Kdo stvořil úvodní znělky Temného případu?

Kdo stvořil úvodní znělky Temného případu?

4.2.2019 17:59


Seriál True Detective se může pyšnit jedněmi z nejpoutavějších úvod­ních znělek v televizní historii. Pečlivý je výběr záběrů, hudby i celá myšlenka. A to u všech tří sérií. Přečtěte si, čí umělecký mozek je pomáhal stvořit a jaké další práce už má za sebou.


První Temný případ

Láska na první pohled. I na první poslech. Většina fanoušků první série True Detective nedá dopustit na první znělku seriálu, a to zejména kvůli písni Far From Any Road od kapely The Handsome Family z Chicaga. (Celou si ji můžete pustit například na YouTube nebo Spotify).

Thumbnail Play icon

Kdo ale vytvořil znělku, která v roce 2014 dokonce dostala cenu Emmy pro nejlépe zpracovanou seriálovou úvodní sekvenci? Nápovědu najdete v portfoliu studia Elastic a s nimi propojeného studia Antibody, jejichž práci určitě dobře znáte, jen o tom ještě nevíte (více až později).

Nyní se ještě více zaměříme na úvodní sekvenci první řady, o které promluvil její režisér Patrick Clair pro web artofthetitle­.com.

Nic Pizzolatto (tvůrce seriálu) a Cary Fukunaga (režisér první série) se studiem nejprve mluvili hlavně o tom, jak má vnitřní rozpoložení a rozbroje postav reflektovat okolní krajina a geografické umístění seriálu. První řada se odehrává v Louisianě převážně devadesátých let v krajině velice silně znečištěné zejména petrochemickým průmyslem.

Tvůrci klipu si nejprve přečetli scénáře prvních tří epizod, než je napadlo vizuální ztvárnění. „Příběh je pro náš vždy základní částí naší práce, takže bylo skvělé dobře pochopit styl psaní, než jsme začali s vymýšlením designu,“ komentuje Clair.

Vizuálně je inspirovala fotografická dvojitá expozice. Rozkouskované portréty sestávaly ze siluet postav, které sloužily jako okna do vybraných typů krajiny, ve které postavy žily. To mělo sloužit jako ukázka jejich rozpolcení a zároveň jako grafické ztvárnění toho, co ve vyprávění dělá i seriál: odhalovat postavy a jejich charaktery pomocí jednotlivých lokací.

„Jakmile nám Nic s Carym seriál vysvětlili, měl jsem až neobvykle jasno v tom, co chci udělat. Naštěstí k našemu návrhu přistoupili velice kladně a my s ním proto mohli začít,“ popisuje začátky Clair. Hudbu k úvodní znělce (tedy Far From Any Road od The Handsome Family) jim už dopředu vybrala produkce seriálu, což jim posloužilo jako jeden ze základů při tvorbě znělky. „Klíčovým prvkem seriálu je oheň, takže dávalo smysl založit znělku na kontrastu světla a tmy a pak ji celou spálit,“ doplňuje režisér a dodává, že právě síla Pizzolattova scénáře jim umožnila ve vyobrazování apokalyptických scenérií.

Velice brzy už měli znělku navrženou s fotografiemi. Inspirovali se prací Richarda Misracha. Fotografové začali snímat znečištěnou krajinu, prostituci a divočinu pobřeží. Nemuseli ani využívat moc záběrů ze seriálu, naopak záběry ve znělce jsou do takové míry abstraktní, že nemusí být součástí žádné konkrétní scény.

Vytvořit z fotografií pohyblivé obrázky ale byla výzva. Fotografie byly příliš statické, zatímco natočené záběry byly až příliš rychlé a pohyblivé. Mnoho záběrů proto museli extrémně digitálně zpomalit. „To často vypadá dost zvláštně a lacině, ale v tomto případě to evokovalo snovost a surreálnost, která perfektně zachytila to, co jsme chtěli,“ vysvětlil Clair.

O technickém zpracování si můžete více přečíst na webu artofthetitle­.com, kde také najdete fotky z jednotlivých přípravných fází záběrů, které rozhodně stojí za zhlédnutí.

Druhý Temný případ

Znělku druhé série dostala opět na starost studia Elastic a Antibody. U seriálu bývá zvykem, že se jejich úvodní sekvence během jednotlivých sérií výrazně nemění, což ale není případ True Detective. Technika a zpracování nové znělky sice zůstala stejná, ale musely pro ni vzniknout úplně nové záběry. A změnila se také hudba.

Thumbnail Play icon

V pozadí tentokrát hraje píseň Nevermind od kanadského zpěváka Leonarda Cohena (poslechněte si ji celou například na YouTube nebo Spotify). Režisérem klipu je opět Patrick Clair. V pozadí znělky zase kladl důraz na scenérie, tentokrát se ale z Louisiany přesunul tým na druhou stranu Spojených států do Kalifornie. Výraznými prvky je opět jak divoká, tak i znečištěná průmyslová krajina promítaná v siluetách čtyř hlavních hereckých postav.

Třetí Temný případ

Studia Elastic a Antibody se vrací na místo činu. A pokračují se stejným vizuálem i ve třetí řadě True Detective. V několikaroční pauze si pro HBO střihli třeba úvodní znělku Westworldu. Záběry krajiny se mísí se záběry postav. Do toho všeho hraje jazzová verze písně Death Letter od Cassandry Wilsonové. Ta pochází z roku 1995, ale její text možná znáte od jiných interpretů. Třeba od White Stripes, nebo jak ji nazpíval Son House či Johnny Winter.

Thumbnail Play icon

Nová znělka je oproti předchozím mnohem mysterióznější, zasněnější a trpitelštější. Končí zapadajícím sluncem, jeho rudou září za obzorem a záběrem na dvě hlavní drobné postavy detektivů, stojících u auta se zataženou oblohou za zády, jako by tvůrci chtěli vyjádřit, že jejich úlohy jsou jen čímsi malým ve srovnáním se zlem, které se ve světě děje.

Další znělky od stejných tvůrců

Úzce spolupracující studia Antibody a Elastic jsou mistři ve svém oboru. Mezi jejich další známé práce totiž patří například návrh designu pro seriály The Blacklist (design) nebo web k páté řadě Game of Thrones (web).

Ze znělek pak stvořili například úvodní sekvenci k novému Daredevilovi (znělka) anebo k seriálu Halt and Catch Fire (znělka). Postarali se taky o sekvenci k seriálu The Man in the High Castle (znělka).

Studio Elastic a jejich jiní režiséři jsou navíc autoři znělek k seriálům Masters of Sex (znělka), Carnivàle (znělka), Game of Thrones (znělka), Deadwood (znělka) a Justified (znělka).

Související odkazy

FOTO: HBO, Netflix


Jít na True Detective | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!