Když dva dělají totéž, není to totéž. Seriál The Mandalorian a Epizoda IX mají mnoho společného. Obsahují celou řadu skrytých odkazů na předchozí díly Star Wars a v obou případech se autoři chtěli co nejvíce zavděčit fanouškům. Tak proč Favreau vítězí a Abrams prohrál na celé čáře?
Někdy je to vskutku k nevíře. Jon Favreau a J. J. Abrams jsou bezesporu výborní filmaři a tvůrci, kteří milují Star Wars. Oba vyrostli na původní trilogii a jsou velkými fanoušky George Lucase. Oba také měli příležitost se na Star Wars nějakým způsobem podílet, ale zatímco Favreau (zatím) slaví úspěch, Abramse u Star Wars už nikdo nechce vidět. Proč tomu tak je?
Jon Favreau má bezesporu větší cit pro látku a zřejmě i více ctí dílo George Lucase. Fanouškům bezesporu dává, co chtějí vidět, ale dávkuje jim to v přiměřených a snesitelných porcích. To je asi největší problém u Abramse a jeho Epizody IX, kde bylo zkrátka vše smícháno dohromady v jednom díle a pro diváky to bylo nesourodé. Na jeho obranu je ovšem nutno dodat, že měl na dovyprávění příběhu už pouze jeden film a neměl kam utéct.
Z Favreaua je ovšem cítit, že má děj a příběh dopředu promyšlený. Když se zpětně podíváte na první sérii, zjistíte, že je tam celá řada skrytých odkazů, které sice v té době nic neznamenaly, ale nabydou na významu právě ve druhé a v dalších řadách. Ostatně i to je učení Davea Filoniho, který si tyto cenné poznatky odnesl od George Lucase. Star Wars jsou během na dlouhou trať a je nutné fanoušky napínat a odhalovat příběh postupně. Tím vytvoříte obecně větší očekávání a natěšenost na další díly.
Z Abramse je naopak cítit, že scénář k nové trilogii byl psán ve spěchu, přepisoval se a neměl větší návaznost na předchozí ani následující díly. I když se nyní různí autoři (Pablo Hidalgo a jiní) snaží dovysvětlit ten špatně chutnající guláš v doplňkových knížkách, je obecně známé, že nová trilogie vznikala za pochodu a chyběla tam vize. A vize je zkrátka něco, co fanoušci Star Wars ocení. Jakmile nemá loď směr, řítíte se do nebezpečné bouře, která vám brzo přeroste přes hlavu. A fanoušci vás vtom nechají pěkně vymáchat.
(Favreau slaví se seriálem úspěch. Zítra ale může být vše jinak. Foto: Disney)
Abrams nějak začal v Epizodě VII, což mu v Epizodě VIII zčásti rozbil Rian Johnson. Ze spousty nápadů, které Abrams měl, zřejmě mnoho již nebylo možné použít pro Epizodu IX. Naštěstí se na scénu dostal Colin Trevorrow, který chtěl dle nás aspoň důstojným způsobem zakončit celou trilogii. Tak soudíme z jeho uniklého scénáře k Epizodě IX. Jenže ke kormidlu se opět dostal Abrams, který si rád píše scénáře ke svým filmům sám.
Trevorrowův scénář tak vyhodil a nepoužil z něj takřka nic. Místo toho se snažil navázat na svou Epizodu VII a vrátit se ke své původní vizi. A tady byl asi největší problém. Někdo měl Abramsovo ego ukočírovat a dát sérii jasný směr. To se ovšem nestalo. Abrams tedy navazoval na svou sedmičku, což se mu moc nepovedlo, protože Johnson se vydal s lodí na úplně jiné moře. Abrams tak vytvořil nesourodou směs, kdy chtěl odvyprávět svůj příběh, zároveň zvrátit směr Johnsonovy lodi, a ještě k tomu se zavděčit všem fanouškům po špatných ohlasech na celou trilogii.
