Seriál Ztraceni je již dávno ukončen, od premiéry uplynulo již dlouhých osm let. Nicméně seriál je stále s námi. Nad všemi dalšími “mystery“ seriály se vznáší silná kletba Ztracených, která je nelítostně kosí hned po první sezóně. Prolomí Revolution tuto kletbu?
V posledních letech se mnoho televizních pořadů stalo obětí silného slovního spojení: “Další Ztraceni“. Seriál Ztraceni začal v roce 2004 a od té doby se všichni usilovně snaží znovu vytvořit neodolatelnou kombinaci trefného dramatu s bizarním nadpřirozenem. Bohužel většina těchto seriálů se udrží pouze jednu sezónu, např.: FlashForward, The Event, Alcatraz. Tuto sezónu se nám představí seriál Revolution z produkce NBC.
Hlavními tvůrci Revolution jsou Eric Kripke (Supernatural) a J. J. Abrams (Lost, Alcatraz), o seriálu tvrdí, že je to pořad o síle a to jak doslovně tak obrazově. Série následuje skupinu přeživších 15 let po výpadku všech forem energie, ke kterému došlo v roce 2012. V důsledku výpadku se naši hrdinové snaží obnovit svět a zavést znovu klidnou agrární společnost pod kontrolou zkorumpované milice a přitom se snaží přijít na to, jak opět nahodit světla.
Podaří se Revolution zaujmout americké diváky? Poučí se od svých předchůdců? Americký magazín tvguide.com dal dohromady čtyři nástrahy, kterým by se měl seriál vyvarovat, jestli chce uspět a přidal také své rady jak na to a čemu se vyhnout:
1. nástraha: Více časových os (Flashbacks, Flash-forwards)
Časové skoky se dostaly do módy od jejich uvedení v pilotním díle seriálu Ztraceni, kdy jsme se díky flashbacku dostali zpět na palubu letu Oceanic 815 a o tři sezóny později se v seriálu objevily i flash-forwardy. V současné době to vypadá tak, že tyto skoky musí být součástí každého pořadu a často působí zbytečně.
Čeho se vyvarovat: NBC by určitě neměla následovat seriál The Event, kdy se téměř celý pilot odehrával ve flashbecku. Složité nedokončené konspirační teorie a různé časové osy (v ohromně dlouhém časovém horizontu 66 let) jen zvyšovaly rostoucí tajemno. V druhé polovině série docházelo ke zkracování flashbecků, ale bylo už příliš pozdě, většina publika teno seriál opustila.
t
Jak na to: V seriálu Revolution je největší záhadou, co se stalo hned po výpadku a během následujících 15 let a jak se společnosti podařilo vybudovat malebné zemědělské enklávy? V tomto zajímavém vyprávění by se měli tvůrci zaměřit na to, jak se hlavní postavy dokázaly vzchopit v tváři tvář naprostému chaosu a přiblížit nám roli rodiny Mathesonových v současných bojích. Hlavně to nepřehánět s flashbecky, skutečný příběh by se měl odehrávat hlavně v současnosti.
2. nástraha: Komplexnost příběhu
Mystery seriály jsou jako puzzle a je potřeba, aby si každá část příběhu našla své místo v celkovém příběhu. Nejeden fanoušek Ztracených byl naštvaný, když jeho oblíbený seriál skončil bez odpovědí na to, co považoval za hlavní otázky seriálu. Pokud mají diváci zůstat u mystery seriálu musí být zjevné, že všechno, co se v seriálu objeví je důležité!
Čeho se vyvarovat: V seriálu FlashForward jsme byli svědky šokující události (celý svět ztratil současně vědomí), ale vyprávění příběhu ve třech časových osách působilo zmatečně, což způsobilo to, že hlavní záhada celosvětového výpadku byla téměř zapomenuta. Pokud se producenti dostatečně nevěnují hlavní záhadě seriálu, proč by to mělo zajímat diváka?
Jak na to: Premisa seriálu Revolution je zajímavá a poměrně jednoduchá: Jak a proč zhasla světla a jak je můžeme opět rozsvítit? Pilot ukazuje, že to co způsobilo výpadek, může být jen špičkou ledovce. Co když vysvětlení bude zcela přírodní? Masivní sluneční erupce nebo elektromagnetický puls ze vzdálené galaxie? Také zde mohou být nějaké falešné stopy, které nás zavedou do slepých uliček, ale na to pozor, diváci mají dost světových spiknutí!
3. nástraha: Nalezení rovnováhy
Aby vznikl další velký mystery seriál, musí zapůsobit na diváky, ale pořád se musí myslet na to, že ne každá dějová linie se musí objevit v každé epizodě. Protože, pak si divák řekne, dnešní epizodu mohu přeskočit… no a tu příští vlastně taky, vše se mi objasní v té další – fatální chyba! Chcete-li se tomuto vyhnout, musí se ubrat komplexnost děje, ne každá postava musí mít svou linii v každé epizodě!
Čeho se vyvarovat: Uveďme si příklad z minulé sezóny: Alcatraz! Tento seriál měl všechno, co mají diváci rádi: podivnou vědu, magický ostrov, záhadné zločiny a hlavní postavu ztvárnil oblíbený Jorge Garcia. Alcatraz se až moc snažil, aby se neodcizil divákům, díky čemuž se tomuto seriálu povedlo něco, co se nesmí stát, žádnému mystery seriálu, stal se předvídatelný! Každá epizoda měla stejnou základní strukturu, což se bohužel stalo nudným a seriál byl odsouzen k ukončení.
