První dalecká epizoda nového Doktora je vždycky klíčová v nastínění toho, co od Doktora můžeme očekávat v jeho temnějších hodinkách. A to, jak se s nejnovějším daleckým příběhem poprali herec Peter Capaldi a scenárista Phil Ford, nám jasný obrázek rozhodně udělalo.
Druhá epizoda osmé řady obnoveného Doctora Who s názvem Into the Dalek má na první pohled všechno, co by každá správná dalecká epizoda měla mít. Utíkání v chodbách, zoufalý ústup bezbranných pozemšťanů umírajících po desítkách a skrze celou epizodu se rozléhající nelítostné „Vyhladit!“. Epizoda Into the Dalek toho ale zároveň nabízí mnohem víc než jen další dalecký příběh. A to nejen díky tomu, že jsme tentokrát Daleky rozebírali zevnitř.
Tento díl totiž představuje velmi příjemné překvapení v tom smyslu, jak naprosto rozličnou cestou se vydává oproti svému předchůdci. Zatímco epizoda Deep Breath nás pomalu a až zbytečně opatrně seznamovala se skutečností, že Doktor už najednou není mladý švihák, Into the Dalek naopak skáče po hlavě do těch charakterových koutů nového Doktora, které by diváci obnovených řad mohli mít nemalý problém strávit.
Řeč je tu samozřejmě o scéně, kdy je jeden z vojáků uvnitř Daleka odsouzen k neodvratné záhubě. Jenže zatímco desátý nebo jedenáctý Doktor by nahodili smutný kukuč a snad by pronesl i pár hřejivých slov, Doktor dvanáctý celou situaci přechází z čistě praktického (a místy až sarkastického) hlediska, čímž prokazuje vlastnost zcela nemyslitelnou pro některé diváky nových řad, zároveň ale značně povědomou fanouškům klasických sérií.
Těžištěm epizody Into the Dalek se tak stává kombinace moderních doctorských vyprávěcích prvků s návratem k některým z opomenutých tradic klasických příběhů, kdy se moderně optimistické Doktorovo (doslovné) promlouvání do Dalekovy duše zvrtne v tragédii, a celkovému návratu k principům staré školy science fiction, kdy zase i sám Doktor cestování do Daleka přirovnává k zápletce klasické sci-fi Fantastická cesta z roku 1966. V tomto ohledu pak tento díl místy dokonce evokuje svůj protipól z páté řady The Beast Below, ve kterém tehdy zbrusu nový jedenáctý Doktor charakterově odkazuje na své konkrétní starší inkarnace v čele s Doktorem druhým.
Když si ale odmyslíme všechny ony experimenty se slučováním starého a nového, samotný příběh epizody Into the Dalek možná uběhl až příliš rychle a mohl nám tak spíš navodit dojem, že uvnitř samotného Daleka se toho zase tolik nestalo. Za to bychom sice mohli vinit dějovou linii představující novou postavu Dannyho Pinka, budiž jí však odpuštěno vzhledem k tomu, jak působivě se tato postava zatím jeví a jak zajímavé bude v budoucnu sledovat zjevný konflikt Dannyho a Doktora, který byl naznačen už v závěru této epizody.
Sama o sobě tedy epizoda Into the Dalek možná není tím nejlepší daleckým příběhem, stále ale nabízí mnoho zajímavých motivů, které ji mezi svými sourozenci dělají unikátní. A to i přes to, že onomu samotnému nápadu cestování dovnitř Daleka jsme tu vlastně jenom sklouzli po povrchu.
Tenhle Doctor je tak osvěžující oproti už ke konci dost protivně poskakujícímu Jedenáctému. Líbí se mi jeho přístup – nemůžu ho zachránit, tak místo omlouvání a zevlování musím myslet a zachránit ostatní. Konečně zase Doctor s plánem.
#5 Knížka: Uznávám, že to by bylo docela hustý. :)
celou dobu jsem si myslela že se ho ne konci zeptají" a jak se vlastně jmenuješ" a on " dálek Kán"
#6 HurleyPřiznám se , že osobně Daleky moc nemusím, jsou tak krásně jednoduše hloupí a hloupě jednodušší.
Osobně nechápu tu snahu ve sci fi seriálech vytvářet si arcinepřítele ve stylu velkého hmyzího úlu bez individuality, aby jim hlavní protagonisté nakonec dokazovali, že to bláznivé emocionální lidství je vlastně dobrá volba. (Borgové, Replikátoři, Dalekové)
Také mne celkem potěšilo označení Dalekem doktora jako good Dalek, že mezi nimi není příliš rozdílu. Doufám, že to tu Moffat nečte, protože scénář, že Dalekové byli vyrobeni v budoucnu z doktora se nabízí a že bojuje po celý čas vlastně sám proti sobě :D
Ke Capaldimu, je to asi opravdu jen o zvyk a čas, první díl se mi zdál oproti předchozím doktorům výrazově převýrazný, byl to skoro šok, až jako by divadelně přehrával, Ve druhém díle už mi to tak nevadilo.
Výborná epizóda :) myslím že Capaldi bol opäť úžasný dokonca sa mi jeho temná stránka páči viac ako ten sentiment predtým. Teším sa na dnešnú epizódu aj keď Hooda nemám rád :D
#1 Isuzu: Ani devítka ale nebyl až takhle přímočaře drsnej a i když sme temnou stránku u novejch Doktorů samozřejmě viděli, tak ne úplně až takovýmhle způsobem. Každopádně je ale dobře, že to bereš takhle. Asi by tě překvapilo, kolik lidí po týhle epizodě začalo vyšilovat.
No, len ja osobne si myslim, ze podobne sarkasticky bol aj deviaty Doktor, takze ma to doktorove nesucitenie s mrtvym az tak neprekvapilo aj napriek tomu, ze som videla len nove serie. Myslim, ze aj v novych seriach sme mali moznost vidiet aj „neludsku“ stranku doktorovej osobnosti a vobec to pre mna nie je nejake problematicke alebo ze by som to nevedela prehryzt. Epizoda sa mi pacila a Capaldi zatial vyborny.
#2 Hurley