Recenze třetí řady seriálu Star Trek: Discovery

Recenze třetí řady seriálu Star Trek: Discovery

11.1.2021 18:00


Třetí řada seriálu Star Trek: Discovery je u konce, tak si půjdeme pěkně zhodnotit. Šlo o zcela jinou řadu, než jsme byli doposud zvyklí, tak jak si seriál poradil se všemi nástrahami? Navázal na poměrně dobře provedenou první řadu, nebo jde o přešlap úplně, ale úplně mimo?


První řada Discovery po dlouhých letech vzbudila zájem diváků o seriálový obsah Star Treku. Nutné podotknout, že Alex Kurtzman měl děj pečlivě připravený dopředu a postupně odhaloval své záhady, které dokonale pasovaly k dobře vystavěnému ději. Následně přišla řada druhá, už o poznání horší, ve které se ovšem mísila dobře odvedená práce během první sezóny a naznačením, že do budoucna tu mohou být potíže s dějem.

První půlka druhé řady šla v dobře nastavených mantinelech té první, ale zhruba v půlce sezóny se ze seriálu vytratilo tajemno, zajímavé postavy, hloubka a nějaký souvislý děj. A bohužel co druhá řada naznačila, to se ve třetí prohloubilo, a opět se pokračuje na režimu autopilota. Třetí sezóna je zkrátka jeden velký maglajz, který nedává smysl a na příběh se už úplně zapomnělo.

Posádka Discovery se vydala do budoucnosti, takže příběh již nebyl svázán událostmi minulými, kdy fanoušci nadávali, že Discovery značně popírá události jiných Star Trek seriálů. Příběh se posunul o 930 let dopředu a svět budoucnosti ovšem vypadá až na pár výjimek úplně stejně, jako cokoliv jsme viděli v první či druhé řadě. Patřičně lze ocenit vůbec první epizodu s názvem That Hope Is You, Part 1, která je produkčně a řemeslně o dvě třídy výš než zbytek řady.

Co je tedy na třetí řadě tak špatného? Je toho hned několik. Zaprvé je to nějaký souvislý děj a směr, ke kterému by celá řada směřovala. Máme tady sice zápletku okolo Vyhoření, kdy zničehonic v celém vesmíru vyhořel warpový pohon všem lodím. Už i ten nápad je hodně odvážný a šílený, vysvětlení, jak se to stalo, které se dozvíme v posledních pár epizodách, je ovšem ještě horší.

(Ne každý se narodí jako herec. Foto: CBS All Access)

Třetí řada pouze přešlapuje na místě, nutně ji chybí nějaký výrazný záporák, který by vzbuzoval nějaké větší ohrožení, seriálu dále chybí touha po dobrodružství navštěvovat nové planety a vůbec seznamovat se se světem v budoucnosti, kterou posádka nezná a zřejmě ani znát nechce. Když už jsme nakousli ty postavy, tak výraznější mužská postava by seriálu prospěla jako sůl.

Dalším problémem je posádka samotná. Zatímco první řadu (co se týče postav) zachraňoval Gabriel Lorca a druhou Christopher Pike, tak jejich absence je ve třetí řadě značně cítit. Sice chápeme, že se tvůrci chtěli odlišit a oprostit od ryze mužských (heterosexuálních a bílých) kapitánů, jak ostatně několikrát v několika rozhovorech své fanoušky informovali, nicméně jim to nějak nevychází. A ne a ne vytvořit zajímavou postavu, která by šéfovala můstku Discovery. Michael Burnham je sice stále nejlepší postavou seriálu (zde očekáváme v komentářích hojnou diskuzi), ale je to jednooký král mezi slepými. Konkurenci má opravdu mizernou.

Saru jako kapitán je nevýrazný, Sylvia Tilly je poslední dvě řady nesnesitelná a trochu nám připomíná Felicity ze seriálu Arrow, kterou zpočátku publikum milovalo, ale rychle se jí naučilo nenávidět. A o zbytku posádky snad nemá smysl mluvit. Máme tady Ronald A. Bryce, Gena Rhyse, Joann Owosekun či Keylu Detmer, ale jedná se o tak nevýrazné komparzisty (pardon, profesionální herce), o kterých se ani za tři sezóny nic kloudného nedozvíme. Stále se jen culí na sebe a to nám má asi stačit, abychom postavy měli rádi či snad se o ně báli. Hádejte, nestačí.

