Proč seriál The Acolyte vypadá tak špatně, když rozpočet nebyl vůbec malý?

Proč seriál The Acolyte vypadá tak špatně, když rozpočet nebyl vůbec malý?

14.8.2024 18:15


Proč vypadá seriál tak špatně? Proč jsou efekty nedodělané? Proč světelný meč nevypadá jako světelný meč? Rozpočet seriálu The Acolyte nebyl vůbec malý, přesto to na seriálu není vidět. Kam zmizely všechny ty peníze a za co se utratily? Hezky dlouze si to rozebereme.


Úvod k hraným seriálům

Rozpočet seriálu The Acolyte činil neuvěřitelných 180 milionů dolarů, což dělá přes 22 milionů dolarů na jednu epizodu. Jen pro srovnání – obdobný rozpočet měl třeba nedávný Rod Draka. Hned od uvedení seriálu se ovšem na Akolytku snesla kritika. Fanoušci se po právu ptali, kde tvůrci utratili všechny ty peníze, neboť celé řadě diváků přišlo, že na seriálu nejsou nikde vidět. Dnes si pokusíme rozebrat proč.

Ještě připomínáme, že v jednom z našich předchozích článků jsme rozebírali rozpočty i jiných seriálů. To nebude předmětem této úvahy, pokud vás zajímá, za kolik se dělaly jiné Star Wars show, tak zamiřte sem. George Lucas ještě před prodáním práv Star Wars říkal, že seriálová produkce ještě není tak daleko, aby mohl vzniknout plnohodnotný hraný seriál ze světa předelaké galaxie.

(Světelné meče vypadaly spíše jako rekvizity, zvlášť v posledním díle. Foto: Disney+)

Rok 2019 byl ovšem klíčový, neboť společnost Disney uvedla na trh první řadu Mandaloriana a hlavně představila revoluční technologii Volume. Hýbající stagecraft sestavený ze stovek LCD monitorů, který simuluje pozadí v reálném čase, je zkrátka něco revolučního, co svět Star Wars potřeboval. A i když některé scény vypadají naprosto úchvatně, postupem času a na jiných projektech (především v Obi-Wanovi) bylo více než jasné, že zkrátka některé záběry na malém place nefungují.

Vzpomeňme si na trapnou a zpomalenou honičku na spídrech v Bobu Fettovi. Z většiny podlouhlých záběrů na Tatooine vás pálí oči, protože rozsah pouště ze stagecraftu zkrátka není cítit. Abyste ve volume dokázali natočit celý seriál, potřebujete chytré storyboardy a výborného kameramana, který dokáže tuto limitaci technologii vhodně zamaskovat.

Srovnání s Andorem

Seriál The Acolyte na to šel jinak a natáčel v reálných kulisách.Andor jasně ukázal, že reálné kulisy ničím nenahradíte. A nic a nikdy nemůže vypadat lépe. Jenže Andor je napsaný schopnými lidmi, který si uvědomoval limitaci rozpočtu. A i když působí světově, tak se celý show odehrává na pěti stále opakujících lokacích, které jsou pro show zcela dominantní.

Podobně na to chtěla jít i Akolytka, kde ale vše k nepochopení vypadá o dost hůře a levně. Proč tomu tak je, když se stále pohybujeme na coruscantském Chrámu Jediů, na lesnaté planetě Khofar a zavítáme do útočiště čarodějek na Brendoku? Bohužel oficiálního vyjádření se nikdy nedočkáme, my se to ale pokusíme dostatečně rozebrat, abychom to co nejlépe vysvětlili.

(Tentokrát i hlavní postavy byly pod pokrývkou náročného make-upu. To v minulosti bylo jen u vedlejších postav. Foto: Disney+)

Proč to bylo tak drahý?

Seriál je zcela novým přírůstkem do Star Wars, jenž mapuje ještě nikdy neviděné období na seriálovém poli. Seriál si tak nemohl vypomoci půjčením již zaběhlých kostýmů Povstalců, Stormtrooperů a jiných skupin postav, kteří se vyskytují ve většině jiných seriálů. V tomto ohledu musel seriál začít úplně od píky, což pochopitelně stálo možná několik milionů dolarů navíc. Švadleny se tedy pořádně zapotily.

