Jak se seriál vyhýbá časovým paradoxům?

Jak se seriál vyhýbá časovým paradoxům?

25.10.2022 17:46


Jelikož v seriálu dochází k interakci minulosti s budoucností, obecně bychom řekli, že kvůli tomu mohou vznikat časové paradoxy. Nicméně seriál z toho vybruslil jiným pravidlem, díky němuž na takový jev nemůže dojít.


Jedním ze stěžejních témat seriálu je cestování z minulosti do budoucnosti a naopak. Nejde však přímo o cestování časem. Z minulosti se do budoucnosti můžete podívat skrze virtuální realitu, skrz níž se vaše vědomí přenese do robotického těla s vaší podobou. Krátce řečeno jde o datový přenos, odborněji řečeno o kvantové tunelování. Ona robotická těla se nazývají média. O člověku z minulosti, který do média vstupuje a má nějaký úkol v budoucnosti, mluvíme jako o poltrovi (zkráceně poltergeist). Tyto dva pojmy se určitě budou napříč seriálem dále objevovat, proto si je dobře zapamatujte.

Ještě je tu však jeden termín, který je důležitý, a to štěp. Aby se postavy kvůli „cestování časem“ vyhnuly různým časovým paradoxům, tedy že když někdo z budoucnosti ovlivní něco v minulosti, čímž by změnil svou budoucnost, v níž by se nijak k ovlivnění minulosti nedostal, zavedl William Gibson, autor knižní předlohy, takzvané štěpení reality. Základní časová linie probíhala tak, že Flynne, její bratr Burton a všichni ostatní žili své normální životy, aniž by se kdokoliv setkal s něčím z budoucnosti. Z odvysílaných dílů také bylo naznačeno, že za deset let (tedy okolo roku 2040) dojde na Zemi k něčemu, co zapříčiní úmrtí většiny lidstva. Ti, co přežili, budovali svět nadále, jak jej můžeme vidět v dějové lince z budoucnosti. V takovém Londýně v roce 2100 už například není hlava na hlavě, jak je tomu v současnosti.

(Zasahováním z budoucnosti se přítomnost štěpí do nových realit.)

Jelikož ale lidé z budoucnosti začali nějakým způsobem ovlivňovat minulost, čímž tedy došlo k jejímu narušování, vedle základní časové linie tak vznikají další – štěpy. Kdykoliv totiž někdo z budoucnosti ovlivní minulost, vytvoří nový štěp. Kvůli tomu ani člověk z budoucnosti nemůže vědět, jaký osud člověka z minulosti čeká, neboť už zkrátka bude dotyčný po interakci s budoucností vést jiný život. Vysvětleme si to například na hlavní hrdince Flynne. Ta mohla původně žít zcela obyčejný život, v němž se starala o nemocnou matku a svého bratra. Někdy si pak našla přítele, provdala se, měla děti a stářím zemřela. Takováto Flynne nikdy nepřišla do styku s ničím z budoucnosti. Když však Flynne obdržela do rukou virtuální realitu, která ji přenesla do jejího média, vytvořila se tím zcela nová realita, neboli nový štěp, v němž Flynne čeká úplně jiná budoucnost a nikdo z těch, kdo s ní v budoucnosti komunikují, jí nedokáže říct, jaký život má před sebou.

Foto: Amazon

Pokud jste pravidla o štěpech v seriálu pořádně nepochytili, doufáme, že jsme vám tímto článkem pomohli. V komentářích se můžete s ostatními podělit, jak se vám štěpení reality zamlouvá. Nebo byste byli radši, kdyby zasahování do minulosti napřímo měnilo budoucnost?


Jít na The Peripheral | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!