Recenze první řady seriálu The Mandalorian

Recenze první řady seriálu The Mandalorian

30.12.2019 17:05


První řada vůbec prvního hraného Star Wars seriálu je za námi. Osm dílů uteklo jako voda, tak se pojďme ohlédnout, jak se povedl příběh, nové postavy, jak si tvůrci poradili se seriálovým rozpočtem a hudbou, která je ve všech filmech tak důležitá. Jaký je tedy verdikt?


O hraném Star Wars seriálu několikrát přemýšleli i George Lucas a producent Rick McCallum, kteří si nebyli jistí, že doba došla tak daleko, aby seriálový rozpočet dokázal unést tak rozsáhlé a propracované dílo, o než si svět Star Wars říká. Nyní máme ale rok 2019 a konečně jsme se hraného seriálu dočkali. Ovšem už pod taktovkou studia Disney.

Na starost ho dostali Jon Favreau a Dave Filoni, dlouholetí fanoušci celého universa, kteří mají s tímto světem bohaté zkušenosti. Připravili si pro nás osm svižných dílů zasazených devět let po bitvě o Yavin 4. I když už vládne Nová republika, Impérium se tak úplně nevzdalo a v určitých teritoriích stále působí. A právě od něj tajemný Mandalorian přijme lukrativní zakázku, která změní celý jeho život.

(Některé postavy byly zcela vedlejší. Foto: Disney)

Příběh celého seriálu je rozhodně poutavý a vrací se k tomu nejlepšímu vypravěčskému stylu, na jaký jsme zvyklí z původní trilogie. I když je v seriálu hodně odkazů na všechny možné Star Wars filmy a seriály, nic není nucené a rozhodně se nejedná o nostalgický výlet do předaleké galaxie, jak ostatně mnozí smýšlejí o celé nové trilogii, která právě završila svou cestu v kinech posledním filmem The Rise of Skywalker.

Postavy jsou sympatické. A to toho za epizodu nemusí ani tolik říct. Mandaloriana si lze lehce oblíbit po prvních minutách, Kuiil je ta správná vedlejší postava na správném místě, IG-11 přináší do universa nevšední uvažování droidů a třešničkou na dortu je Baby Yoda. Tajemná postava, o které nevíme vůbec nic, ale dokáže bavit každou epizodu a nejde ji nemilovat.

Nelze říci, že by se nějaká postava nepovedla. Což je už samo o sobě veliký úspěch. Když se podíváme právě na novou trilogii a třeba i prequely, vždy se tu najde někdo, koho fanoušci do morku kostí nenávidí (Jar Jar Binks a Rose Tico zdraví). Favreau a Filoni si ovšem s postavami poradili výborně. A možná i proto lze příběhu leccos odpustit, protože celý svět a postavy v něm jsou zpracované na jedničku.

Příběh je zcela jinou kapitolou. Neurazí, ale ani nenadchne. Prakticky hned po prvním díle lze tušit, kam celá zápletka spěje. A někdy je až moc jednoduché předvídat, co se stane v dalších pár minutách. Příběh by si zasloužil větší péči či nějaký zvrat, ale vše ostatní funguje na jedničku, takže vám ani určitá přímočarost epizod nebude až tolik vadit.

(Některé scény opravdu stály za to. Foto: Disney)

Je sice pravda, že v osmi dílech bylo hned několik epizodních, které na sebe nikterak nenavazují. Po zhlédnutí finále ale právě tyto na první pohled výplňové díly dostanou význam. Favreau a Filoni moc dobře věděli, co dělají. Někdy to i vypadá, jakoby četli fanouškům myšlenky a dávali jim přesně to, po čem tak dlouho toužili. Ne nadarmo je právě The Mandalorian tak oblíbeným seriálem.

Šlo si s něčím poradit lépe? Určitě ano. Tvůrci sice vymačkávají ze seriálového rozpočtu, co se jen dá, ale přeci jenom některé CGI záběry nebyly úplně dokonalé. Zatímco TIE stíhačky jsou stejně skvělé jako ve filmech, pohyb droida IG-11 v posledních dvou epizodách byl značně křečovitý a nepřirozený. Takové maličkosti se dají seriálu ale hravě odpustit.

Seriál někdy působí prázdným dojmem. Z filmů jsme zvyklí, že ulice měst jsou plné různých mimozemšťanů, tady v seriálu najdete i poloprázdnou kantýnu a nutno podotknout, že to působí trošku zvláštně. Právě ona prázdnota působila nejvíce rušivě a kazila dojem z celého seriálu. Početnější komparz by dodal seriálu šťávu a určitou uvěřitelnost celého světa, nicméně se dá pochopit, že mít k dispozici X různých kostýmů a masek je pro seriálové účely prakticky nemožné.

Co už se odpouští hůře, jsou někdy až amatérské výkony epizodních herců. Zvláště uprostřed sezóny je hned několik skřípavých momentů, kdy tyto výkony praští do očí snad každého diváka. A někdy se bohužel nedaří ani hercům již ostříleným. Párkrát jsme roli nevěřili ani Carlu Weathersovi (Greef Karga) či Gině Carano (Cara Dune). Zvlášť když je pak vidíte po boku vždy precizního a šarmantního Giancarla Esposita (Gideon).

(Baby Yoda si krade seriál pro sebe. Foto: Disney)

Ludwig Göransson připravil líbivý soundtrack a hned několik skladeb stojí za to. Nemůžeme se ale zbavit pocitu, že se někdy tvůrci měli opřít i o Williamsovu hudbu. Dělalo se to i v případě The Clone Wars či Rebels a fungovalo to skvěle. Zvláště u scén, kdy Baby Yoda používá Sílu, by se nějaký známý motiv hodil. Göransson si dal velkou práci, ale i on pracoval s omezenými zdroji.

Ne nadarmo se říká, že polovinu úspěchu filmu dělá hudba. A ta je v případě jakýchkoliv Star Wars vždy výrazná. The Mandalorian má ale bohužel celou řadu tichých scén, především těch povídacích, kdy v pozadí opravdu nic nehraje. A působí to zvláštně. Pokud jsme byli někdy na vážkách, zda jsme, či nejsme ve Star Wars světě, byly to právě tyto tiché scény, které snad do budoucna budou eliminovány.

Zhodnocení

The Mandalorian je rozhodně příjemným překvapením, které nás vrhne do známého světa a dává divákům přesně to, co od Star Wars očekávají. Plným počtem lze rozhodně ohodnotit všechny postavy, které se povedly. Příběh je určitě poutavý a drží diváka v napětí, i když trochu ví, kam bude směřovat. I tak se ovšem jedná o seriál, který má stále veliký potenciál.

Hodnocení: 80%


Jít na The Mandalorian | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!