Favreau má to štěstí, že se mu tvůrčí tým zatím nemění (a zřejmě na něj netlačí vedení Disneyho, Abrams čelil velkému tlaku i od tehdejšího šéfa Boba Igera). On je ten, kdo má hlavní slovo. A pokud potřebuje konzultovat (a dle jeho slov není žádné téma, které by neprobral s Davem Filonim), tak to udělá. Seriál The Mandalorian má v tuto chvíli jasný směr, který určuje nastavené tempo vyprávění, které se dle našeho názoru v dalších dílech nezmění.
Může ovšem nastat problém? Samozřejmě. Zatímco dnes Favreaua oslavujeme, zítra může být vše jinak. Fanoušci (obecně i jakákoliv jiná společnost ve světě) rychle zapomínají. Stačí pár špatných dílů a bude se nadávat nejen na pomalejší tempo, ale i na vše ostatní. Jakmile se začne objevovat kritika, šíří se jako mor a posléze se nadává na všechno. Aniž bychom chtěli strašit, či něco přivolávat, tak za pár týdnů můžeme být úplně nechtěně na stejné lodi v rozbouřeném moři a Favreau si s Abramsem bude moci podat ruku. Zatím jsme ale do tohoto stádia nedošli. Držíme palce, ať se to nestane.
A jaký je podle vás důvod, že Favreau s fanservisem slaví úspěch, zatímco Abrams ne?
#37 janoo8: Však o tom v článku píšu. Stačí dva přešlapy a bude na tom stejně jako Abrams :-)
To je tolik chvály. Ale až udělá jedinou chybu, tak ho sežerete zaživa jako divoká zvěř.
#38 tom99#34 tom99: Super, díky moc. :)
Jon Favreau je člověk který udělal MCU (režisér Iron Mana 1 a 2) a drží nad vodou i Star Wars.
#33 mirako: Jasně, tady máš můj článek rozebírající nejdůležitější okamžiky z Colinova scénáře:
https://www.edna.cz/…rznejsi-dil/
#36 mirako#10 asxasx: true, až na to že VIII není TOP :D a VII není stupidní…
Jinak k článku, tak Abrams měl taky děj a příběh dopředu promyšlený (jako Favreau), ale Johnson mu to zmršil, protože spolu vůbec nespolupracovali, proto to pak musel všechno v posledním díle splácat a posvětlovat.. a lidem to pak přišlo přeplácaný.. je to banda dementů no, měli si na to dát víc času a spolupracovat.. :D
#17 tom99: Mohl bys sem na Ednu nějak ve zkratce prosím hodit a přeložit ten údajný TOP scénář napsaný Trevorrowem, děkuji.. :)
#34 tom99Nevím čím chtěl Abrams potěšit, ale moc se mu to nepovedlo už epizoda VII všechno bylo okopírované a to co nebylo bylo k ničemu Rey je otravná nechová se jako jedi a všechno co se jediové učili roky ona umí za dva dny (a to není nadsázka) .furt křičí jak magor, to jak ten meč používá je urážka všech Jediu pak to že z Luka udělali úplnýho kreténa to je sice chyba johnsna, ale Abrams to stvrdil tím že leia byla lepší než on což z ní dělá sobeckou babu protože nechá celou galaxii trpět . Pak je tu to, že jediný co ho napadlo bylo zase oživit Palpatina a to jak k němu hledali cestu ty debilní pyramidy a kytarový kabeli čj k nim byli pripojený ostatní věci jako že po výbuchu hvězdy smrti furt zůstala půlka pohromadě se sklem a funkčníma dveřmi tie fighter kterej taky fungujou prostě spousta chyb
#30 pidalin: Skvělou hudbu rozhodně nemá, hlavní téma je fajn, ale seriál je jinak hluchý a trošku se někdy chytám za hlavu, že vyhodili tolik peněz za vizuál, ale ty scény jsou bez hudby. Trpěla tím první řada a jinak tomu není ani ve druhé. Ať si nadává, kdo chce, na sequelové díly, ale Williams je úžasný i tam a soundtracky k VII-IX můžu poslouchat pořád.
BTW Mando má něco co nová trilogie prostě nemá – atmosféru, skvělou hudbu, klasický zvuky a efekty z původních star wars a pomalejší přehledný tempo, neni to přeplácaný a člověk z toho cejtí ten svět StarWars. Nová trilogie je splácanina kde skáčou z jednoho koutu galaxie na druhej, ze dne na den tam lidi uměj ovládat sílu a bojovat s mečema, pak se objeví zase palpasráč a zbleskuje celou flotilu lodí…pane bože.....míň je někdy víc.
