Jak už se během našeho psaní o filmech s vetřeleckou tematikou stalo dobrým zvykem, měl by se na tomto místě i v rámci Promethea nacházet článek popisující jeho režisérský sestřih. Ridley Scott si však překvapivě stál za svou kinoverzí a na DVD a Blu-ray se tak místo nové verze celého filmu dostává pouze několik vystřižených scén. Co nám odhalují?
Co si budeme nalhávat. Opravdu nemálo fanoušků původní vetřelecké quadrilogie bylo z Promethea poměrně na rozpacích, čekajíc od něj trochu jasnější zápletku a hlavně její vyústění. Poslední nadějí takto zklamaných fanoušků se proto stalo vydání filmu na DVD a Blu-ray discích, čehož se marketing uvedení filmů na domácí nosiče taky rázem chytl a dodnes na všemožných reklamních bannerech slibuje, že „otázky budou zodpovězeny“.
Je tomu ale skutečně tak? A nedává větší smysl spíš to, že kdyby nám Scott nějaké odpovědi předložit chtěl, neplýtval by s nimi do vystřižených scén?
Příchod Tvůrců (2:40)
Na začátku filmu Prometheus jsme viděli jednoho z Tvůrců, který pozřením černého slizu obětoval vlastní život, aby mohl dát vzniknout životu novému. V prodloužené verzi této scény se však Tvůrců vyskytovalo víc a celkové jejich chování a vzezření více podtrhovalo rituální a náboženskou stránku celého procesu (více informací na toto téma si můžete přečíst zde). Tato scéna rovněž obsahuje prodlouženou sekvenci postupného rozkladu Tvůrce.
Ta část roku (1:02)
Prodloužená část scény, ve které se celá posádka poprvé sejde na snídani a kapitán Janek zdobí vánoční stromeček.
Náš první vetřelec (0:45)
Vystřižená scéna, podle které výprava v pyramidě Tvůrců nalezne i jednoduché červovité organismy. Tato scéna je poměrně důležitá v tom, že poprvé představuje Millburneovo nadšení z nalezení mimozemského života a lépe tak objasňuje jeho, lehce řečeno neuváženou reakci na mimozemské kobry, se kterými se s Fifieldem setká později.
Kůže (0:46)
Millburne a Fifield naleznou chybějící článek mezi „roztomilými“ červíky a smrtícími kobrami, a přitom divákovi nabídnou moc pěkný odkaz na původní vetřelčí quadrilogii… Škoda že ale jen takto v bonusech.
Už nejsme sami (1:27)
Posádka si připíjí na objevení hlavy Tvůrce, na jejíž pitvu se doktorka Shaw právě chystá. Už zde vidíme první příznaky Hollowayova zklamání nad jejich objevem a otevření láhve šampaňského, kterou ho vidíme pít během samotné pitvy.
Podivní milenci (3:06)
Pozměněná scéna příchodu infikovaného Hollowaye do kajuty, kde se později vyspí se Shaw. Tato alternativní verze nabízí jak podrobnější rozhovor obou postav a vytyčení jejich vzájemných postojů, tak i více informací z minulosti doktorky Shaw. Překvapivě ale informace o tom, že Shaw nemůže mít děti, tu naopak chybí.
Hollowayova kocovina (1:30)
Prodloužená scéna Hollowayova probuzení a zjištění, že je infikován.
Davidův úkol (0:26)
Zatímco se zbytek týmu s infikovaným Hollowayem vrací na palubu Promethea, David míří hlouběji do útrob jedné z lodí Tvůrců.
Janek promlouvá k Vickers (3:37)
Janek se rozhodne navštívit Meredith Vickers poté, co zabila doktora Hollowaye. Scéna končí zprávou od Davida, ze které zjišťujeme, že ani kapitán Janek dopředu nevěděl o tom, že Peter Waylend je na palubě Promethea.
Král vládne (3:51)
Prodloužená scéna, ve které Meredith Vickers navštěvuje svého otce. Celý jejich rozhovor je zde poměrně delší a dodává vzájemnému vztahu obou postav mnohem zajímavější rozměr, než jaký nám byl předložen ve výsledném filmu. Tato rozšířená scéna nám navíc poskytuje zajímavou informaci o tom, že Meredith Vickers zjevně celou dobu moc dobře věděla, co roste z medpodu v jejím záchranném modulu.
Fifield útočí (2:09)
Velmi zajímavá alternativní scéna útoku Fifielda. V této původní scéně je nakažený Fifield převážně digitální a více tak připomíná klasického xenomorfa. Osobně mám radši nakonec použitou scénu se „zombie Fifieldem“, která vypadá mnohem přirozeněji, i tak je ale výborné, že nám bonusy filmu daly možnost si tuto scénu porovnat i s její původní verzí.
Tvůrce promlouvá (4:18)
V původní scéně příchodu Weylandovy skupiny na můstek mimozemské lodi probuzený Tvůrce dokonce promluvil, načež mu Weyland začal vysvětlovat, proč si myslí, že si zaslouží věčný život. Že stejně jako Tvůrci, i on se považuje za nadřazenou bytost, která stvořila život: Davida. Po tomto monologu a přistoupení na to, že Tvůrce pochopil, o čem Weyland mluví, pak následující sled záběrů, ve kterých Tvůrce utrženou Davidovou hlavou ubije Weylanda, dostává zcela nový rozměr.
Finální bitva (5:46)
Podstatně delší scéna finálního střetu Shaw s Tvůrcem, před kterým se nejdříve chvíli ukrývá a pak s ním dokonce i zápasí. Už během natáčení této scény však režisér Ridley Scott došel k názoru, že Shaw ohánějící se sekerou po dvoumetrovém Tvůrci už je „trochu moc“, a tak celou tuto sekvenci vypustil v podstatě za pochodu. Do postprodukce se tento prodloužený materiál proto dostal jen částečně a ve výsledné scéně tak pořád můžeme vidět například kaskadérská lana.
Ráj (5:20)
Oficiálně se sice mluví o alternativním konci filmu, pořád se ale jedná pouze o mírné pozměnění a prodloužení. David se zde zmiňuje o jakémsi „Ráji“, ze kterého Tvůrci zjevně pocházejí („Paradise“, neboli Ráj by také podle Ridleyho Scotta mohl být název pokračování Promethea), a do kterého se s doktorkou Shaw nyní vydávají. Oproti původnímu konci je zde také rozdíl v tom, jak Shaw vkládá Davidovu hlavu do tašky. V tomto pozměněném konci tak Shaw dělá mnohem agresivněji, což spíš koresponduje s jejich vzájemným vztahem, který by se v následujícím filmu (či filmech) mohl ještě zajímavě a především nebezpečně vyvíjet…