26. července 2012 se v českých kinech konečně dočkáme závěrečné kapitoly příběhu o temném rytíři z pera režiséra Christophera Nolana. Do finálního dílu jeho netopýří trilogie s názvem The Dark Knight Rises se vrací jak mnoho postav známých již z předchozích filmů, tak i několik nových tváří.
Originální název: The Dark Knight Rises
Premiéra: 20. července USA/26. července ČR 2012
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Jonathan Nolan a Christopher Nolan
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman, Tom Hardy, Anne Hathaway, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Liam Neeson, Christopher Judge
Stopáž: 164 minut
Naše hodnocení: 90 %
Temný rytíř povstal je dozajista tím nejočekávanějším filmem letošního léta. Přitom ale hned jeho úvodní třetina dokáže i v těch nejzarytějších fanoušcích vyvolat jisté obavy: představuje se tu přehršel nových postav, nový nevýrazný zlosyn, co má místy hlas jako Darth Vader po kastraci (ve Warner Bros. se tak báli, že nebude Baneovi rozumět, až to s těmi vyhlazovacími postsynchrony trochu přepískli) a motivace hlavního hrdiny, který se po delší přestávce opět začne prohánět ulicemi Gothamu v netopýří masce, tak nějak moc nedávají smysl. Rozpačitý úvod nového Batmana prostě dost připomíná ten z Temného rytíře (skutečně poutavě se Nolanovi výsledně podařilo rozehrát opravdu jen Batman začíná), takže u nejočekávanějšího filmu léta najednou hrozí, že divácká očekávání začnou v jeho první třetině značně upadat. Proč ale padáme? No přece, abychom mohli zase povstat.
A třetí filmový Batman Christophera Nolana rozhodně nepovstává nijak pozvolna, ale praští nás přes obličej skoro během lusknutí prstu. Po rozpačitém úvodu se tak režisérovi už napotřetí daří ve světě Batmana představit něco, co jsme zatím opravdu ještě neviděli. A to nejen v rámci komiksových filmů, ale i tak nějak obecně. Je zároveň i rozhodně velkým překvapením, že na to, jak je Temný rytíř povstal epický až megalomanský, Nolan se v něm neztrácí a naopak dokazuje, na jak řemeslně zručného režiséra se od dob sedm let starého Batman začíná dokázal vypracovat.
Po odhalení svého destruktivního plánu se z Banea najednou stává zajímavý a pro Nolanův svět opravdu zase zcela jedinečný superpadouch (sic fistule mu zůstává), jednotlivé akční scény jsou pěkně blockbusterovsky poutavé a zároveň dokonale přehledné a celý příběh se napříč filmem krásně vyhýbá zbytečné překombinovanosti. Konkrétně toho Temný rytíř povstal ve své druhé polovině dosahuje pravidelným těkáním mezi vícero dějišti, které nám tak umožňují si postupně od každého z nich hezky vydechnout. To například v Temném rytíři chybělo opravdu jako sůl.
Přes onen větší počet menších příběhových linií se však na druhou stranu opět dostáváme k oné problematice vícero postav. Právě skrze ně totiž Temný rytíř povstal konečně definitivně dokazuje, že z celé Nolanovy trilogie je skutečně „o Batmanovi“ pouze jednička. V Temném rytíři Batman ustupuje do pozadí na úkor dua Joker – Harvey Dent, ve trojce zase na čas jeho nepřítomnosti hraje před kamerou prim asi půl tuctu dalších postav – ať už těch profláknutých či zcela nových.
Samozřejmě bych tu mohl napsat, jak jsou všechny z nich výborně napsané a zahrané – a někdo to určitě taky napíše (nuž, alespoň Anne Hathaway a Josepha Gordon-Levitta opravdu pochválit musím), spíše mě ale trápí to, jak velké sousto si s nimi Nolan ukousl, když se chtěl zároveň věnovat jim a zároveň nějak dovyprávět i příběh Batmana a více se ponořit do jeho vnitřního „povstání“ a snahy o vykoupení.
Možná proto je tak zvláštní samotný závěr filmu, který rozřešení některých dějových linek až moc ochuzuje nebo patetizuje, jiné vyzdvihuje naopak až do takových detailů, které měly radši zůstat předmětem jen naší domýšlivosti, a jednu velmi, velmi důležitou postavu nechává až k pláči nevyužitou (a to bohužel nejen v závěru filmu). Temný rytíř povstal se tak pro mě osobně stal filmem, který nemohu přestat kritizovat, ale který zároveň ani nemohu přestat bezmezně obdivovat, což byl konec konců příklad i Temného rytíře. V Temný rytíř povstal toho skřípe možná trochu víc, zároveň je to ale i film, který za sebou umí nechat mnohem hlubší emocionální zářez, jenž ve vás ještě dlouho po skončení závěrečných titulků bude rozbublávat pocity a dojmy, které jste u Nolanova Batmana ještě nikdy nezažili. A zdaleka nejen u něj.
Je Temný rytíř povstal nejlepším dílem z Nolanovy trilogie, tím nejhorším a nebo zůstává někde uprostřed? To vám upřímně nepovím. Povím vám jen to, že každý z těch tří filmů je docela jiný a jedinečný, což z nich dohromady dělá jednu z nejzajímavějších trilogií v historii kinematografie.
Foto: Warner Bros.
Batman (1989)
Batman navždy (1995)
Batman se vrací (1992)
Batman a Robin (1997)
Batman začíná (2005)
Temný rytíř (2008)