Recenze: Třetí Temný případ znovu a lépe, jenže jako přes kopírák

Recenze: Třetí Temný případ znovu a lépe, jenže jako přes kopírák

3.1.2019 18:51


Scenárista a tvůrce seriálu Nic Pizzolatto se ve třetí řadě Temného případu vrací zpátky na místo činu – do série Rustina Cohla a Martina Harta. Uspět se snaží s recepturou, která si už diváky získala. Vlastní instrukce následuje velmi dobře, do výsledku ale nepřidává mnoho nového.


Tři roky po propadáku s druhou sérií True Detective se HBO snaží si u diváků napravit reputaci. Po dvou letech nejistého přešlapování a chození kolem horké kaše se nakonec stanice rozhodla, že pro ni Nic Pizzolatto napíše další případ, který bude ideálně ještě temnější a depresivnější než ty předchozí. Tentokrát ale už ne roztříštěný mezi čtyři hlavní postavy, jejichž jména už dnes dá dohromady jen málokdo, natož aby si vybavil, co se s nimi vlastně nakonec stalo a proč. A aby se tvůrci znovu takhle nespálili, vstupují radši preventivně podruhé do stejné řeky.

Najdi pět rozdílů

Rok 1980. Detektive Wayne Hays (Mahershala Ali) a jeho parťák Roland West (Stephen Dorff) se nachomýtnou k případu dvou malých ztracených dětí – sourozenců Willa a Lucy Purcellových. Ti jednoho dne zmizeli kdesi v lesích, kam si chodívali hrát. Rok 1990. Detektivové Hays a West vzpomínají ve výpovědi na policii na své vyšetřování. V deset let starém případu, který nikdo nedokázal pořádně vyřešit, se objevují nová zjištění. Rok 2015. Prošedivělý Wayne Hays souhlasí s natočením dokumentu, jehož autoři se zaměřují na skutečné případy, které se po letech snaží osvětlit či dokonce rozplést. Což ale vyvolává jenom smutek a tíživé vzpomínky na nepříjemnou minulost.

(Nová dvojice detektivů: Wayne Hays a Roland West. Foto: HBO)

Jako by Nic Pizzolatto vzal šablonu z první řady a nasázel do ní jen jiné postavy a trochu jiný příběh. Ztracené děti, podivné symboly, náboženské pozadí, podezřelá tajemství, rozvrácená partnerství a pochmurná oblast Ozarks v Arkansasu, kde se husté lesy se skalnatými výběžky, které dohromady obklopují fiktivní městečko West Finger, připravují pár dní po Halloweenu na chladnou zimu plnou paniky, strachu a nedůvěřivosti. Kombinace, která je sama o sobě takřka perfektní, jenomže…

Čas je pořád plochej kruh

Kdo si u prvních čtyř epizod nevzpomene na staré dobré parťáky Rustina a Martyho, ten evidentně neviděl první sérii. Podobnost bije do očí stejně silně jako bije do uší jižanský přízvuk obyvatel Arkansasu. Jeho nevlídnou krajinou projíždí dva policisté, na tváři střídají zádumčivé pohledy za ztrápené ba trpitelské, navštěvují příbytky chudých obyvatel, místních podivínů a s obrovským až nezdravým nasazením se snaží zjistit, kdo má prsty ve zmizení dvou bezbranných dětí, které si jen odjely hrát do lesa. Postup, který se v prvním Temném případu osvědčil a vynesl seriál do televizních nebes, sice funguje velmi dobře a je sám o sobě napínavý, jenomže nepřináší žádnou vzpruhu, žádné výrazné oživení, nic objevného. Tohle už jsme prostě jednou viděli. Jen s jinými herci.

(Za detektivem Haysem stojí jeho budoucí žena Amelia. Foto: HBO)

Nenechte se ale zmýlit: oscarový Mahershala Ali je v hlavní roli skvělý, obzvlášť zajímavé je sledovat jeho zestárlé já, které čím dál častěji bojuje víc s tím, na co si nemůže vzpomenout, než s tím, co si pamatuje. Stejně výborné jsou i další postavy. Sympatie si ihned získá třeba učitelka ztracených dětí a Haysova budoucí žena Ameila (Carmen Ejogo). (A to se ani nemusí odhalovat jako Alexandra Daddario.)

Dvojice detektivů – stejně jako celý děj – ale ve šlépějích první série postupuje pomalu, někdy až únavně, ovšem důsledně a detailně. Nostalgie. Výrazně tu však tím pádem chybí zejména kouzlo sporadicky utroušených nihilistických komentářů filozofujícího magora Rustina Cohla. Na druhou stranu ale naštěstí zmizely pseudohloubavé výlevy Franka Semyona o čápech a hříších, které pro svou postavu Vince Vaughn ve druhé sérii zřejmě tahal až z paty, a které ani po pátém přečtení prostě nedávaly žádný smysl. Celkově je z vyznění třetí řady znát, že se v ní tvůrci velice snaží, aby si divák ani na chvíli nevzpomněl, že nějaká druhá vůbec kdy existovala. Což je pochopitelné.

Bude to stačit?

Právě usilovná snaha nezopakovat tři roky starý průšvih je ale zřejmě hlavní přítěží třetí série. Pro HBO a možná i Pizzolatta bylo bezpečnější natočit ji jako přes kopírák a použít to, co se divákům líbilo. Líbit se jim to zřejmě bude znovu, je to ostatně řemeslně bezchybně odvedená práce. Nový Temný případ v sobě rozhodně skrývá potenciál a snad si i buduje si cestu k zajímavému vyvrcholení v poslední časové linii. Kouzlo prvního příběhu už ale zopakuje jen těžko. Zatímco z prvotní detektivky si všichni mohli ukousat nehty na rukou, a ta druhá vzbudila rozčarování a zklamání, tu třetí zřejmě čeká vlažné přijetí bez větších emocí. V době ohromné konkurence v žánru televizních kriminálek je to bohužel málo. S jídlem roste chuť a rozmlsaný divák je čím dál hladovější.


Třetí řada True Detective má dvouhodinovou premiéru 14. ledna 2019 na stanici HBO a ve službě HBO GO. Autorem nové osmidílné série je opět Nic Pizzolatto. V hlavních rolích hrají Mahershala Ali, Carmen Ejogo a Stephen Dorff. Nalákat vás můžou první a druhý zveřejněný trailer s českými titulky.


Jít na True Detective | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!