Jak na to: Ve skutečnosti se nevyplatí v seriálu spoléhat na tajemství a zvraty, ale na dobře napsané postavy a dobré herce, což by seriál Revolution měl mít. Pokud tohle bude kvalitní tak i méně věrní diváci se budou k seriálu vracet a ne proto, že by chtěli znát odpovědi na své otázky, ale proto, že je bude zajímát, co se stalo s Charliem, Milesem a se zbytkem postav.
4. nástraha: Špatně načasovaná odhalení
Načasování dělá nebo kazí seriály, zejména když jde o to, jak rychle se řeší hlavní záhada pořadu. Diváci neradi čekají věčnost na odpověď – zde je potřeba dobře skloubit tajemno s napětím, protože napětí je to, co nás dokáže týdny držet u seriálu!
Čeho se vyvarovat: Díky dobře realizované kampani na seriál The Killing se lidé ptali: “Kdo zabil Rosie Larsen?“ a to ještě před premiérou seriálu. Bohužel na konci první série nebyl vrah odhalen, což diváky pobouřilo a série se už nedokázala zotavit. Na druhou stranu kultovní hit Twin Peaks utrpěl tím, že tajemství bylo vyřešeno příliš brzy. ABC nutilo Davida Lynche, aby se vrah Laury Palmerové odhalil dříve, než bylo původně plánováno, poté se série snažila najít náhradní záhadu, což vedlo k méně výrazné druhé sezóně.
Jak na to: Nejlepší mystery seriály odkrývají odpovědi, které zároveň vyvolávají další otázky. Vůbec by tedy nevadilo, kdyby na konci první sezóny bylo odhaleno to, proč a jak k výpadku došlo. Ano, odhalila by se tím hlavní záhada seriálu, ale mohla by se tím upevnit důvěra publika v tom, že tvůrci chtějí dávat odpovědi a připravit diváky na další sezónu plnou zvratů.
Podaří se Revolution prolomit kletbu Ztracených a dočká se druhé sezóny? Jak na Vás zapůsobil Pilotní díl?
Článek si můžete přečíst v originále ZDE.
Pěknej článek, dobře to shrnuje a s Hurleyho komentem taky souhlasím, po těch všech zklamáních je tenhle žánr asi v současné době mrtvej, ještě tam chybí Awake a Terra Nova. Prostě scénáristi dělaj, jak maj všechno promyšlený a nakonec z toho vyleze, že snad ani neuměj do pěti počítat. Navíc se už v první sérii hrozně tlačí na pilu, řeší se všechny možné záhady, plácá páty přes devátý… Tohle vůbec v první sérii Lost nebylo, ta byla o fakt dobře napsaných postavách a ty záhady se nabalovaly až později. No myslím si, že to chce dát si pár let pauzu a nechat lidi na ty předchozí průšvihy zapomenout, než zase něco dobrýho vznikne.
Co když ale tahle „kletba“ prostě a jednoduše tkví v tom, že ten mysteriózní formát, ze kterýho svý první dva až tři roky těžilo Lost, dneska už prostě absolutně nikoho nezajímá? Položme si jednoduchou otázku: kterýmu jedinýmu seriálu, co vznikl jako obšleh Lost, se podařilo přežít a vystoupit z jeho stínu? Jednoduchá odpověď: Fringe. A proč? Protože vedle složitý mytologie a komplikovaných záhad tenhle seriál nabízel i formát jinej, a sice formát klasickejch samostatně stojících epizod, ve kterých se řešily ojedinělý paranormální případy.
Po úspěchu seriálů jako Lost a 24 vznikl u amerických televizních studií dojem, že není tak těžký přijít s filmovým konceptem pro seriál, tzn. se seriálem, kterej by sledoval jen jednu „filmovou“ narativní linku. Ono je to ale kurva těžký a proto všechny ty seriály, co se na to snaží navázat, prostě nevydrží. A přesně proto právě naopak přežilo Fringe. Protože vedle komplikovaný mytologie s cestováním do alternativních realit a kradení dětí tu byly i „odpočinkový“ příběhy, který na sebe nevázaly nutnost nějakejch širších mytologických znalostí. Proto Fringe dokázalo přežít 5 let a proto Akta X dokázaly přežít 9 let – protože ty na to šly ještě úplně od lesa, když naprosto přesně izolovaly epizody „případový“ a epizody mytologický, kterých bylo podstatně míň a byly v rámci každý série jasně rozpoznatelný a izolovaný.
Jinými slovy, postavit seriál na filmový myšlence, tzn. příběhu, kterej musí pokračovat každou epizodu a neobměňuje se v pravidelných epizodních intervalech, to je prostě skoro utopie a je to něco strašně těžkýho na zvládnutí. Dařilo se to zhruba třem sériím Lost, dvěma sériím Prison Breaku a jedný sérii Heroes. 24 to obechcávalo ještě tak, že každou sérii začínala jakoby nová „epizoda“. Jinak ale prostě nikdo ani rana. Ale jestli se náhodou mýlím, klidně mě opravte.