží řada menších, na které si (alespoň většinou) také dokážeme odpovědět. Proto nyní už jen opravdu stručně:

Je Meredith Vickers skutečně robot?
Přestože by některým svědectví kapitána Janeka po návštěvě kajuty Meredith Vickers asi nemuselo stačit, je vážně velmi nepravděpodobné, že i ona by byla strojem. Její problém totiž není v tom, že by byla robot, ale že je žena. Jak lze totiž vypozorovat hned z několika scén, David je pro Petera Weylanda bližším potomkem než jeho biologická dcera Meredith. Samotné stvoření Davida lze chápat jako jakési Weylandovo nedostatečné naplnění touhy zplodit syna a tudíž i právoplatného dědice jeho společnosti. Místo toho ale má jen dceru. O důvod víc setkat se se svými stvořiteli, kteří by mu pomohli obelstít smrt, aby on mohl setrvat ve svém „království“ i nad svůj vymezený čas.

Co chce vlastně David?
Model David 8 byl společností Weyland Industries vyvinut jako dokonalý lidský společník, který by žádnému člověku nikdy neublížil. Jak už to ale ve vetřelčí sérii bývá, jisté konkrétní modely si může společnost i trochu upravit. Tím pádem má David na palubě Promethea hned dvě základní úvahové motivace. Za prvé na slovo poslouchat příkazy Petera Weylanda, za druhé jeho vlastní zvědavost. I kdyby sám Weyland Davidovi nepřikázal nakazit doktora Hollowaye černým slizem, jakože velmi pravděpodobně přikázal, Davida k tomu mohla hnát i jeho vlastní zvědavost, „co to udělá“.

Právě proto je Davidova postava napříč filmem – a především v jeho závěru, tak zajímavá. Po smrti Weylanda se v podstatě stává „svobodným“ a skutečně upřímně přilne k postavě doktorky Shaw, ke které cítí značné sympatie v podstatě během celého filmu. Z pohledu Elizabeth tu však zároveň stále přetrvává onen menší problém, že David zabil Charlieho.

Proč Petera Weylanda hraje Guy Pearce?
Britsko-australskému herci Guyi Pearcovi je čtyřiačtyřicet let. Přesto si tvůrci Promethea dali takovou práci se složitým líčením, aby mohl zahrát Petera Weylanda, který je zde v podstatě nad hrobem. Pearce si sice hned ve dvou virálních videích zahrál Weylanda mladšího (a ne, skutečně to není Karel Roden), je však nepravděpodobné, že by byl do této role obsazen jen kvůli dvěma propagačním klipům.

A jaké že máme jiné vysvětlení? Peter Weyland sice v Prometheovi zemřel, pokud se ale dočkáme jeho pokračování, možná do nich Ridley Scott zasadí i nějaké ty flashbacky právě s mladým Weylandem, nehledě na to, že ho stále může použít i v tunách dalších virálních videí. Uzavřeme tedy tuto otázku pouze tím, že obsazením Guye Pearce do role Petera Weylanda si Ridley Scott holt otevřel vrátka k různým a nám dosud skrytým možnostem.

Co se stalo s Tvůrci v pyramidě?
Nemusíme hned předpokládat, že LV-223 byla vždy skladištěm váz s černým slizem – či chcete-li s biologickými zbraněmi. Však sem přece jen vede i ona původní pozvánka pro lidskou rasu. Můžeme proto předpokládat, že Tvůrci zde pouze shromažďovali náklad, který chtěli dopravit na Zemi (či ho právě upravovali pro dosažení onoho destruktivního kontaktu s pozemšťany). Jeden či více Tvůrců se však obsahem váz zřejmě nakazil a téměř všichni tak nakonec zemřeli.

Když výzkumný tým najde hromadu mrtvých těl, někteří z Tvůrců mají ikonickou díru v hrudníku, značící infekci slizem a pravděpodobný zrod (proto)vetřelců. Jiní mohli zemřít při možné karanténě celé pyramidy, během které se jeden z Tvůrců pro vlastní bezpečnost uvedl do stáze. Zde už ale můžeme jen těžko hádat, jestli tento Tvůrce čekal na probuzení, či celý proces selhal automaticky. Víme už jen to, že se probudil až o 2000 let později. Obklopen zástupci rasy, kteří zabili jednoho z jeho druhů a jejichž planetu se „právě“ chystal vyhladit.

Proč byl medpod Meredith Vickers nastaven pouze pro muže?
S touto otázkou se překvapivě setkávám poměrně často, přitom má ale velmi jednoduché vysvětlení – byl to osobní medpod pro umírajícího Weylanda, o kterém Meredith, přestože se po jeho probuzení tvářila poměrně překvapeně, musela vědět, že je na palubě (sám jsem v tomto ohledu lehce opomněl scénu s Davidem, kterému zjevně Wayland podával instrukce, které se z něj poté Meredith snaží vypáčit).

Jak si vyložit protovetřelce ve finální scéně?
Napříč celým filmem se vyskytuje mnoho roztodivných organismů. S něčím, co by alespoň zběžně připomínalo původního Xenomorpha H. R. Gigera se však setkáváme až v samotném závěru. Tady je přitom klíčové, jak tento protovetřelec vznikl – tedy spojením organismu, který se vyvinul z černého slizu v lidském těle, a Tvůrce. Přestože Tvůrci zjevně sami rádi experimentují s černým slizem na všechny možné způsoby, spojení něčeho takového s jimi samotnými asi nelze brát jako něco, co by plánovali.

Pokud tedy základní podstata vetřelců vychází z Tvůrců, lze předpokládat, že právě z pohledu Tvůrců jsou taková stvoření opovržením. Něčím, co nikdy nemělo vzniknout, ale co se vymklo kontrole. Už v tolika filmech jsme viděli, čeho všeho jsou vetřelci schopní a z toho také můžeme i vyvodit, že Tvůrcům vetřelci zatápí stejně tak jako lidem.

To všechno nás opět vrací k Derelectu, původní lodi s vesmírným žokejem – Tvůrcem, který v prvním Scottově Vetřelci převáží stovky vetřelčích vajíček. Chtěl je přemístit, rozšířit, a nebo – a to právě asi nejpravděpodobněji – nadobro zničit, jakožto konečný dokonalý organismus a ultimátní hrozbu pro všechno živé ve vesmíru? Má-li ze Scottova Promethea skutečně vzniknout celá filmová trilogie, odpovědí na tyto otázky se snad ještě velmi pravděpodobně dočkáme.

Přehled reakcí černého slizu s různými organismy

Zajímavé odkazy (v angličtině)


Jít na Alien | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!