Filmová série o Jamesi Bondovi je vlastně první velkou sérií blockbusterů, přičemž původní filmy slibovaly divákům akci a dobrodružství v takovém měřítku, jaké dokázal splnit jen málokterý jiný film. V průběhu let se série potýkala s různými právními problémy, které hrozili ukončením celé série.
Patří mezi ně i pokus společnosti Sony vytvořit vlastní konkurenční sérii 007 v 90. letech, kdy vlastnila práva na původní román 007 Casino Royale. Většinu těchto bouří se společnosti EON podařilo ustát, i když často způsobily i zpoždění produkce. Hlavním důvodem, proč Bond na šest let zmizel z pláten kin mezi filmy Licence To Kill a GoldenEye, byly právní bitvy mezi MGM, United Artists a vlastníky práv Danjaq. Nejznámější problémy s majetkem lze vysledovat u jednoho z nejúspěšnějších bondovských dobrodružství, jehož rozplétání trvalo mnoho let.
Thunderball je v Americe stále nejúspěšnějším bondovským filmem
Thunderball je čtvrtá bondovka a do kin přišla rok po obrovském úspěchu, který sklidil Goldfinger. Ten je dílem, který upevnil bondovskou formuli, takže Thunderball byl v roce 1965 pochopitelně velmi očekáván. K šoku nikoho se pokračování stalo dalším hitem, který celosvětově vydělal přes 140 milionů dolarů. Po očištění o inflaci zůstává Thunderball stále nejvýdělečnějším filmem série v Severní Americe. Pro sérii to byla zlatá éra, ale pro EON to také znamenalo začátek mnoha bolestí.
Klíčový problém lze vysledovat až ke kontroverzím ohledně Flemingova příběhu Thunderball, který vznikl jako scénář napsaný společně s Kevinem McClorym a Jackem Whittinghamem. Fleminga vývoj projektu přestal bavit a přepracoval jej do knižní podoby – aniž by uvedl své spoluautory. McClory vyhrál soudní spor o knihu, a aby se vyhnul konkurenčnímu filmu o agentovi 007, uzavřel s ním EON dohodu o produkci Thunderballu, součástí této dohody bylo také to, že McClory může po deseti letech natočit další verzi. Předpokládalo se, že po uplynutí tohoto období už série nepoběží, ale dařilo se jí dobře, když McClory začal v polovině 70. let připravovat další adaptaci.
Foto: EON
Soudní proces s Thunderballem pronásledoval sérii celá desetiletí
McClorymu se podařilo přesvědčit Seana Conneryho, aby pracoval na scénáři nového bondovského dobrodružství s názvem Warhead, a soudní rozhodnutí prohlásilo, že producent vlastní práva na Ernst Stavro Blofelda SPECTRE, což znamenalo, že EON už nemůže použít ani jedno z nich. To mělo za následek, že obě věci byli z filmu The Spy Who Loved Me vyškrtnuti a oficiálně se vrátili až ve filmu Spectre s Danielem Craigem z roku 2015. Po četných právních pokusech zablokovat McCloryho se mu nakonec podařilo v roce 1983 vyprodukovat neoficiální bondovku Never Say Never Again, který se kasovně vyrovnal Octopussy Rogera Moorea.
Soudní spor ohledně Thunderballu byl EONu trnem v oku i po skončení filmu Never Say Never Again. McClorymu se nepodařilo přesvědčit Conneryho, aby se vrátil do pokračování druhého dílu, ale přesto se léta snažil o další remake, v němž byli osloveni Timothy Dalton, Liam Neeson a dokonce Pierce Brosnan. Neúspěšný pokus o bondovskou franšízu se týkal i společnosti Sony, která měla s McClorym spolupracovat. Po producentově smrti v roce 2006 byla později s jeho pozůstalostí uzavřena dohoda o opětovném získání práv na použití Blofelda a Spectre, což znamenalo konec desítek let právních problémů.
Franšízu na 50 let poškodily kraviny naprosté zvrácenosti této doby, která přetváří jakousi korektnost v minulosti zpět – to ale není možné.