Warcraft je úspěšnou herní sérií, u které tráví počítačové hráči celé dny hraním. Hra sama o sobě získala několik ocenění a dokonce drží i rekordy. Šílenství po hře odstartovaly strategie. Jaké byly počátky této série?
Strategie
První hra s tématikou Warcraftu sahá až do roku 1994, kdy vyšla první hra s názvem Warcraft: Orcs & Humans pod vývojářem Blizzard Entertainment. Následně jsme se v průběhu času dočkali dalších dvou her (a dvou datadisků). Poslední strategie vyšla v roce 2003 pod názvem Warcraft III: Reign of Chaos. Warcraftové strategie způsobili rozmach realtimových strategií, které vydržely až do dneška, a jsou stále velice populárním žánrem.
Warcraft: Orcs & Humans
Rok vydání: 1994
Platformy: MS-DOS, Mac OS
Módy: single player, multi player
Vývojář: Blizzard Entertainment
První hra zaznemanala veliký úspěch, protože představila nový žánr realtimové strategie (tak, jak je známe dnes). Hra Orcs & Humans se zasloužila o velkou popularitu tohoto žánru. Hra obsahuje dvě znepřátelené frakce – lidi a orky, kteří proti sobě ve hře bojují.
Děj první hry je zasezen do světa Azerothu v období První války. Orkský náčelník Blackhand vede orky skrze Temný portál do Azerothu, aby obsadili místní půdy a začali zde nový život. To se pochopitelně nelíbí obyvatelům země, a tak začíná bitva o Azeroth. Právě tímto příběhem (a částečně dějem z druhé hry) je inspirován první film Warcraft: První střet.
(Orci proti lidem na první obálce. Foto: Blizzard)
Warcraft II: Tides of Darkness
Rok vydání: 1995
Platformy: DOS, Linux, AmigaOS 4, Mac OS, Saturn, PS, Windows
Módy: single player, multi player
Vývojář: Blizzard Entertainment
Druhá hra vyšla o rok později a sklidila u kritiků víceméně úspěch. Prodalo se přes dva miliony kopií. Oproti prvnímu dílu přibyly letecké a námořní jednotky, pro jejichž vybudování je nutné těžit nově ropu. Ve druhém díle byla použita tzv. SVGA grafika, a hra měla oproti prvnímu dílu pestřejší barvy, které více novodily pohádkovou atmosféru hraní, o což se už snažil první díl.
Děj je zasezen těsně po událostech První války. Náčelník Blackhand je svržen a zabit Orgrimem Doomhammerem, který se sám pasuje na nového náčelníka orků. Orgrim pozabíjí většinu černoknižníků a neochotně ušetří Gul'dana. Gul'dan si ovšem získal Orgrima tím, že začal tvořit armádu nemrtvých pro orky. Problém byl v tom, že nemrtví byli pod vlivem Gul'dana a ne zcela poslouchali Orgrima.
(Obal k prvnímu dílu. Foto: Blizzard)
Warcraft III: Reign of Chaos
Rok vydání: 2002
Platformy: Windows, Mac OS, Mac OS X
Módy: single player, multi player
Vývojář: Blizzard Entertainment
Třetí díl přinesl s sebou oproti poslednímu dílu pár novinek. Nejvýraznější změnou byl přechod na 3D grafiku. Přeci jenom rozmezí sedmi let od poslední hry bylo na grafice velice znát. Kromě orků a lidí, za které hráč mohl hrát i v předchozích dílech, přibyli nemrtví a temní elfové. Tvůrci každé rase přidali víc kouzel, bojových módů či stavebních možností.
Tentokrát se příběh oproti svému předchůdci posouvá v čase a my máme možnost sledovat osudy vůdce Hordy Thralla, kterému do snu vstoupí čaroděj Medivh a žádá ho, aby ukončil boje s Aliancí. Zároveň ho prosí, aby se se svým lidem vydal na kontinent Kalimdor. Thrall ho uposlechne, ale netuší, že stejnou nabídku Medivh předložil Alianci a jejímu králi Terenasovi.
(Takto to vypadá, když hrajete strategii Warcraft III. Foto: Blizzard)
Datadisky
Ke strategiím vyšly také dva datadisky. První k druhému dílu Warcraft II: Tides of Darkness s názvem Warcraft II: Beyond the Dark Portal, který navazuje na konec druhého dílu. Temný portál byl sice uzavřen, ale ne zcela zničen. Orkové se znovu pokusí portálem projít, ale o jejich plánu se dozví lidé. Začíná tak další boj mezi lidmi a orky.
Datadisk Warcraft III: The Frozen Throne z roku 2003 navazuje na třetí díl a přináší s sebou pár změn. Přibyly opět další dvě rasy a to konkrétně Nagové a Draeneiové. Ostatní rasy se dočkali rozšíření včetně nových budov, hrdinů či zcela nových jednotek. Datadisk obsahuje celkem tři nové kampaně a jednu bonusovou.
Warcraft III <3