Jeffrey Lieber je jméno, které běžným divákům seriálu nic moc neřekne. Přesto to byl on, kdo vytvořil první námět. Okolnosti, proč dnes není takovou hvězdou jsou ale velice zajímavé.
Hollywood je plný snílků, kteří doufají, že jen co přijedou do hlavního města filmu, všichni se hned přetrhnou, aby jim nabídli práci. Ale tu nakonec získají jen ti nejšťastnější, nabídka tak výrazně převyšuje poptávku a v Jeffreyho oboru, kterým jsou scénáře, se uživí v Hollywoodu jen něco okolo 4.000 lidí. „Je to velice úzká komunita lidí. Navíc tu panují drsné podmínky – každý rok skončí pětina z nich.“ tvrdí Lieber, který se musel Hollywoodem potloukat s minimálními úspěchy od poloviny devadesátých let minulého století.
Vše se změnilo v polovině roku 2003, kdy se nejvyšší představitelé televizní společnosti ABC rozhodovali, které pořady budou vyrábět pro nadcházející sezónu. Trápilo je, že konkurence (FOX, NBC, CBS) je válcuje ve sledovanosti – televize potřebovala pořádný hit, aby se vrátila na špičku. Šéf ABC, Lloyd Braun, dostal nápad, aby vznikl seriál s námětem jako byl tehdejší filmový hit Trosečník. Protože ale okolo něj nebyl nikdo s takovým scénářem, zavolal Lloyd šéfovi výrobní divize Spelling Productions (své chvíle slávy zažili s Beverly Hills 90210), zda nemá něco s takovým námětem. Ted Gold, šéf Spelling měl pro něj dobrou zprávu – už nějaký čas si pohrával s podobným námětem, který by vycházel z úspěšné reality show Trosečník (Survivor). A Gold se rozhodl, aby scénář napsal Jeffrey Lieber.
Lieber si původně představoval něco ve stylu Pána much, tedy velmi realistické, sociálně pojaté drama několika přeživších letecké havárie na opuštěném ostrově uprostřed Pacifiku. Jeho nápadem bylo, aby se příběh rozvinul okolo cca deseti hlavních postav, které měly následující charakteristiku: dva nevlastní bratři neustále soupeřící o vedení, dále tu měl být také doktor, podfukář, uprchlík, těhotná žena, feťák, armádní důstojník nebo rozmazlená bohatá dívka. Zní to povědomě?
Scénář dostal název NOWHERE . Lieber ho oficiálně představil v září 2003 a od lidí z ABC se mu dostalo pochvalného doporučení. Vzhledem k tomu, že studio každý rok koupí cca 100 scénářů, 15 z nich se dostane do produkce, z toho zhruba tak polovina se začne vysílat (zbytek zůstane jen u pilotního dílu) a maximálně dva tři přežijí první sezónu, jednalo se o docela velký úspěch. Vše záviselo už jen na tom, zda projekt odsouhlasí Lloyd Braun. Ten si vzal jeho první scénář na Vánoce k pročtení, ovšem po návratu si Liebera zavolal a řekl mu, že scénář potřebuje razantně přepsat. Lieber se pustil do velkých úprav a když po několika dnech představil novou verzi Braunovi, vše začalo zase vypadat nadějně. Jenže definitivní verdikt pro Liebera nakonec zněl nepříjemně „Skončil si“.
To už byl Braun v kontaktu s J.J.Abramsem, kterého oslovil díky úspěchu seriálu Alias. Abrams původně nebyl příliš optimistický a nevěřil, že by téma vystačilo na víc než na pár dílů. Proto přišel s revoluční myšlenkou – co kdyby to nebyl obyčejný ostrov, ale ostrov kde se dějí podivné nadpřirozené věci? Braun si tuto myšlenku zamiloval a projekt dostal okamžitě zelenou. Aby rychlé tempo výroby Abrams zvládl, přizval do party svého kamaráda Damona Lindelofa.
Společně potom do scénáře ještě jednu novou myšlenku – flashbacky hlavních postav a také změnili název – odteď se seriál jmenoval LOST. Během několika týdnů musel být napsán kompletní scénář pilotního dílu, vybráno místo natáčení a samozřejmě obsadit herce. Aniž by Braun viděl finální verzi scénáře, přiklepl projektu rekordní rozpočet ve výši 12 miliónů dolarů, aby práce mohly okamžitě začít.
V květnu 2004, kdy šéfové studia rozhodli po zhlédnutí pilotu o nasazení pro nadcházející sezónu, se musela vyřešit také jedna delikátní věc. ABC původně vůbec neuvažovalo, že by kredit připsalo také Lieberovi, ale to se ozval Cech scénáristů, do kterého Lieber patřil a nárokoval si patřičné odměny. Spor byl po několika týdnech urovnán a Lieber si zasloužil nejen místo v titulcích, ale také pravidelné odměny za každý nový díl. „Jsou to ovšem jen symbolické odměny, co stačí tak na přežití. Kdybych si spočetl všechny částky, bude to hodně nízká šestimístná cifra.“
Větší překvapení na něj čekalo v den premiéry pilotního dílu, kdy se konečně mohl na vlastní oči přesvědčit, jak hodně se výsledný scénář liší od původního námětu. Jeho trpkost pramenila hlavně z razantní změny žánru, protože si moc dobře pamatoval jaké kritiky se mu původně dostalo. „Odmítli scénu, kdy jednoho z trosečníku sežral žralok a teď tam najednou pobíhají lední medvědi a džungle vydává podivné zvuky?“ diví se Lieber.
Náladu mu nezlepšil ani fakt, že Lloyd Braun už v tehdejší době neřídil ABC, risk s rekordním rozpočtem pro seriál, který neměl žádné hvězdy, mu majitelé neodpustili a těsně před premiérou ho vyhodili. Nadšené ohlasy a výborná sledovanost přišla až následně a dala riskantnímu tahu Brauna za pravdu.
K pikantní situaci došlo o necelý rok později, když byl seriál nominován na několik cen Emmy včetně za nejlepší scénář. V hledišti tak Jeffrey Lieber zasedl společně s Damonem Lindelofem a J.J.Abramsem, ačkoli se s nim vůbec nebavil. „Připadal jsem si jako na mejdanu, kam jsem byl pozván jen proto, že tam zavolala moje máma“ vzpomíná Lieber. Trapná situace, kdyby si měli navzájem při vítězství gratulovat, ale nenastala. Seriál sice posbíral šest cen, ale tu za nejlepší scénář mu vyfoukl jiný nováček – Dr. House.
Lieber od té doby nemá fakticky se seriálem nic společného a věnuje se zcela jiným projektům. Možná jako jeden z mála se všeobecného šílenství a nadšení neúčastní, stále v něm zůstává hořkost z toho, jak to s jeho scénářem nakonec dopadlo. Přestože od té doby získal několik zajímavých nabídek, stále má z celého fungování v Hollywoodu jiný pocit „Připadám si jako ryba, co plave proti proudu.“ uzavírá svůj dojem z celé záležitosti muž, který jako úplně první vdechl život těm, které dnes zná celý svět.
Tento článek je volným překladem článku z časopisu Chicago Magazine. Na této stránce jsou také k nalezení ukázky původního scénáře NOWHERE.