#31 tom99#9 Raiden123: „No Abramsovi asi uskodilo to ze robil i na star treku.“ To uškodilo i tomu StarTreku. :-D
#27 Lord Denvil: protože byl levnej, to je celý. Drtivá většina peněz rozpočtu šla na efekty.
#24 Tefal: ano na Drivera jsem ještě zapomněl… Naprostá katastrofa, kterou se snažím vytěsnit s pamětí… :( By mně zajímalo s kým on spí, že se vůbec dostal k filmu s takovou drzkou :D :D :D
#28 StrejdaMortyOno by možná stačilo kdyby mezi 7, 8 a 9 měli režiséři a scenáristi více času pracovat s příběhem a ne mít daný že za 2 roky musí být film hotov. Pak by možná vzniklo něco jiného a smysluplného. A taky měli na tom dělat společně už od začátku.
#18 StrejdaMorty: pravda, to ma nenapadlo, diky za pripomenutie: )
Jestli ono to není taky výběrem herců. Boyega a Driver jsou pro mě prostě nekoukatelní.
#27 Lord Denvil#19 Lex Luthor: Ano, souhlas. SW proste prodělal na obsazeni + daň začínající se polit-korektnosti. brutálně nesympatická radfemka Ray, a ještě víc odporný BLM p*šuk :(
vice pečlivý casting by s toho asi udělal úplně jiné filmy… ať jsou to klidné baba a negr – to je fuk! ale sympatické a umějící hrát!!! :)
Vsimnete si u Mandaloriana jak sedi ta atmosfera Hvezdnych valek do prostredi a neni to nijak prehnane akcni, proste takova ta kazdodenni nuda a vyporadavani se s normalnima vecma. Hlavne nenucena sranda a skvelej pribeh. Narozdil od toho serie Star Wars obzvlaste dily od JJA musi byt za kazdou cenu akcni. Staré dobré 4,5,6 kde to mělo atmosféru a vážnost. Tu vážnost ztratila serie v epizodě 1 díky detinskemu charakteru. A pak u mne ztratilo poslednim 9. dilem, ktery byl strasnou zpatlaninou.
A to se říkalo, že po smrti tvůrce Star Wars se uzamknou poslední 3 díly do trezoru a natoci se až 10 let poté…
#19 Lex Luthor: Rey byla tak špatně napsaná že je OP blbost jak Darkseid a Poe byl takový copy paste Han Solo
Souhlasím s předchozími. Obecně řečeno. SW se stala obětí nečekaného úspěchu první (čtvrté) ep. Na začátku byla Nějaká Galaxie™, Nějaké Imperium™, Nějací Rebelové™, zuří Nějaká Občanská válka™ o Nějakou Freedom (of speech)™. Poznali jsme čtyři planety, Hvězdu Smrti, Millenium Falcon, několik kladných postav různě ochlupených, jednoho Hitlera s astmatem a Alfreda Jodla (Wilhuff Tarkin). Takže klasický blockbuster, za kterým se měla zavřít voda. Zkrátím to. Původní trilogie je skvělá, prequel byl ucházející, ale sequel je čistá sračka. Osmé epizodě ovšem musím přiznat určité kvality a myšlenku. ;-)
Mandalorian má jednu obrovskou výhodu oproti nové trilogii zajímavého hlavního hrdinu, který hravě strčí Rey, Finna a Poea do kapsy Mando by této trojici nakopal prdel a ani by se u toho nezapotil.
