Představte si to. Jste uprostřed obyčejného dne – v práci, v obchodě, doma, v autě, v letadle – když dvě procenta světové populace v okamžiku zmizí. Žádná přírodní katastrofa. Žádný teroristický útok. Žádné krveprolití. Jen náhodný prázdný prostor, kde byli lidé – celebrity, politici, náboženští vůdci, vaši sousedé, vaši partneři, vaše děti. A nikdo to nedokáže vysvětlit.
Přečtěte si, co k tomuto chystanému seriálu prozradili v rozhovoru pro www.channelguidemagblog.com Tom Perrotta, Justin Theroux a Damon Lindelof.
Jak byste se přizpůsobili? Kým byste se díky tomu stali?
Je to prosté, ohromující scénář nejlépe se prodávající novely roku 2011 autora Toma Perrotty The Leftovers, která je nyní základem nového seriálu stanice HBO nazvaného úplně stejně pod taktovkou výkonného producenta Perrotty a tvůrce seriálu Ztraceni Damona Lindelofa.
Lindelof říká, že když si přečetl Perrottovu knihu, okamžitě viděl materiál pro seriál.
Pamatuji si ten pocit po přečtení prvních 60, 70 stran, ten akutní pocit, že není možné, aby následující stránky uspokojily mou touhu strávit s těmito postavami v tomto světě více času. Je to stejný pocit, jako když v restauraci ochutnáte něčí jídlo a říkáte si ´Kéž bych si to objednal. A kéž bych si toho objednal tolik, abych to mohl jíst až do smrti.´
V knize i seriálu je hlavní skupina lidí nechaných pozadu po tom, co se nazývá „Náhlé zmizení“. Někteří vytvořili náboženský kult, jehož bíle odění členové přijali dietu ve formě ticha, tajemství a cigaret, zatímco stínují své bývalé přátele a členy rodiny, aby jim zabránili zapomenout na ty, co ztratili. Někteří z nich vytvořili skupiny hippie tuláků, kteří se chtějí po své zbývající dny bavit. Někteří vidí možnost, jak na tomto kolektivním zmatku vydělat. Ale většina se zoufale snaží vrátit své životy do nějaké formy normálnosti, i když nemají ani ponětí, jak by to mělo vypadat.
Jedna z věcí, která mě na tomto Vytržení zaujala, nebylo tolik to prozkoumání toho, jak se biblické proroctví naplňuje, ale prozkoumání toho, jak by se svět cítil, kdyby všichni zažívali pocit individuálního a kolektivního smutku a určitého vykolejení.
Prozrazuje Perrotta, který představil svůj příběh v době teroristických útoků z 11. září. „Vypadá to jako Vytržení, ale nedává to žádný teologický smysl – a zjevně to nedává ani vědecky smysl. Takže i když jsme v naší společnosti zvyklí na střety kultur – náboženství versus věda – tato událost vyzývá obě tyto struktury a nechává je v jakémsi vákuu. A v tomto vákuu se objevují skupiny jako "Vina přeživších“.
Šéf policie Kevin Garvey, kterého hraje autor/herec/režisér Justin Theroux pečuje o domovskou základnu seriálu The Leftovers, fiktivní městečko Mapleton. Jeho žena v důsledku zmizení lidí opustila svou rodinu a jeho syn skončil na vysoké, aby následoval charismatického duchovního guru jménem Holy Wayne (Paterson Joseph), opustil Kevina a jeho dospívající dceru Jill (hraje jako svou první roli dcera Andie MacDowell Margaret Qualley) a nechal je samotné v jejich zármutku a rodinném domě. Kevin se hrozně snaží najít nějaký smysl ve své ztrátě a záhadné mlčenlivosti své dcery, zatímco se snaží udržet pohromadě město plné lidí, kteří i po třech letech hledají svou cestu emocionálními následky Vytržení.
„Damon o téhle postavě řekl něco, co se mi skutečně líbí a to, že neexistuje místo, na které by mohl jít, aby se cítil bezpečně. Neustále hledá místo – hledá někde teplo, ať už u své dcery, u bývalé manželky, v zaměstnání, u lidí, se kterými pracuje a také se snaží soustředit se, jak jen je to možné. Je to jako být ve středu mixéru a odstředivá síla města se pohybuje. Nedokáže ji zadržet.“
Theroux také říká, že ponořit se do emocí z 11. září mu pomohlo osvojit si velkou část Mapletonského myšlení a Garveyho osobní i pracovní břemeno.
Žil jsem v New Yorku a vidět ty dvě věže padat byl největší surrealistický zážitek, jaký můžete zažít. To je nyní součástí toho, kde jsme. Přijali jsme to a pochopili. Ale věc, kterou si pamatuju nejvíc je to, jak zbytek země bláznil a chtěl, aby padaly hlavy, ale v New Yorku – alespoň v centru města – byl zde neuvěřitelný pocit smutku a lidé si padali do náručí a objímali se. Určitým divným způsobem jsme byli v bublině a říkali si „Co to bylo?“. V tomto světě už bylo hodně těhle otázek položeno a teď jsme ve fázi: A co si počneme s těmi pocity? Jak si zachovat vlastní smysly a morální kodex – a má vůbec smysl jej mít? Může se to stát znovu? Neměli bychom všichni rovnou zdivočet?
Perrota si uvědomuje, že fanoušci knihy by si mohli stěžovat na rozhodnutí udělat z Garveyho Mapletonského šéfa policie místo starosty, ale říká, že tato změna dává z širšího hlediska příběhu smysl. „Jak starosta, tak šéf policie se podílejí na utváření a zachovávání společenského pořádku. A to je ústředním tématem seriálu The Leftovers. Rozpadne se v důsledku Vytržení společenský řád? Společnost Vina přeživších se jej snaží aktivně podkopávat a lidé jako starosta a šéf policie se jej aktivně snaží zachovat.“
Nihilismus přichází spolu s územím, a pokud ukotvíte šou do světa, kde skutečně je důvod k nihilismu a kde nikdo neví, jestli bude nějaký zítřek, vše je intenzivnější – ale snažíme se zachovat to skutečným, s co nejdostupnějším emocionálním kontextem, na rozdíl od velkých sci-fi ozdob," prozrazuje Lindelof o svém a Perrottově závazku udržet příběh v lidské realitě, oproti speciálním efektům. „Poté, co jsem strávil poslední desetiletí psaním věcí mnohem masivnějších v celosvětovém měřítku, kde byl vždy v sázce celý svět, je hezké říct ´Jak se s tím popere ta rodina? Zvládnou to ti lidé?´ To je to, co mě zajímá.“
Seriál The Leftovers začíná již 29. června, přidáte si jej na svůj seznam sledovaných seriálů?
Celkem mi to připomíná FlashForward. Uvidíme jak to dopadne.