Dračí doupě nebo Dungeons&Dragons? Aneb jak se hraje v Čechách

Dračí doupě nebo Dungeons&Dragons? Aneb jak se hraje v Čechách

10.10.2011 16:54


Minulá epizoda 5×04 The Wiggly Finger Catalyst se mimo jiné točila kolem hry Dungeons&Dragons a Sheldonovy posedlosti činit triviální rozhodnutí pomocí kostky. Jestli vás zajímá, jak se tato hra hraje tady v Čechách, přečtěte si náš článek, ve kterém jsem pro vás vyzpovídala Nathaku, šéfredaktora severu www.dracidoupe.cz. A koho zajímají podrobnosti, může mu v diskusi k článku položit otázky.


Tak co se hraje v Čechách?

Dračí Doupě 1.6 je tady nejrozšířenější RPG (= role playing game, hra na hrdiny). Dlouhá léta to bylo jediné použitelné RPG a vzniklo právě jako „kopie“ slavného Dungeons&Dragons.

Jaký je princip obou her a v čem se liší?

Dungeons&Dragons i Dračí doupě mají princip stejný – hraješ na hrdiny, vylepšuješ si postavu, sbíráš předměty, cestuješ po mapě, je tam vypravěč, který hráčům popisuje svět a co se děje… a používáš kostky místo náhody. Rozdíl je jen v konkrétních pravidlech, systémy se liší jen v tom, jak přistupují k dané věci, nebo jaké jsou charakteristiky postav.

Co všechno kostka rozhoduje?

Cokoliv, co závisí na náhodě a přitom hráčům připadá, že je to dost důležité, aby si na to házeli, ale zase ne až tak důležité, aby na tom závisela celá hra. Dám příklad – určitě si nehází na to, jestli si dají pivo, nebo rum. Naopak, hází se třeba na úspěch souboje nebo kouzla, kolik dostane do začátku peněz, na smlouvání v obchodě nebo když se ověřuje, zda postava uspěla v něčem náročnějším. Kniha pravidel sice umožňuje určování spousty věcí pomocí kostky, ale valná většina hráčů různě velké části pravidel vypouští, protože je to zbytečně komplexní a nudné. Tendence je spíše hody redukovat, protože na rozdíl od Sheldona víme, že dohodnout se je mnohem snazší a zábavnější než na všechno házet – začne to být otrava.

Jaké ty kostky bývají?

Dračí doupě na rozdíl od Dungeons&Dragons nemá stanovený počet kostek. Základní kostka je šestistěnná, obyčejná, ale používá se i desetistěnná (nebo dvě desetistěnné, kterým se pak říká „procentovky“) a dvacetistěnná. Což nás všechny štve a jsme rádi, že Dračí Doupě II, které nedávno vyšlo, už používá jen dvě, nebo maximálně tři šestistěnné kostky. Je samozřejmě náročnější vymyslet pravidla tak, aby se vše dalo rozhodnout jedním typem kostky, ale je to pak mnohem snazší hrát.

Takže se skutečně většina her odehrává v jeskyni a bývá tam drak?

To je samozřejmě největší klišé a byl na tom postaven i vtip v epizodě. Dneska ale chtějí všichni hrát spíš něco „nového“, „originálního“. Nicméně, jasně, že to klišé zůstává. Řekl bych, že hlavně začátečníci prostě CHTĚJÍ zabít toho draka, proto tu hru začali hrát. Dračí Doupě nebo Dungeons&Dragons jsou stavěné právě na ten klasický herní styl, že ve městě se nakupuje a získávají informace a úkoly a ty úkoly pak hráče zavedou do nějakého „dungeonu“, kde úkol splní a vše zabijí a získají poklady.

Poklad je něco reálného, nebo naopak imaginárního?

To jsou jen zlaťáky a artefakty a zbraně pro postavy, které postavám většinou zůstávají do další hry. Celá hra je právě stavěná na tom, že se hraje stále se stejnými postavami. Proto ty postavy postupují po úrovních, získávají stále lepší vybavení a více zkušeností, nová a lepší kouzla a podobně.

Není pak obtížné shánět tu skupinu dohromady, aby si všichni zahráli?

Můžeš mít i jednorázovku, ale primárně se hrají „tažení“, která sestávají z „úkolů“. Většinou se tedy hraje stylem „scházíme se každý čtvrtek“. A takhle to může fungovat i roky.

Napadá tě ještě něco dalšího?

Ještě to, že v té poslední epizodě byl k vidění velmi obvyklý problém – že jsou hráči, co se do hry zažerou, a pak hráči, co u toho dělají hlouposti a vtipkují. Právě jako například Howard se svým „Ahoj mami, co bude k večeři“? Sheldon jako vypravěč naprosto nepřipustil „mimoherní diskuzi“ a všechno, co hráči během sezení řekli, počítal, jako by to řekly postavy. Pak bylo opravdu vtipné, když tato odpověď skutečně u zlobra uspěla a Howard mohl projít. Obvykle se pro odlišení, zda člověk mluví za sebe nebo za postavu, používají obraty „herně“ a „mimoherně“.

Nathakovi díky moc za informace a dobrou hru! Kdo by se chtěl Nathaky něco zeptat, napište svůj dotaz do diskuse k tomuto článku. A kdo se chce dozvědět něco víc o samotné hře, mrkněte na www.dracidoupe.cz.



Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!