#21 WolverineCzE #23 Lord Denvil#16 Zilwicky: takhle to u licencovaných knih nefunguje, drtivá většina těch příběhů byla napsána „na žádost“ tj. autor je najmut k tomu, aby napsal příběh na žádost s jasně danými pravidly. V takovém případě patří autorská licence zadavateli a ne „tvořiteli“. Skoro pokaždé je to tak, že autor takovýho příběhu dostane jednorázovou platbu a konec, na nic jinýho nárok nemá (možná jen na svoje jméno na obálce). To vůbec nefunguje stylem že si napíšeš fan fikci a pak přijdeš za majitelem práv se slovy „hele napsal jsem příběh, začleňte ho do univerza.“ buď cely ten script odkoupí i s právy a nebo tě pošlou někam se slovy že je to trash a že máš zákaz používat jejich ochranný známky pod pohružkou soudu. K posledním filmovým dílům se vyjadřovat nebudu, tady prostě selhalo všechno co mohlo. Žádná ucelená produkce, žádný rozumně vytvořený děj atd. Celý to působí dojmem, že by to líp příběhově slátala dohromady parta nadšených středoškoláků než tohle
#25 Zilwicky#14 RagnarokCzD: Srovnávat to můžu, protože ten fanservice je v seriálu a i v nové trilogii. Nehodnotím efekty, hudbu a jiné aspekty, ale skutečně jen to zavděčování fanoušků. A kupodivu budeš se divit – já mám Abramse dost rád. Jen mě štve, že v tomto případě se nepoučil a nedal své ego stranou, když Trevorrow připravil (dle mého názoru) lepší scénář a důstojnější konec trilogie. Prostě Abrams musí být ten, co musí přinést „svůj“ vlastní příběh, i když už byl jeden napsán a byl lepší…
A když už jsme u toho. Každý má na filmy a seriál jiný metr. Dám příklad. Když Rey vyléčí Kyla Rena, je to hrozně špatně, že taková nicka po roku výcviku dokáže někoho vyléčit, i když už několikrát bylo řečeno, že dokáže vstřebávat Benovy schopnosti pomocí Dyády. Když ale Baby Yoda vyléčí Greefa Kargu bez toho, aniž by prošel výcvikem ba uměl vůbec mluvit, nikomu to nevadí. Pokud mi něco vadí, tak to (a to se nechci Epizody IX nijak zastávat), je dvojí metr na stejně (chybné) věci, kterou jsou v seriálu a ve filmu, ale fanoušci řeší jen film.
#33 mirako#15 RagnarokCzD: Jop.. bohuzial stále platí že čím viac penazi máš tým viac chces :/
#18 StrejdaMorty#10 asxasx: Ja suhlasim na 100%, doj*bala to uz epizoda VII. Ťazko by niekto spravil z epizody VIII daaky masterpiece potom co tam začal JJ, ale mohla byt aspoň rovnako dobrá ako VII. Ale RJ chcel ist silou mocou proti prúdu
#10 asxasx: Protože kdyby chtěli zfilmovat expandovaný univerzum, museli by autorům těch knížek platit provize ze zisku … takhle nemusí.
#16 ZilwickyTenhle článek snad ani nemůžete myslet vážně. :-/
Už jenom srovnávat film a seriál je blbost … srovnávat film, na kterym pracovali dva egoistický blbci, co si navzájem poměřovali ocasy, místo aby se soustředili na svoje společný dílo a ženská, který bylo u banthího zadku jak to celý dopadne, místo aby dělala svoji práci a hlídala je … a naproti tomu seriál, kterej má pod taktovkou z 90% jedinej člověk a u toho, co neudělá kompletně sám pořád figuruje jako konzultant aby mu to nějakej egoistickej pitomeček nezkazil? To už je fakt trochu ubohost. :D
Ano, pochopili jsme … Abrams je vůl, autor článku ho zřejmě nemá rád, nikdo jinej neudělal nic špatně a všechny alternativní verze epizody 9 byly ryzí jako neobroušenej diamant … tak, řek sem to, spokojenej? :D
#17 tom99#7 Timik: 100%tný súhlas, palec hore. Od slova do slova presne to, čo by som povedal aj ja
#10 asxasx: Amen
On je tu ešte jeden podstatný faktor: Kathleen Kennedy nad niečím mala kreatívnu kontrolu a nad niečím nie. Chvalabohu nad Mandalorianom nemala.
