"Špiónská" NBC odhalila sledovanost seriálů z Netflixu

"Špiónská" NBC odhalila sledovanost seriálů z Netflixu

16.1.2016 17:48


Seriály Netflixu jsou povětšinou oblíbené jak u kritiků tak diváků. Jenže na rozdíl od klasických televizních stanic tu neexistuje žádné objektivní hledisko: reálná sledovanost. A Netflix čísla zhlédnutí svých seriálů důkladně tají. Strategii jim teď trochu nabourala stanice NBC.


Společnost NBCU tento týden zveřejnila novinářům velmi překvapivá čísla. Čísla, ke kterým se zatím nikdo z médií nedostal. Anebo je alespoň nemohl zveřejnit. Týkají se pravděpodobné sledovanosti původních seriálů streamovací služby Netflix.

Jak se k nim společnost dostala? „Špionáží“, respektive pomocí aplikace v chytrých zařízeních. Společnost Symphony analyzuje data z aplikace MI Mobile, kterou si lidé do telefonů dobrovolně instalují. Ta pak zjednodušeně řečeno poslouchá třeba to, na co se člověk dívá. A sledovaní lidé pak podle tvrzení v obchodě Google dostávají odměny za to, kolik dat o sobě nechají společnost nasbírat.

(Jessica Jones, poslední velký hit Neflixu. Foto: Netflix)

NBCU tedy se Symphony nikoho nešpehovala tajně, jak se může na první pohled zdát. Přesto je tento typ sběru dat nepříliš obvyklý. Ať je to jak chce, Symphony podle webu Variety pozorovala od září do prosince loňského roku vzorek o zhruba 15 tisících jedinců. A z těch pak díky softwaru na rozeznání zvuku získala následující data:

Jessica Jones měla v průměru za 35 dní 4,8 milionu diváků (18–49 let). Master of None 3,9 milionu diváků. Narcos 3,2 milionu diváků. U o něco „staršího“ kousku Orange Is the New Black se „sledovanost“ vyšplhala na průměrných 644 tisíc diváků. Kromě Netflixu také Symphony zkoumala videotéku Amazonu a dospěla k závěru, že jejich nový seriál The Man in the High Castle sleduje průměrně 2,1 milionu diváků.

(Amazon uspěl se svým Mužem z vysokého zámku. Foto: Amazon)

Pro srovnání: Za Netflix či Amazon si diváci platí podobně jako například za HBO nebo Showtime. Všechny čtyři zmíněné stanice (či platformy) samy produkují vlastní seriály. Tohle je průměrná sledovanost seriálových hitů, které stanice HBO a Showtime vysílaly v druhé polovině roku 2015:

Netflix měl v roce 2015 40 milionů předplatitelů v USA (celkem 70 milionů na celém světě). Za HBO si v Americe platí 30 milionů diváků (138 milionů na celém světě) a za Showtime 23 milionů diváků (kanál je dostupný jen v Americe).

Společnost Netflix odhadnutá čísla sledovanosti oficiálně nekomentovala. Svědčí ovšem o tom, že jejich seriály jsou skutečně divácky oblíbené. Alan Wurtzel, šéf oddělení výzkumu a vývoje médií v NBCU, z toho ale činí i závěry, že streamovací služby zatím tradiční televizi neohrožují. Dokud totiž seriály jako Blindspot (NBC), The Big Bang Theory (CBS) nebo Empire (FOX) přitahují každý týden k obrazovkách neprémiových stanic více než deset milionů diváků (a v případě TBBT skoro dvacet milionů), není se podle něj čeho bát.

Více k tématu si můžete přečíst například na Variety nebo na AdWeek.



Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!