Celkově nezájem o posádku je jedním z největších problémů celé třetí řady. Ani za skoro třináct strávených hodin ve třetí řadě se posádka nikam nevyvinula či jsme si nebyli schopni si k ní vyvinout nějaký hlubší vztah. O nějakém vývoji se dá mluvit pouze v případě Paula Stametse, který díky Adiře získal osobu, o kterou se může starat, a ke které vzhlíží jako ke svému vlastnímu dítěti, které bohužel nikdy neměl.

(Booker je sympatický, jen by potřeboval více prostoru. Foto: CBS All Access)

Pomyslnou záchranou mohl být Cleveland Booker v podání skvělého Davida Ajaly, ale ten dostal během třetí řady tak málo prostoru, že ani jeho jsme si neměli čas oblíbit. Už jsme i přestali sledovat, kdo měl jednotlivé epizody jako režisér na starosti. A je úplně jedno, zda je u kormidla Jonathan Frakes či jiný známý režisér. Když musíte točit podle mizerného scénáře, nic smysluplného stejně nevyčarujete.

Alex Kurtzman jakožto Abramsův žák znovu dokazuje, že po vzoru svého učitele umí příběh směle nakousnout, ale nikam ho neumí dovést. Oporou mu měla být Michelle Paradise a Akiva Goldsman, ale od té doby, co se přidali k tvůrčímu týmu, to jde se seriálem spíše z kopce. Seriál si totiž kromě nějakého smysluplného děje ve třetí řadě dal politicko-společenský cíl.

Konečně se tedy naučíte, jak správně oslovovat nebinární lidi a obecně seriál dost intenzivně a na sílu řeší aktuální témata ve společnosti, které mnohdy dostávají prim v celém příběhu. Seriál (chtěně či nechtěně?) někdy působí jako jedna velká propaganda určitého politicko-společenského hnutí, která je divákovi násilně vnucována každý díl, aby náhodou nezapomenul, co to vlastně sleduje. Je samozřejmě dobře a úplně v pořádku, že se nám tvůrci snaží přiblížit měnící se svět 21. století a konečně něco takového na obrazovkách vidíme, ale nikdy to nesmí být na úkor děje a samotné kvality vyprávění příběhu či snad hereckého výkonu herců.

(Cenu za nejhoršího dočasného kapitána vyhrává na celé čáře Tilly. Foto: CBS All Access)

A to je další kámen úrazu. Obsazovat do nebinárních postav nebinární herce je sice správný krok, za který lze tvůrce pochválit, ale stále tu musí být ta podmínka, že musí jít o herce. A když už o začínající, tak alespoň o talentované. Blu del Barrio v roli Adiry a Ian Alexander v roli Greye jsou jasnými příklady, jak se to dělat nemá. Dát do vysokorozpočtového seriálu naprosté amatéry, kteří neumí hrát, je vyloženě sprostota sama o sobě, kdy chvíli máte pocit, že sledujete film z Bollywoodské produkce.

Po těchto (ne)hereckých výkonech vám zkrátka vyjde najevo, že Sonequa Martin-Green je vlastně tím nejlepším, co seriál potkalo. Ještě tu máme samozřejmě Michelle Yeoh, která je světlým křišťálem v temné jeskyni, ale bohužel prostoru dostala (kromě svého dvojdílu, který mimochodem byl tím nejlepším na celé třetí řadě) mizerně málo.

Alex Kurtzman stočil kormidlo prudce doprava a na kvalitě seriálu je to značně znát. Bohužel se obáváme, že v těchto zajetých kolejích se bude pokračovat i do budoucna, což bohužel pro nás milovníky první řady je špatná zpráva. I když to třetí řada se svým podprůměrným hodnocením schytala i na zahraničních portálech, tak si nemyslíme, že by se do budoucna něco výrazně měnilo.

Jelikož seriál řeší politicko-společenské problémy, tak zkrátka tento seriál nepůjde jiným směrem, natož aby ho někdo v blízké budoucnosti zrušil. Takovéto seriály se zkrátka v dnešní době neruší. My jen budeme směle vyhlížet, že druhá řada Picarda nedopadne podobně. A snad i ta tuna nových seriálů, které má na starosti (bohužel) opět Alex Kurtzman.

Hodnocení: 20%

A jak hodnotíte třetí řadu Discovery vy? Líbila se vám, zklamala vás, nebo ve vás vzbudila naprosto odlišné pocity?


Jít na Star Trek: Discovery | Jít na Edna


Chceš taky něco napsat? Registruj se nebo se přihlaš!