Seriály Mandalorian, The Book of Boba Fett, Obi-Wan Kenobi a Ahsoka se převážně natáčely v již zmíněném volume. Celý štáb včetně všech herců tak byl ubytovaný v jednom hotelu, nemusel nikam cestovat a každý den se zkrátka všichni potkali na stejném place, kde se natáčelo. Exteriérových scén bylo v seriálech minimum, tudíž všechny tyto seriály šetřily peníze z rozsahu, neboť štáb se nemusel nikam přesouvat.

Jenže u Akolytky je to zcela jiné. Točilo se po celém světě, musel se přesouvat štáb i s herci, získávat povolení na natáčení, museli se vyhnat turisti z natáčecích lokací. Možná si říkáte, že tyto dopravní náklady nehrají v rozpočtu žádnou roli, to se ovšem mýlíte. Pakliže tvoříte seriál plný digitálních efektů a rozhodli jste se ho natáčet v reálných kulisách a lítat po celém světě, tak se těmto nákladům zkrátka nevyhnete.

A právě tyto náklady neměly jiné Star Wars seriály, které se natáčely ve volume. A to nejsou jen drahé přesuny štábu a jejich vybavení, ale i hotely, přesuny na těžko dostupná místa v přírodě, různá povolení apod. Pokud těmto nákladům obětujete značnou část rozpočtu, je pak jasné, že vám nezůstanou žádné peníze na náročnou post-produkci, která tady musela být šťavnatá. Vzpomeňme si na seriál Sense8, který stanice Netflix zařízla po dvou řadách. V seriálu zkrátka nejsou žádné digitální efekty, přesto produkce seriálu byla příliš drahá (9 milionů na epizodu, pozn. red.). Proč? Protože se natáčelo po celém světě v reálných kulisách a Netflix zkrátka nemohl financovat takto drahý projekt. Právě Akolytka je obdobným případem jako Sense8.

(Les na Khofaru nepůsobil jako les. Foto: Disney+)

A v neposlední řadě – když se podíváte na výčet tvůrců a především režisérů seriálu The Acolyte, tak se ve většině případů jedná o naprosto nezkušené lidi, kteří v minulosti neměli s tak velkým rozpočtem žádné skutečnosti. Je tak klidně možné, že se peníze utratily za naprosté nesmysly, které nejsou na seriálu vidět (přehršel zkoušek, chaos ve štábu, málo storyboardů, měnily se natáčecí obrazy apod.).

Zajímavé je také to, že první dvě epizody vypadají produkčně o dva stupně lépe než zbytek seriálu. Jasně, s pilotní epizodou se chce každý vyšvihnout. Tady to ale působí, jakoby se značná část peněz utratila na první dvě epizody a následně si někdo uvědomil, že na ty zbylé už nezbývá moc prachů. Produkční propast mezi prvními dvěma díly a zbylými je totiž do nebe volající.

Na seriál se taktéž dost trénovalo. Manny Jacinto dokonce v jednom z rozhovorů přiznával, že na souboje v seriálu trénoval přes šest měsíců. To je standardní doba tréninku na celovečerní (vysokorozpočtový) film. Nikoliv na seriál. Akční scény u seriálu se dělají daleko více za pochodu, neboť na nic není čas a taktéž na nic nejsou peníze. Ve vzduchu visí otázka, zda se další velký kus rozpočtu neutopil už v samotné pre-produkci, přípravě, tréninku.

No a pak jsme u samotného závěru. Jelikož i my máme zkušenost s natáčením, tak se jednoduše peníze mohou i prožrat na natáčení. Tady se samozřejmě bavíme řádově o tisících dolarech a ne milionech, ale svou roli na tom mohlo sehrát vše jmenované. Seriál The Acolyte vypadá hůře než všechny ostatní show. A nějaký důvod to musí mít. A my jsme snad vystihli ty nejzásadnější.


Jít na The Acolyte | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!