Vážení, epizoda 8 je z filmařského hlediska naprostý TOP. V příběhu problém byl. I u epizody 9. Proč? Protože epizoda 7 je naprosto stupidní. Vizuálně nádhera. Nepřinesla ale doslova nic nového, trapné okopírování všeho ze staré trilogie, zničení obrovského univerza stupidním příběhem. Všichni se upínali k tomu, ajk byla epizoda 8 příšerná. Teď je pro změnu epizoda 9 ta nejhorší. Paradoxně, epizoda 9 je ale ta nejlepší – je to totiž nejlogičtější zavření celého nesmyslného námětu nové trilogie. Zkuste se nad tím zamyslet z tohoto úhlu pohledu. Že se vrátil Palpatine a všechno to byl vlastně jeho plán od začátku – to je přece jediný logicky přijatelný odůvodnění stormtrooperů 2.0, hvezdy smrti 2.0 atd. atd. atd… Přestaňte hledat problémy v těch dalších filmech a zkuste si uvědomit, že to špatný byl směr a námět pro celou nopvou trilogii, která začala epizodou 7.
Mandalorian a Rogue One byly úspěšný kvůli tomu, že se nesrali do starejch pevně zajetejch věcí. Koho prostě napadne, že z Luka, kterej byl do roku 2015 symbolem naděje, návratu Jediho apod. apod., udělaj ubohýho zbabělýho blbečka, co se radši poletí někam schovat, aby ho museli všichni v galaxii hledat? Z dvojice Han + Leia, ze kterejch sršela pozitivita, udělat nefunkční pár a rodiče, co failnuli na plný čáře? Já sice uznávám, že plno lidí nečetlo knížky. Ale proč mazat trilogii od Ann C. Crispinový o Hanu Solovi, která doslova koncčí začátkem epizody 4, a místo toho udělat takovejhle stupidní film o Solovi? Jako film sám o osobě, dobrý. Ale proč se zase musí srát se starou oblíbenou postavou?
Mandalorian nic takovýhleho nedělá. Je to vlastní, novej příběh, kterej má nějaký camea. A proto funguje. Ukazuje něco novýho. Nerecykluje a nekurví starý věci.
#12 Liborias #15 RagnarokCzD #16 Zilwicky #33 mirakoNo Abramsovi asi uskodilo to ze robil i na star treku. Je tam viacero moznosti na vyber…
#29 pidalinPre mňa je základný rozdiel ten, že Mandalorian má jasné zasadenie, nič nového odtiaľ divák nečaká, môže len prekvapiť. Od sequelov som čakal niečo nové.
Mandalorian má jenu základnú výhodu ktoré pre mňa 7,8 a 9 diel nemali. Zaujímavú hlavnú postavu :D A pri tom mu nevidíme ani len do tváre :D videli sme ho raz :D a samozrejme baby yoda (viem nevolá sa tak) proste Ray s nikým nemala tak vybudovaný vzťah ako tu máme týchto dvoch. To je základ, ústredné postavy ktoré sú hlavne ľudsky a zaujímavo napísané. Keď máš toto, scenár si už dotvoríš keď máš trochu kreativity v sebe a to Favreau veru že má. Buď fanúšikom SW, poznaj fanúšikov a svet SW a úspech máš jasný. Ľudí čo ti zrobia následne dobrú filmárčinu, to už nájdeš alebo prídu sami ako napr Taika Waititi. Proste Favreau toto vie, vidno že to má rád, vie vytvoriť dobrú hlavnú postavu a má pre svet sw vášeň, to je jeho úspech
#13 beat#2 derill129: Po filmárskej? Mozno.. Po príbehovej ale? B*tch pleeeease :D
#1 Railbot: Naprostý souhlas.
#3 Dom50525: 8. epizóda nie je bohviečo ale horšia než 9. určite nie je.
#2 derill129: No, nevím nevím, moc bych to s chválou osmé epizody nepřeháněl :D
#4 -Skinner-Johnson nezničil nič, len si jednoducho vybral svoj smer ktorým sa vydal, VIII diel nie je po príbehovej ani po filmárskej stránke vôbec zlí.
#3 Dom50525 #6 ZilwickyPoslední odstavec je naprosto zbytečný. Hrozný filozofování o ničem. Favreau krátka umí a jeho nejhorší dílo nikdy nebude ani z poloviny tak špatný jako Abramsovo, nedejbože Johnsonovo. Nezapomínejme, že je to člověk, který oživil MCU.
#5 Rockyp